به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(یکنا)، نشست مطبوعاتی محسن یزدی، مدیر مرکز فیلم مستند سوره، با هدف تبیین و تشریح برنامهها و فعالیتهای این مرکز امروز چهارم شهریورماه در حوزه هنری برگزار شد.
گفتمان مرکز فیلم مستند سوره
در ابتدای این جلسه یزدی در سخنانی اظهار کرد: گفتمان مرکز فیلم مستند سوره، گفتمان انقلاب اسلامی است؛ در این میان تنها استکبارستیزی و دفاع مقدس مد نظر ما نیست، بلکه معتقدیم در حوزه اجتماعی نیز ما میتوانیم کارهایی خلق کنیم که در آن، آرمانهای انقلاب اسلامی لحاظ شده باشد. در کلامی دیگر کارهای که در حوزه اجتماعی با هدف اصلاح امور انجام میشود، میتواند مستندسازی اجتماعی را به سوی کارهای انقلابی سوق دهد.
وی افزود: در تولیدات این مرکز به نقاط ضعفی که در جامعه وجود دارد هم پرداخته میشود، البته این به معنای سیاهنمایی نیست، زیرا معتقدم مرز سیاهنمایی و نقدهای سازنده بسیار باریک است که میتوان با یک کار کارشناسی آنها را شناسایی و در کارهایی با کیفیت بالا لحاظ کرد. نکته دیگر اینکه مرکز مستند سوره از کارهایی حمایت میکند که با اهداف انقلاب همراه است، اما این بدان معنا نیست که سفارشسازی مد نظر ماست. در این حوزه بهترین مثال مستندهای «پرتره» است. عرصهای که ما در آن به شدت ضعف داریم، یعنی با توجه به سلیقههای خاص برخی از واقعیات را تصویر میکنیم و به واقعیات توجه نداریم، در صورتی که یک مستند موفق کاری است که به صورت مستند و مستدل حرف زند.
این مدیر سینمایی اضافه کرد: مرکز مستند سوره هم اکنون در حال تهیه سه مستند با اهداف حوزه هنری است. کارهایی که با عوامل و کیفیت خوب ساخته شده است. اولین کار «قحطی بزرگ» ساخته مهدی فارسی نام دارد. این کار به قحطی که در زمان جنگ جهانی اول ایران را در بر گرفت، میپردازد. در ضمن این مستند سعی دارد نقش انگلیس را در به وجود آمدن چنین فضایی ترسیم کند. مستند دوم «زخم کهنه» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمد علی هاشم زهی نام دارد. در این کار درباره کودکان ناقص الخلقهای که در ویتنام بعد از حمله نظامی آمریکا به کشور و استفاده از صلاح شیمیایی، پرداخته میشود.
بررسی تکفیریها در «ققنوس»
یزدی ادامه داد: مستند سوم «ققنوس» نام دارد. در این کار هم به تکفیریهایی که اروپا به سوریه رفتند، توجه میشود. به ویژه تکفیرهایی که از بلژیک، انگلیس و آلمان عازم خاورمیانه شدهاند. یکی از بخشهای این مستند مربوط به یک روحانی در بلژیک است که وی به همراه مسجدی که در آن فعالیت میکرد، توسط تکفیریها به آتش کشیده شد. این مستند آخرین مراحل فنی را طی میکند و کارگردانی آن را هم جمشید بیات بر عهده داشته است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مستندهای شما جهت دار است؟ گفت: مسلم است که ما به صورت جهتدار به موضوعات مورد نظرمان توجه داریم. کاری که در همه جای دنیا باب است، اما تمام تلاشمان این است که اگر قرار است برای مثال درباره حجاب حرف بزنیم، نگاههای مختلف را مدنظر قرار دهیم. نکته دیگر اینکه من معتقدم مستند بی جهت وجود ندارد و هر کاری به نوعی نظر سازندهاش را تامین میکند. برای این گفته مثالی میزنم. ما در ابتدای انقلاب مرجعی داشتیم که با انقلاب همراه نبود، پس اگر میخواهیم تاریخ آن مقطع از انقلاب را نشان دهیم باید از آوردن نام این فرد واهمه نداشته باشیم.
توجه به اکران فیلمها
مدیر مرکز مستند سوره درباره اکران مستندهای سوره گفت: در این مرکز همان اندازه که به بحث تولید توجه میشود اکران نیز مد نظر است، چون باور داریم تا کاری دیده نشود، ساخته شدنش نتیجه نخواهد داد. برای همین زمینهای فراهم میآوریم تا در سینماهای حوزه امکان نمایش آثار فراهم آید.همچنین از طریق شبکهای که در آینده توسط حوزه هنری راهاندازی خواهد شد این تولیدات اکران خواهد شد. در بحث بینالمللی هم ما کارهای را تا حد توانمان به نمایش در خواهیم آورد، هرچند سختیهای زیادی پیش رویمان است.
وی در بخش پایانی خود بیان کرد: در شهرستانها استعدادهای بسیاری خوبی در حوزه مستندسازی وجود دارد که ما سعی داریم از آنها حمایت کنیم. این اتفاق نیز از طریق دفاتر در استانها و برخی از شهرستانها رخ خواهد داد، البته گران نبودن مستندسازی در مقایسه با سینمای داستانی این امکان را به فیلمسازان جوان شهرستانی داده تا کارهای خوبی تولید کنند، اما ما هم رسالت داریم تا از این جوانان خوش ذوق حمایت کنیم.