کد خبر: 1431031
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
منوچهر محمدی:

برگزیده‌شدن به عنوان خادم قرآن از تمام جوایز سینمایی ارزشمندتر است

گروه هنر: یک تهیه‌کننده سینما گفت: تا به امروز جوایز داخلی و خارجی بسیاری کسب کرده‌‌ام که هیچ‌ یک از آنها با جایزه خادم قرآن، قابل مقایسه نیست.

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره عنوان خادمی قرآنی که اخیرا به دست آورده، اظهار کرد: زمانی که احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود قرار شد برای اولین بار این عنوان (خادم قرآن) در نمایشگاه قرآن به افراد منتخب داده شود. در همان سال دریافت این عنوان به من پیشنهاد شد، اما چون در آن سال فیلم «میم مثل مادر» ساخته شده بود و رسول ملاقلی‌پور هم از دنیا رفته بود پیشنهاد کردم که این جایزه به خانواده این هنرمند فقید اهدا شود، به ویژه این‌که در این فیلم تلاوت قرآنی صورت گرفته بود که بسیار برای آن زحمت کشیده شده بود.

وی درباره اهمیت این عنوان گفت: در کمدی که در دفتر کارم وجود دارد جایزه داخلی و خارجی کم نیستند، اما هیچ کدام از این جوایز به اندازه جایزه خادم قرآن، روی من تاثیر نگذاشت، چون جوایز دیگر به لحاظ حرفه‌ای به هنرمند اهدا می‌شود، اما عنوان خادم قرآن مسئولیتی روی دوش آدم می‌گذارد که تحمل کردن آن بسیار سخت است. برای همین امیدوارم بتوانم در آینده به لحاظ حرفه‌ای و نفسانی به گونه‌ای عمل کنم تا شأن این نشان را حفظ کرده باشم.

تهیه‌کننده «طلا و مس» در پاسخ به این سوال که آیا این جایزه وی را بیشتر به سوی تولیدات قرآنی متمایل نمی‌کند؟ گفت: طبعا هر تشویقی یک احساس مسئولیتی به وجود می‌آورد که سبب می‌شود هنرمند با احساس مسئولیت بیشتری در حوزه کاری خود فعالیت کند، البته در فیلم‌های گذشته من در 3 کار به صورت مستقیم از قرائت قرآن استفاده کردم. در فیلم «بازمانده» سفیه قهرمان فیلم در پایان آیت الکرسی را قرائت می‌کند. در «میم مثل مادر» و «طلا و مس» نیز این اتفاق با قرائت آیاتی دیگری از کلام خدا روی می‌دهد.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: در هر سه کاری که نام آنها را بردم سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم که بهره بردن از کلام خدا به صورت شعاری تصویر نشود. گفته خود را این‌گونه تشریح می‌کنم که بهره گیری از کلام خدا در سکانس‌های مورد نظیر، ضرورت سکانس‌های مورد نظر است. در «بازمانده» سفیه احتیاج دارد تا آیت‌الکرسی را بخواند تا قادر باشد قطار حامل صهیونیست‌ها را منفجر کند. در «میم مثل مادر» زمانی سوره الرحمان قرائت می‌شود که مادر قهرمان فیلم از دنیا می‌میرد و این کلام خداست که به آن دختر انگیزه ادامه راه برای نگهداری فرزندش را می‌دهد. در «طلا و مس» نیز آیاتی که قرائت می‌شود که با کل مفهوم فیلم ارتباط تنگاتنگ دارد.

استفاده مستقیم سینمای غرب از آیات انجیل

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده غرب از آیات انجیل در فیلم‌های متعدد سینمایی گفت: در سینمای غرب به وفور می‌بینیم که از انجیل و کلیسا بهره برده می‌شود، بدون این‌که واهمه داشته باشند به آنها انگی زده شود، اما متاسفانه فیلمسازان ما متصورند که اگر فیلمی بسازند که در آن از کلام قرآن به صورت مستقیم استقاده شده باشد به آنها برچسب فیلمساز تبلیغاتی و شعاری خورده خواهد شد. این تصور اشتباه در شرایطی است که هر یک از ما در طول روز به اشکال مختلف از آیات قرآن استفاده می‌کنیم، بدون این‌که بخواهیم شعاری داده باشیم.

تهیه‌کننده فیلم «بوسیدن روی ماه» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای این‌که به تفاوت استفاده از تصاویر مذهبی در فیلم‌های ایرانی و خارجی پرداخته باشیم به سکانسی آشنا در تمام فیلم‌ها اشاره می‌کنم. در فیلم‌های غربی به ویژه هالیوودی صحنه تدفین بارها تصویر شده است که در آنجا کشیشی آیه‌های انجیل می‌خواند، اما در فیلم‌های ایرانی معمولا در مراسم تدفین، شیون و زاری بازماندگان است که بیش از همه رخ می‌نماید و صدای قرآن معمولا در حاشیه تصویر می‌شود. همچنین در فیلم‌های هالیوودی معمولا باب است که قبل از غذا خوردن دعای قبل از غذا ذکر شود، اما آیه ما چنین کاری را در فیلم‌هایمان انجام می‌دهیم؟!

آرزوی ساخت فیلمی از قصص قرآن

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم ندارد در آینده فیلمی بر مبنای یکی از قصص قرآن بسازد؟ گفت: طبیعتا آرزوی هر فردی رسیدن به قله‌های رفیع است. در سینما نیز ساخت فیلمی بر اساس آیه‌های قرآن از آن قله‌هایی است که هر فیلمساز متعهدی آرزوی رسیدن به آن را دارد، اما در این حوزه نیاز است که ورود با آگاهی و دانش کامل انجام شود. نکته دوم و مهم این است باید روح کار قرآنی درک شود تا به تناسب زمان در فیلم‌های سینمای مورد استفاده قرار گیرد، والا صرف تعریف کردن یک داستان، ممکن است تاثیرگذاری لازم را به همراه نداشته باشد.

این خادم قرآن متذکر شد: شکل دیگر فیلم قرآنی کار تصویرگری چهره زیبا از اسلام است، به ویژه در زمان حال که سینمای غرب و گروهک‌هایی نظیر داعش در پی این هستند که چهره‌ای خشن از اسلام ترسیم کنند، پس در فیلم‌های سینمایی اگر بتوانیم به درستی به اخلاقیات بپردازیم در حقیقت توانسته‌ایم چهره رحمانی اسلام را به جهانیان معرفی کنیم. این گفته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بداینم رسول خدا (ص) فرموده‌اند «من برانگیخته شدم جهت ارائه اخلاق».

وی به مطلب فوق اضافه کرد: این‌که چگونه هنرمند می‌تواند به چنین خواسته‌ای؛ «ارائه تصویری درست از قرآن و اخلاق» دست پیدا کند به تلاش و توفیق وی مربوط می‌شود. منظور از توفیق نیز عنایتی است که خداوند به یک هنرمند بابت ایمان قلبیش می‌کند، چون دیده‌ایم کارهایی وجود داشته که با وجود ساختار کاملا حرفه‌ای، نتوانسته‌اند در جذب تماشاگر به موفقیت لازم دست پیدا کنند. با این توضیحات من سعی دارم در فیلم آینده‌ام، به گروهک‌هایی بپردازم که دست پرورده قدرت‌هایی هستند که سعی دارند به نام اسلام چهره رحمانی اسلام را مخدوش کنند. این مسئله را قادریم از عکس‌های وحشیانه‌ای که از رفتار آنها گرفته می‌شود به وضوح دریافت.

رفتار داعشیان مخالف تمدن انسانی است

تهیه کننده فیلم «مارمولک» ادامه داد: دلیل دیگرم برای ساختن فیلمی درباره داعش این است که رفتارهای این گروه امروز تهدیدی برای تمدن بشری است، چون تفکرات آنها با توجیهات نادرست این اجازه را به آنها می‌دهد تا با عملیات‌های انتحاری، کودکان و زنان را به خاک و خون بکشند؛ رفتاری که نشان می‌دهد آنها تنها در پی انجام ماموریتی هستند. این کوردلان تا به آنجا پیش رفته‌اند که رهبرشان مدعی شده که اگر قدرت داشته باشند، کعبه را نیز خراب می‌کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره اتفاقاتی که امروز در غزه روی می‌دهد، گفت: اتفاقی که این روزها در غزه روی می‌دهد کاملا غیرانسانی و وحشیانه است. این رفتار وحشیانه که از سوی صهیونیست‌ها سر زده می‌شود در شرایطی است که فلسطینیان تنها در پی رسیدن به ابتدایی‌ترین خواسته‌شان هستند. آن نیز این است که به آنها اجازه داده شود که آنها کشور واقعی فلسطین را داشته باشند، به ویژه این‌که صهیونیست‌ها دائما با شهرک سازی‌های مختلف در پی گسترش سرزمین‌های خود هستند.

captcha