به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نفیسترین نهجالبلاغه با مقدمه استاد غلامحسین امیرخانی، به خط نسخ محمدحسین بنعلی عسکر ارسنجانی و خط نستعلیق علینقی شیرازی در بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن عرضه شد.
این اثر ارزشمند از نمونههای نادر چاپ کتاب نفیس ایران از کتاب پُرارج نهجالبلاغه است که به عنوان هدیهای کمنظیر از نیاکان ما برای نسل امروز به یادگار باقی مانده است. کامل بودن کتاب و سالم باقی ماندن آن همراه با برخورداری از ویژگیهای بارز هنر کتابسازی دوره قاجار موقعیتی ممتاز به این اثر داده است.
هنر کتابسازی نفیس دوره قاجار که در امتداد هنر درخشان کتابسازی دورههای تیموری و صفوی شکل گرفت، از مفاخر تاریخ هنر سرزمین ماست. در این دوران جمعهای مشخصی از هنرمندان کارگاههای فعال کتابسازی داشتند. اثر حاضر یکی از جلوههای تابناک و کمنظیر این کارگاههای هنری است که از نظر خوشنویسی، تذهیب و تزئین، صحافی، کاغذسازی و تجلید از قلههای رفیع دوران خود به شمار میرود.
متن کامل نهجالبلاغه به خط نسخ استادانه در 14 سطر کتابت شده است. اندازه قلم نیم میلیمتر و طول سطر 9/5 سانتیمتر است. توشیح این کتاب توسط ادیبی توانا به نام ملا غلامحسین شیرازی نوشته شده که خط آن را علینقی شیرازی، کاتب توانمند دوره قاجار به نستعلیق غبار کتابت کرده است. متن کتابت شده در حاشیه حدود سه سانتیمتر است که کاتب با استادی تمام توشیح را درون آن با ایجاد ترکیبهای متنوع و اغلب به صورت اریب به رشته تحریر درآورده است.
جلد لاکی این کتاب از جلوههای تابناک هنر تجلید ایران است. این جلد نفیس با زمینه مشکی، حلکاری طلا(برگ انگوری) و گل و مرغ، که به صورت ترنج در وسط جلد کار شده، همراه با تسمهاندازی طلا و شنگرف در کنارههای جلد از نمونههای عالی هنر نقاشی لاکی است.
این کتاب ارزشمند به سفارش و حمای محمدرضا خان قوامالملک(حاکم وقت شیراز) خلق شده است.خط نسخ اعجازگونه متن این اثر به قلم توانای محمدحسین فرزند علیعسگر ارسنجانی از نامآوران خط نسخ ایرانی در دوره قاجار در تاریخ 1318 هجری قمری نوشته شده است.
حاشیه کتاب به خط نستعلیق با ترکیببندی بسیار زیبا و متنوع توسط علینقی شیرازی فرزند میرزا یوسف، کاتب توانا و صاحبنام دوره قاجار، کتابت شده است. به خط ایشان کتابهای نفیس و کمنظیر در شیراز باقی مانده است. در ادامه این حاشیه تاریخ 1322 هجری قمری به چشم میخورد.
استاد امیرخانی در متن مقدمه چنین نوشته است: «خط متنش به خط زیبای نسخ به شیوه ایرانی است که ویژه هنرمندان ایران است و با سبک هنرمندان ترک و عرب تفاوت دارد، وجه تمایزش این است که با دور و ملاحت بیشتری نوشته شده و مطلوب خاطر هنرمندان ایرانی بوده است، بنابراین خط متن که عبارات حکمتآمیز نهجالبلاغه را تحریر کرده، فوقالعاده زیباست و از خطوط طراز اول ایران محسوب میشود.»