مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به عملکرد مرکز در سال 93 اظهار کرد: شناسایی ظرفیتهای بسیجیان سراسر کشور در حوزه هنرهای دیجیتال، بازی، انمیشین و نرمافزار از اهداف مرکز به شمار میرود. پس از شناسایی آنها به حمایت میپردازیم به این منوال که به روزترین تجهیزات دنیا در عرصه هنرهای دیجیتال را دراختیارشان قرار میدهیم تا آثارشان را با کیفیت مناسبی تولید کنند.
وی افزود: یکی از دغدغههایمان این است که آثار تولید شده توسط فعالان جبهه انقلاب اسلامی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند به همین دلیل سعی داریم بهترین ابزارها را در اختیارشان بگذاریم.
حمایت از بسیجیان خلاق در حوزه هنرهای دیجیتال
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج تصریح کرد: علاوه بر در اختیار قرار دادن ابزارها، نظارت و هدایت فنی و محتوایی را بر عهده داریم. همچنین هزینههای تولید را تأمین میکنیم زیرا با در اختیار گذاشتن تجهیزات، هزینه تولید برای ما کاهش مییابد ضمن اینکه بسیجیان خلاق و توانمند این عرصه به نوعی صاحب کارمیشوند و در نهایت پس از پایان کار توسط خودمان در بدنه بسیج توزیع میشود.
وی بیان کرد: جامعه مخاطبمان جامعه عظیم بسیج در سراسر کشور اعم از دانش آموزان، دانشجویان هستند که محتوای مطلوب دراختیارشان قرار داده میشود.
جعفری اظهار کرد: مرکز هنرهای رقومی در چهار محور اصلی فعالیت میکند که میتوان به حمایت، تولید، فرهنگسازی و آموزش اشاره کرد. البته مسئله فرهنگسازی و آموزش در اولویت قرار دارد.
افزایش سواد رسانهای در دستور کار مرکز
وی ادامه داد: بارزترین فعالیتی که در حوزه فرهنگسازی انجام میدهیم، بررسی و افزایش سواد رسانهای مردم و جامعه مخاطبانمان در حوزه آسیبشناسی عرصه رسانههای دیجیتال است. مهمترین مشکلی که در کشور وجود دارد، فرهنگسازی پس از ورود تکنولوژی محقق میشود در حالی که در بسیاری از کشورها اینچنین نیست و ابتدا فرهنگ آن تکنولوژی محقق و سپس تکنولوژی وارد کشور میشود.
جعفری اظهار کرد: یکی از مهمترین ابزار تأثیرگذاری بر ذهن جامعه مخاطب توسط صاحبان صنعت بازیهای رایانهای است که بسیار خاموش و بیسروصدا باورهای جامعه و سبک زندگی را تغییر میدهد.
وی بیان کرد: ما تلاش میکنیم در حوزه فرهنگسازی با ساخت مستندها، برگزاری نشستهای مختلف، سخنرانی برای اقشار مختلف مردم به ویژه والدین و معلمان سطح سواد رسانهای را افزایش دهیم و آنها را با آسیبهایی که در این حوزه وجود دارد، آشنا کنیم.
معرفی هدفهای پنهان بازیهای ضد اسلامی
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج با اشاره به شاخصترین اقدامات سال 93 گفت: معرفی پشت صحنه بازی رایانهای لیست سیاه در قالب یک مستند با موضوع اسلامهراسی و ایرانهراسی از اقداماتمان در مرکز به شمار میرود. در این مستند 40 دقیقهای به نوعی همه لایههای پنهان را برای کاربران بیان کردهایم.
وی بیان کرد: تهیه دو بازی رایانهای پرواز دوران و مرگ، کفر خونین توسط شعبه کاشانمان از دیگر اقداماتمان به شمار میرود. بازی رایانهای پرواز دوران با موضوع زندگی شهید عباس دوران و بازی مرگ، کفر خونین مربوط به جنایتهای تکفیری در سوریه است.
جعفری اظهار کرد: انیمیشن ماجرای اوباما و کریم از دیگر اقداماتمان به شمار میرود که محصول شرکت فراسوی ابعاد از شعبه کرمان مرکز است.
تولید دستگاه «آرکید»؛ دستگاهی بومی با محتوای ایرانی
وی افزود: همکارانمان در مرکز بابل اقدام به ساخت بومی دستگاه «آرکید» در شهربازیها کردهاند. این دستگاه بومی سبب میشود تا 50 درصد از خروج ارز جلوگیری کند. همچنین با استفاده از این بازی به سهولت میتوانیم محتوای بومی را در اختیار کاربران شهربازی قرار دهیم.
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج ادامه داد: خرید دستگاه آرکید از خارج از کشور 25 میلیون تومان است درحالی که ساخت این دستگاه بومی در کشور 10 میلیون تومان تمام شده است.