غلامعلی طاهری، هنرمند نقاش، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: هنر نقاشی در قیاس با هنرهایی همچون سینما و موسیقی، هنری به ظاهر خاموش است که محصولات خلق شده آن در نهایت در فضای نگارخانه و موزهها به نمایش درمیآید اما تجربه نشان داده که علیرغم این مسئله تأثیرات آثار نقاشی درازمدت بوده و ماندگار بیشتری در اذهان تاریخ دارد.
وی ادامه داد: پس از وقوع انقلاب اسلامی هنرمندان نقاش مسلمان و متعهد با توجه به رسالت و مسئولیت فردی که در خود احساس میکردند و البته ذات روشنگرانه هنر که هر آینه به طرح مسائل تلخ و شیرین روزگار میپردازد، همواره در برابر بیعدالتی، ظلم و ستم رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین از پای ننشسته و آثاری را خلق کردند هر چند که این آثار آنگونه که باید و شاید علیرغم تلاش مجدانه هنرمندان نتوانست حق مطلب را در پرداختن به این موضوع ادا کند.
توفیق نسبی هنر مقاومت بیشتر مدیون دغدغه شخصی و خودجوشی هنرمندان بوده است
طاهری تصریح کرد: دلیل اصلی این مسئله که هنر نقاشی نتوانست به طرز شایستهای بازنمای مظلومیت مردم فلسطین باشد، عدم حمایت کافی مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری از به جریان افتادن این رویدادهای هنری بود؛ توفیق نسبی این مسئله بیشتر مدیون دغدغه شخصی هنرمندان و حرکت خودجوش آنها در خلق آثار نقاشی با موضوع فلسطین و اساساً مقاومت بوده است.
این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه همواره در طول تاریخ جوامع بشری شاهد دو وجه نیکی و خوبی، ظلم و پلیدی بوده است گفت: هنرمندان در هر عرصه هنری به ویژه نقاشی اگر بدانند اثری را که خالق آن بودهاند مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفته و اثری مثبت در مقابله با ظلم و ستم روا داشته شده در حق مظلومان عالم خواهد داشت، به شکلی پویا و پیگیر در عرصههای گوناگون هنری شرکت خواهند کرد.
وی گفت: البته فارغ از هر ساز و کار حمایتی موجود و یا آنچه در آینده مورد تصمیم و تصویب مسئولان قرار میگیرد، هنرمندان باید فعالیتی پرشور و مستمر در زمینه خلق آثار نقاشی با موضوعات انسانی و ارزشی داشته باشند؛ من شخصاً پس از تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، دست به خلق آثاری زدم که البته موقعیت برای عرضه آن در فضای نگارخانهای فراهم نشد و در نتیجه آن را در فضای مجازی با کاربران اینترنتی به اشتراک گذاشتم.
اجرای دیوارنگارههای شهری توسط پیمانکاران موجب تنزل کیفی آنها شده است
طاهری تأکید کرد: در اوایل پیروز انقلاب اسلامی با توجه به نگاه کلان فرهنگی که وجود داشت و آن توجه به این نکته که باید ابعاد گوناگون انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب فرهنگی به عموم مردم عرضه شود لذا آثار گوناگون هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی از فضای نگارخانهای بیرون آمد و در قالب دیوارنگاره و یا به کار رفتن در مبلمان شهری مورد استفاده قرار گرفت؛ تمثال شهدا توسط اینجانب و سایر هنرمندان از سال 64 تا پایان جنگ بر روی دیوارهای شهر نقش بست؛ هر چند که در سالهای اخیر و با سپردن این مأموریت از سوی سازمانهایی همچون زیباسازی شهرداری تهران، از کیفیت و اعتبار این آثار کاسته شده و حاصل کار مورد قبول جامعه هنری نیست.
وی در پایان گفت: مدیریت شهری باید در زمینه نقش بستن مجموعه آثار بهروز شده نقاشی و گرافیک شهری با موضوعات دینی و ارزشی همچون موضوع مقاومت و انتفاضه فلسطین بیش از پیش کوشا باشد و از میان آثار خلق شده، فاخرترین آنها را به منظور فرهنگسازی و زیباسازی محیطهای شهری به کار ببندد.