سیدعلی موسویان، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: دفاع مقدس در طی سالهای متمادی تبدیل به یک ژانر هنری شده است و هنرمندانی در بخشها و رشتههای گوناگون هنری برای پرداختن به این منظور تربیت شدهاند.
وی ادامه داد: همانطور که برای پرداختن به ژانرهای گوناگون همچون ژانر اجتماعی، آموزشی و... نیاز به این نیست که به دنبال مناسبت تاریخی و تقویمی باشیم در مورد تئاتر دفاع مقدس نیز قضیه بر همین منوال است و حتماً نباید منتظر بود تا روزهای پایانی شهریور و هفته دفاع مقدس و یا سالروز عملیاتهای نظامی دوران دفاع مقدس از راه برسد تا مسئولان و متولیان این گونه تئاتری به فکر تولید نمایش باشند.
نویسنده نمایشنامه دفاع مقدسی «آنم آرزوست» تصریح کرد: رویداد رسمی نمایشی کشور در حوزه دفاع مقدس، جشنواره «تئاتر مقاومت» است که آن هم مدتی است به شکل یک سال در میان برگزار میشود؛ یعنی عملاً ما یک سال فاقد جشنواره «تئاتر مقاومت» هستیم. البته موافق چنین شیوهای در برگزاری جشنواره «تئاترمقاومت» هستم چرا که این ژانر نمایشی برای تولید، نیاز به وقت کافی و مطالعه دقیق و مستند وقایع دوران دفاع مقدس دارد تا آثار خلق شده در زمره تولیدات فاخر قرار گیرند.
موسویان گفت: باید دید که آیا در عمل چنین اتفاقی میافتد و ما در سالی همچون سال جاری که جشنواره «تئاتر مقاومت» را نداریم آیا عزمی برای پژوهش و مطالعه در مورد اسناد برجای مانده از دوران دفاع مقدس و استخراج موادی که بتوان آن را دستمایه نگارش و تولید آثار نمایشی قرار داد، صورت میگیرد یا خیر؟ به نظر من این اتفاق به گونهای نیست که انتظار میرود و پژوهشهای کتابخانهای و میدانی در زمینه نگارش آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس در برابر حجم خاطرات و اسناد دوران هشت ساله دفاع مقدس ناچیز است.
بازیگر نمایش رضوی «پلاک 8» تأکید کرد: طی سالهای گذشته آثار فاخری در حوزه ادبیات نمایشی دفاع مقدس به نگارش درآمدهاند، اینکه چرا نمایشنامهنویسان بزرگی که سالها در این حوزه قلمفرسایی میکردند همچون مهرداد رایانیمخصوص و علیرضا نادری چرا انگیزهای برای نگارش و تولید آثار دفاع مقدسی ندارند، مسئلهای است که باید آسیبشناسی شود؛ با این وجود باید گفت همین میزان آثار نمایشی موجود، هم قابلیت آن را دارند که بارها و بارها از سوی کارگردانان مختلف تولید و به اجرای صحنه برای زمانهایی که جشنوارهای در کار نیست، برسد.
برگزیده بازیگری بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» در پایان گفت: پرداختن به موضوعات مرتبط با دفاع مقدس، یافتن لایههایی پنهانی در روایت نمایشی دفاع مقدس که طی این سالها کمتر به آنها پرداخته شده است همگی از جمله راهکارهایی هستند که میتواند دیدگاه کلیشهای و شعاری را از این ژانر نمایشی برداشته و با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شوند.