به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در نشستی که با موضوع حجاب و عفاف برگزار شده بود، بیان کرد: دین برای زندگی انسان آمده است تا انسان را به سوی زندگی شایسته و بایستهای که همان حیات طیبه است رهنمون کند و او را از پلیدیها و رذایل اخلاقی دور ساخته و زمینههای باروری و شکوفایی استعدادهایش را فراهم سازد.
دین را نباید آنالیز کرد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حیات انسان اگر طیب شود، نفس هم طیب میشود. در مورد دین هم نباید آن آنالیز کرد و به صورت مونولوگ به آن نگاه کرد. تمام اجزای دین به هم پیوسته بوده و این اجزا با هم در ارتباط هستند.
دین کلیتی به هم پیوسته است و نباید آن را تجزیه کرد
وی افزود: هر موجودی شأن و جایگاهی دارد که شأن انسان، فوق همه آنهاست. به تعبیر قرآن کریم، انسان همان خلیفه الهی بر روی زمین است. در واقع دین آمده است تا آن شأن را محقق سازد. از طرفی دین دارای کلیتی به هم پیوسته است و نباید آن را تجزیه کرد، زیرا توجه به کلیت دین و پیروی از آن، اهداف مورد نظر را محقق میکند و این امری کاملا منطقی و عقلانی است.
هسته مرکزی فطرت انسانی و عقلانیت است
محمدیان تصریح کرد: در روایات نقل شده است که فرشته وحی از جانب حق تعالی سه عنصر را که عقل، علم و حیا هستند به عنوان هدیه برای حضرت آدم به ارمغان آورد که از آن میان یکی را برگزیند و او عقل را برگزید، زیرا هسته مرکزی فطرت انسانی و عقلانیت است و هرجا عقل باشد، علم و حیا نیز حضور خواهد داشت.
وی شکلگیری حیا را با بارور شدن عقل دانست و افزود: ما باید به باروری عقلانی انسان فکر کنیم، باروری عقلانی که از طریق آن خدا عبادت میشود و اگر انسان در جایگاه، انسانی خودش عقل را بارور کند، بهدنبال آن حیا شکل خواهد گرفت.
حجاب و عفاف ریشه در فطرت و عقلانیت انسان دارد
وی در ادامه با اشاره به اینکه فطرت انسانی مبتنی بر عقلانیت است، گفت: حجاب و عفاف ریشه در فطرت و عقلانیت انسان دارد. زیرا انسان به لحاظ فطری پاک و معصوم است و حیا است که انسان را از آلودگیها دور نگه میدارد. در واقع حیا جزیی از عصمت است که البته عصمت نیز بر دوقسم است یک عصمت تام که اختصاص به انبیاء و معصومین(ع) دارد و دوم عصمت نسبی که در همه انسانها وجود دارد.
عفت، همزاد و نیمه دیگر حیا
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، عفت را همزاد و نیمه دیگر حیا توصیف کرد و گفت: انسانی که حیا دارد؛ زبانش، چشمش، گوشش و همه اعضاء و جوارحش از حیا بهره دارد. لذا به عنوان مثال میبینیم که حیا میکند با لباس خواب از منزل بیرون بیاید.
محمدیان اضافه کرد: هرچه ارزش یک شی بیشتر باشد، بیشتر نیاز به پوشاندن و مراقبت دارد. به عنوان مثال جواهرات با ارزش را نه تنها در معرض دید همگان قرار نمیدهند، بلکه آن را در صندوقهای مستحکم نگهداری و از چشم اغیار دور نگه میدارند.
جاب مصونیت است، نه محدودیت
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: حجاب برای زن و مرد تعریف شده است و بدین معنا و منظور است که شخصیت انسانی فرد در امان بماند.
وی گفت: حیامند بودن به لحاظ فطری در زن بیشتر است و حیا یک عنصر فطری در زن است. لذا باید برای توسعه حجاب و عفاف این موارد را از قالب حسی به منزلگاه عقل وارد کرد. ما باید به عقلانیت افراد جهت دهیم تا همین عقلانیت به ما بگوید که جایگاه عفاف و حجاب کجا است.
وی با بیان اینکه نقش شیطان و فرهنگ منحط غرب را در تضعیف ارزشهای اسلامی نمیتوان نادیده گرفت، تصریح کرد: همانگونه که قرآن میفرماید شیطان اعمال زشت شما را زیبا جلوه میدهد، غرب نیز از زنان استفاده ابزاری میکند و برای تضعیف حیاء جشنوارههای بسیاری برپا میکند و زن نمونه سال را از میان زنانی انتخاب میکند که عریانترند.
حجاب محدود به چادر مشکی نیست
محمدیان با اشاره به تفاوتهای منطقهای و قومی اضافه کرد: باید اظهار داشت که حجاب محدود به چادر مشکی نیست و به اقتضای سرزمینهای مختلف میتواند متنوع باشد. به عنوان مثال در نقاط گرمسیری که آفتاب داغ دارند، رنگهای روشن به طور طبیعی مناسبتر است.
حجاب نوعی سبک زندگی اسلامی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: یکی دیگر از مقولههای حجاب، سبک زندگی است و حجاب نوعی سبک زندگی اسلامی است. شکل آن هم زیاد مهم نیست و تابع شرایط و مقتضیات زمان و عرف است، اما باید حد کلی آن حفظ شود. انواع پوششها را میتوان حجاب گفت ومنحصربه یک چیز نیست.
وی در ادامه با اشاره به عقلانیت و جایگاه آن در توسعه حجاب و عفاف گفت: در جامعه اگر تفکر بارور شود هرکس مسئول کارخود میشود. عقلانیت باید تحریک شود تا تثبیت شود. در آموزش و پرورش نیازمند این هستیم که مجموعهای از این بارورها به هم پیوسته را که یکی از آنها نظاممند بودن است انجام دهیم.
در نظاممند بودن باید به نیازها و علایق فکرکرد
وی همچنین با بیان اینکه در نظاممند بودن باید به نیازها و علایق دانشآموزان فکرکرد، گفت: باید شرایط بومی، زمانی، جنسیت و جسمی را با تنوع برای این کار در نظر بگیریم.
محمدیان از آموزش حجاب و عفاف در کتب درسی گفت و بیان کرد: در کتاب دینی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان به حجاب وعفاف و پوشش توجه شده است. اما در کنار این موارد باید فعالیتهای فرهنگی و تربیتی خانواده با مدرسه همسو باشد. رسانه هم در این مورد میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
نمره ما 20 نیست
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در حوزه عفاف و حجاب با توجه به هفت بندی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است کارهایی را انجام دادهایم، اما نمره ما از این فعالیتها 20 نیست. ضعفهایی داشتهایم و به حد مطلوب نبوده و فعالیتهای ما در این زمینه رضایت بخش هم نیست.
حجاب یک سنگر است
وی تصریح کرد: حجاب یک سنگر است و اگر این سنگر از بین رود، بسیاری از مسائل به خطر خواهد افتاد. خانه، مدرسه و رسانه باید در کنار هم این مسئله را آموزش دهند و حفظ کنند. حفظ این سنگر نیازمند عقلانیت و همکاری همه نهادها در کنار هم است.