مراسم بزرگداشت کاتب قرآن در نمایشگاه قرآن تبریز برگزار می‎شود
کد خبر: 1428234
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
به‎یاد میرزاطاهر خوشنویس؛

مراسم بزرگداشت کاتب قرآن در نمایشگاه قرآن تبریز برگزار می‎شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد میرزاطاهر خوشنویس در نمایشگاه قرآن کریم تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، علی محرمی، معاون فرهنگی ـ هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی روز گذشته، 19 تیر در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن اظهار کرد: آئین بزرگداشت زنده‌یاد استاد میرزاطاهر خوشنویس کاتب قرآن، بیست و دوم تیرماه جاری هم‌زمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) و با حضور اساتید خوشنویسی استان در محل سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.
وی افزود: همزمان با برگزاری این مراسم با حضور بیش از 700 هنرمند خوشنویس کل آیات قرآن کریم با خودکار به شیوه نستعلیق تحریر می‌شود.

براساس این گزارش یکی از افرادی که نستعلیق را به اوج خود نزدیک کرد استاد میرزاطاهر خوشنویس بود. وی در سال 1306 هجری قمری 1267 هجری در یکی از روستاهای آذربایجان در یک خانواده روحانی پا به عرصه حیات نهاد.

وی در سال 1309 به تبریز آمد. پدر وی همواره قرآن به همراه داشت و هر ماه یک قرآن ختم می‌کرد ضمن اینکه از فنون قرائت و تجوید نیز بهره‌ای داشت و در پنج سالگی کم‌کم سواد فارسی و قرآن را به فرزند یاد داد.
میرزاطاهر در 7 سالگی به مکتب رفت و در یادگیری صرف و نحو عربی و خط نسخ کوشید و در اندک مدتی با مقدمات تحریر خط نسخ آشنا شد. چون استعداد سرشار به خوشنویسی در وجودش نهفته بود بدون تعلیم و راهنمایی فقط به یمن ذوق و عشق مفرط به خوشنویسی آنقدر از خطوط شیوای استادان خط مشق کرد تا کم کم به کیفیت و رموز و قواعد آن پی برد.
در 9 سالگی جز سی‌ام قرآن را برای یکی از کتابفروشی‌ها نوشت که چاپ شد. در 12 سالگی نیز صرف و میر و تصریف و عوامل را نوشت که آنها نیز چاپ شدند.
کتاب بعدی استاد میرزاطاهر خوشنویس در 14 سالگی، «معالم»(در اصول) بود که آن نیز به چاپ رسید ضمن اینکه هنوز نسخه‌های آن موجود و مورد استفاده طلاب علوم دینی است. میرزاطاهر سپس به نوشتن قرآن پرداخت و اولین قرآن را در سال 1321 هجری قمری شروع کرد که کار نوشتن آن قرآن چهار سال تمام طول کشید.
استاد خوشنویس در سن 17 سالگی تدریس را آغاز کرد و 35 سال به شغل شریف معلمی پرداخت. وی در عرض 64 سال فعالیت هنری به تحریر بیش از دویست جلد کتاب رساله علمی اخلاقی و دینی از قبیل مکاسب مفاتیح‌الجنان(شش جلد) قرآن جلد منتهی‌الامال جامع‌المقدمات شرح جامی کتاب رجال (پنج جلد) کفایت الاصول و ... پرداخت.
استاد در سال 1334 شمسی تقاضای بازنشستگی کرد که آن موقع استاد قریب به 70 سال سن داشت. آخرین کتابی که وی نوشته کتاب آسمانی قرآن بود که در سال 1353 هجری شمسی به پایان رسید.
سرانجام میرزاطاهر خوشنویس، کاتب قرآن کریم، صحیفه سجادیه و مفاتیح‌الجنان پس از سپری کردن قریب به 90 سال عمر پربار خود در 14 تیرماه سال 1355 هجری شمسی به معشوق حقیقی پیوست.
بی‌شک برای به کمال رسیدن هنر خوشنویسی تلاش‌های بسیاری از سرذوق و زیباشناسی صورت گرفته و افراد زیادی در این راه از جان و دل مایه گذاشته‌اند که میرزاطاهرخوشنویس در زمره سرآمدترین آنهاست.

captcha