به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، حجتالاسلام محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم با اشاره به اَمثال نهجالبلاغه و مَثَل خطبه بیست و سوم امام علی(ع) و با یادآوری اینکه در نهجالبلاغه « مَثَل» به معنای مسابقهدهنده ماهری است که با پرتاب اولین تیر خود انتظار برنده شدن دارد و «ممثل» به معنای انتظار مسلمانی است که بدون آلودگی به گناه وارد صحنه زندگی شود، گفت: فرد نمازگزار مسلمان مهدییاور مهدیباور در صحنه زندگی همانند مسابقهدهنده ماهری است که با اولین تیر خود انتظار برنده شدن دارد بدون آنکه در انتظار زیان باشد. فرد مسلمان نمازگزار در جامعه مهدوی با پذیرش این اصل که «مأمور به وظیفه است نه نتیجه» همواره بدون شکست زندگی میکند زیرا تمام افعالش برای خداوند سبحان است و در این اصل در جامعه مهدوی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی شکست، خستگی، دلسردی، یأس و ناامیدی راه ندارد.
وی اضافه کرد: نمازگزار با داشتن این بینش بسیار قوی که استحکامش را مستقیما از عزیز مقتدر اخذ کرده در برابر فراز و نشیبهایی زندگی که تماما آزمایشهای الهی هستند استقامت میکند، هم در برابر گناه و هم در انجام ثواب، چنین شخصی مثبتاندیش، وقتی که وارد صحنه اجتماع میشود، یک لحظه هم انتظاری به غیر از پیروزی ندارد. او پیروزی واقعی را در اول کار و هنگامی که تمام لحظات زندگی خود را با خداوند سبحان معامله کرد به دست آورد و میداند که تقدیرات آسمانی همانند باران بیش و کم به هر کسی در زمین بر اساس تقسیم عادلانه الهی خواهد رسید. لذا حسد و خیانت در وی راه ندارد.
لطفیان ادامه داد: مولای متقیان در این مثال میفرمایند «انتظار پیروزی در صحنه زندگی برای چنین شخصی (که انتظار بسیار بهجایی نیز هست) همانند انتظار همان تیرانداز ماهری است که امید موفقیت را در همان اولین مرحله دارد، زیرا نشانهگیری خود را قبلا و بارها آزموده است. البته حضرت قبل از بیان مثال فوق مشروط فرمودهاند که انتظار پیروزی تا وقتی است که مسلمان طهارت نفس و آبروی خود را از دست نداده و لباس ذلت به تن نکرده است.
مدیر کانون نویسندگان نماز در پاسخ به سؤالی درباره مراکز مشاوره خانوادگی که بر اساس فرهنگ غربی به مخاطبان خود مشورت میدهند، افزود: مشاور، قاضی و داور اگر نادان و خودمحور باشد مصیبت مردمی که برایشان قضاوت و داوری میکند دو چندان است. در واقع نه خود علمی دارد که در اختیار عموم بگذارد و نه میتواند از علم ائمه معصومین(ع) جامعه را بهرهمند کند. در نتیجه با استفاده نکردن و یا درست استفاده نکردن از روایات، آنها را مانند گیاه خشک بر باد میدهد همان طور که باد گیاهان خشک را از دسترس خارج میکند و میپراکند، او هم با زیر و رو کردن روایات و بهره نبردن از آنها (به خاطر جهلش) روایات را بدون استفاده به کناری میاندازد. حاصل مصیبت جهل و لجاجت بر جهل «خود محوری» میراثهایی است که به غارت برده میشود.
وی در ادامه اضافه کرد: اعتراض کردن و دائم غر زدن یکی از بدترین عادتهای انسانی است که موجب ناامیدی میشود، زیرا شما دائم به نداشتهها و کمبودها و ایرادها نگاه میکنید و این موجب میشود تا عصبی، پرخاشگر و بیحوصله بشوید. روی مسائلی که کنترلی روی آنها ندارید تمرکز نکنید. یاران حضرت مهدی(عج) هرگز وقت و انرژی خود را صرف اعتراض و به اصطلاح حرص خوردن در مورد مسائلی که توان تغییر آن را ندارند نمیکنند. یاران حضرت مهدی(عج) با لذت بردن از داشتهها، برای به دست آوردن یافتههای جدیدتر تلاش میکنند. یاران حضرت مهدی(عج) معتقدند شکایتها نباید موجب ناامیدی شوند، همیشه در پس هر شکست یک قدم به جلو پیش میروند زیرا به جای اعتراض ریشه شکست را کشف میکنند.
لطفیان یادآور شد: جسارت به معنای بیاحترامی نیست، اگر موضع مخالف دارید باید با حفظ ادب و احترام برای شخصیت انسانها آن را بیان کنید، یکی از بدترین و آزاردهندهترین خصلتهای انسانی زود قضاوت کردن در مورد دیگران است و این مسئله موجب بدتر شدن اوضاع میشود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ضرورت حفظ حجاب ادامه داد: سه دلیل برای حفظ حجاب وجود دارد از جمله؛ آرامش در اجتماع، استحکام پیوند خانوادگی و ارزش و احترام به زن، مطمئن باشیم که اگر کسی یک قدم برای رضای امام زمان(عج) بردارد، حضرت به بهترین شکل برایش جبران خواهند کرد چون خانواده کرم و کرامت عادت ندارند بدهکار کسی بمانند.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا گفت: نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت و بیبندوباری، هیجانات و التهابهای جنسی را افزایش میدهد و میل جنسی را به صورت یک عطش روحی و یک فطرت اشباعنشدنی در میآورد.
وی با شرح حق دامن و غریزه جنسی در رساله حقوق امام سجاد(ع) افزود: غریزه جنسی غریزهای نیرومند و عمیق «آتش صفت» است، هر چه بیشتر اطاعت شود سرکشتر خواهد شد. همچون آتشها که هرچه به آن بیشتر خوراک بدهند شعلهورتر میشود، اسلام چون به قدرت شگرف این غریزه آتشین توجه کامل کرده است درباره خطرناک بودن گناه به نامحرم و خلوت با زن هشدار تند وشدیدی داده است. زن و مرد نامحرم نباید چشمچرانی کنند(حق چشم در رساله حقوق امام سجاد(ع)) مصداق حقالناس است و زنان نیز بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده دارند و در اجتماع به جلوهگری و دلربایی نپردازند(حق نفس بدن در رساله حقوق) تحریکپذیری روح بشر محدود به حد خاصی نیست. همان طور که بشر اعم از زن و مرد از تصاحب ثروت و از تملک جاه و مقام سیر نمیشود و اشباع نمیگردد در ناحیه جنسی نیز چنین است که اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم میسازد.
وی با بیان اینکه در فرهنگ غربی به جای اینکه خانواده بر پایه یک عشق خالص و محبتی عمیق استوار باشد همدیگر را به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدویت و زندانبان میبیننند. قرآن زن را تشویق و تأکید کرده که هر اندازه متینتر و باوقارتر و عفیفتر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده میشود.
لطفیان یادآور شد: وظیفه ما آگاهی، دانایی و همکاری درباره امام موعود است. واقعیت تاریخی ظهور اسلام که با فتح قلوب و سرزمینها همراه شد در ادامه با ایده امامت و مهدویت تؤام شد. مهدویت بیش از آنکه یک مسئله تاریخی به حساب آید یک گرایش فطری محسوب شده که از سرشک کمالطلب و حقیقتجوی انسان ناشی میشود. مهدویت یعنی: طرح و بنیانی فکری که همزمان با منزله یک اصل راهبردی در اندیشه اعتقادی و اجتماعی اسلام مطرح شده و مانند اصل ایده اسلام در چارچوب حصارهای قومی، منطقهای و نژادی محدود نمیشود. مهدویت علاوه بر «ذهنیت» در «عینیت» دیدگاه اسلامی درباره حیات، حضوری جدی دارد.
یادآور میشود، این کارگاه با همکاری دارالقرآن ادارهکل تبیلغات اسلامی استان قم، ستاد اقامه نماز حرم مطهر و مرکز خدمات حوزه علمیه برگزار شد.