شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: فلسطین و آرمان آن قضیه جدیدی نیست و حفظ و حراست از آرمانخواهی ملت این کشور مظلوم مدتهای مدیدی است که به عنوان یک وظیفه ملی برای همه ایرانیان شناخته شده است؛ بر این اساس حداقل در دو دهه آغازین انقلاب اسلامی، اعتراض به غصب این سرزمین توسط رژیم غاصب صهیونیستی سیاسی بوده است که به شکل حزبی و یا گروهی با تجمع و یا شرکت در راهپیمایی تبلور یافته است.
وی ادامه داد: چند سالی است که پرداختن به این مهم جنبه عمومیتری به خود پیدا کرده است و حتی از بعد هنری شاهد هستیم که هنرمندان با پرداختن به فعالیتهای هنری و یا تحرکات اعتراضی مشارکت خوبی در دفاع از حق مردم مظلوم فلسطین داشته است که این نشان از تحول اجتماعی ملت ایران دارد.
این کارگردان تئاتر گفت: حضور پررنگ هنرهای تجسمی در خلق آثار متعدد هنری به ویژه در عرصه نقاشی و کاریکاتور و یا برگزاری محافل ادبی و شعری یکی از مصادیق بارز این مشارکت است و امسال هم که هنرمندان دست به تجمع اعتراضی زدند، بیانیه صادر کردند و یا حتی در جریان راهپیمایی روز جهانی قدس حضور پر شوری داشتند.
آثار هنری به لحاظ کمی تا به این لحظه نتوانستهاند حق مطلب را در زمینه فلسطین بیان کنند
کرمی تصریح کرد: با این وجود اما کمیت آثار هنری با موضوع فلسطین تا به این لحظه آن گونه که باید و شاید نتوانسته است حق مطلب را در این زمینه بیان کند؛ به ویژه در عرصه هنرهای نمایشی شاهد این کمکاری که شاید به کم توجهی مسئولان و یا گرایش ناچیز هنرمندان به این مقوله مربوط شود، هستیم و به جز موارد معدودی که آنها نیز جنبه مصرف داخلی داشته و قادر نبودهاند در سطح بینالمللی، نظرات قاطبه مخاطبان را تأمین کنند، شاهد پرداختی مؤثر در این عرصه هنری نبودهایم.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «پوتینهای عموبابا» در ادامه گفت: امروز بیش از هر چیزی خلأ تولید و عرضه آثار نمایشی بینالمللی با موضوع فلسطین و انتفاضه به چشم میخورد ؛ اثری که بتواند با زبان هنری به موضوع نقض حقوق بشر در فلسطین اشاره کرده و از این راه بتواند مسئله حقانیت مردم فلسطین و غاصب بودن رژیم جعلی صهیونیسم را به اثبات برساند.
دبیر پیشین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: برای این منظور یعنی پرداختی بینالمللی به موضوع فلسطین به زبان هنر نمایش میتوان از دو منظر اقدام کرد، یکی براساس گفتمان انقلاب اسلامی و منظر جمهوری اسلامی ایران که موضوع انتفاضه و مقاومت ملتی مظلوم اسلامی را در برابر هجمه ددمنشانه یک رژیم غاصب مطرح میکند و دیگری صرفنظر از کیش و آئین ملت فلسطین که به عنوان یک امت اسلامی سرنوشت آنها برای همه جهان اسلام اهمیت دارد، تنها از منظر حقوق بشر و تضییع حق معیشت و زندگی توأم با آرامش و حفظ کرامت انسانی که این روزها به اوج خود رسیده است و بیمحابا تبدیل به نسلکشی شده است.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تأکید کرد: قطعاً عرصههای حرفهای تئاتر و رویدادهای ملی و بینالمللی عرصه هنرهای نمایشی همچون جشنواره «تئاتر فجر» فرصت مناسبی برای پرداختن به این مهم به زبان مشترک هنر نمایش هستند که میتوان با ایجاد بخشی به این موضوع از همین امسال به فکر تولید و ارائه آثار نمایشی با موضوع فلسطین بود.
تولیدات نمایشی با موضوع فلسطین به نخبگان تئاتری سفارش داده شود
کرمی افزود: ناگفته نماند که تنها راه موفقیت و اثربخشی بیشتر پرداختن به موضوع فلسطین با زبان بینالمللی هنر نمایش، زمانی است که نگاهی حرفهای و پویا به تولید آثاری با این موضوع داشته باشیم و حداقل در ابتدای راه برای تضمین موفقیت ایجاد چنین بخشی، تولیداتی از این دست به نخبگان تئاتری و پیشکسوتان کارگردانی تئاتر سفارش داده شود.
دبیر سومین جشنواره «تئاتر شهر» در پایان گفت: دیگر مسئلهای که باید به آن در پرداخت مؤثر هنرهای نمایشی با موضوع فلسطین در عرصههای بینالمللی تئاتر توجه کرد، خروج از نگاه کلیشهای و ویترینی است که همواره به عنوان یک آسیب عمده در جشنوارههای تئاتری مطرح است و به فرض ایجاد بخشی با موضوع خاص در جشنوارههای تئاتری، به تدریج از حساسیت این بخش کاسته شده و تبدیل به جریان روتین کم خاصیت و حتی بیخاصیت میشود.