کنفرانس دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به کار خود خاتمه داد
کد خبر: 1451568
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
در قزاقستان:

کنفرانس دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به کار خود خاتمه داد

شعب خارجی: کنفرانس دو روزه دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور ادیان در قزاقستان روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهریور به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی، کنفرانس دو روزه دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، روسیه، واتیکان، انگلیس،عربستان، مصر، هند، کره جنوبی، پاکستان، ژاپن و ازبکستان در قزاقستان برگزار شد.

جلسه کارگروه این کنفرانس، روز چهار شنبه ٢٦ شهریور و جلسات دبیرخانه پنج‌شنبه، ٢٧ شهریور در آستانه قزاقستان برگزار شد. در این جلسات و نشست‌ها، نمایندگان از کشورهای مختلف درباره ضرورت همکاری‌های گسترده میان رهبران ادیان و سازمان‌های فعال در عرصه گفت‌وگوی بین دینی بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین، این نشست‌ها با حضور معاون گنگره ادیان، معاون رئیس نهاد ریاست جمهوری قزاقستان، رئیس مرکز بین‌المللی فرهنگ‌ها و ادیان قزاقستان و با حضور معاون وزیر امور خارجه و معاون وزیر فرهنگ و ورزش و نیز مفتی اعظم و رئیس شورای معنوی مسلمانان قزاقستان برگزار شد. در این نشست‌ها درباره موضوعات پنجمین کنگره رهبران ادیان و اوضاع منطقه و جهان، به‌ویژه درگیری‌ها و خشونت‌هایی که به نام دین انجام می‌شود، سخنانی ارائه شد.

علی محمد حلمی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به دعوت دبیرخانه ادیان قزاقستان در این کنفرانس شرکت کرده بود، ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین دبیرخانه کنگره ادیان قزاقستان گفت: امروزه افراط‌ گرایی و خشونت به‌ نام دین، متأسفانه تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و ارزش‌های الهی و دینی را که موجب کمال، رشد و آرامش بشریت است را به چالش کشیده است؛ این اعمال غیرانسانی از نگاه همه علما و رهبران دینی محکوم شده است.

وی همچنین با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص اخلاق، پارسایی، عدالت، مهرورزی و خوش‌رفتاری با همه انسان‌ها و احترام به پیروان دیگر ادیان آسمانی، پرهیز از خشونت و اعتدال در رفتار را مورد تأکید کتاب آسمانی قرآن و دیگر کتب آسمانی و پیامبران الهی دانست.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها گفت: عوامل سیاسی و اجتماعی و عملکرد قدرت‌های زیاده‌خواه و سلطه‌طلب در شکل‌گیری این گروه‌های افراطی و حمایت از آنها سهیم هستند و با اظهارات نمایشی و تبلیغاتی خود نمی‌توانند ادعای مبارزه با این گروه‌های تروریستی را داشته باشند.

حلمی افزود: جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که با برگزاری نشست‌های گفت‌وگو با رهبران ادیان مختلف جهان ضمن تلاش برای توجه دادن به ضرورت احیای ارزش‌های الهی و اخلاقی و تأکید بر هم‌زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان نسبت به استفاده ابزاری از دین توسط قدرت‌های سلطه‌گر هشدار داده و از همه اندیشمندان و رهبران دینی می‌خواهد تا با اتخاذ راهکارها و برنامه‌های تأثیرگذار نسبت به آگاهی بخشی به جوامع و ملت‌های خود و فاصله‌گرفتن از سیاست‌های جنگ‌طلبانه و خشونت‌آمیز و درگیری بین ادیان و مذاهب اقدامات خود را گسترش دهند.

در این کنفرانس دو روزه، «خالد عکاشه»، نماینده شورای پاپی واتیکان و «رمان بگداسارف»، نماینده کلیسای ارتدکس روسیه، «ریچارد اتکینسون»، کشیش کلیسای انگلستان، «یانگ کی هون»، روحانی معبد بودا در آسیای مرکزی، «کالا آچاریا»، رئیس انستیتوی مطالعات هندو از هندوستان، «عبد الرحمن»، مشاور شیخ الازهر و «عبدالله فهد»، مشاور وزیر فرهنگ و امور دینی عربستان و دیگر شخصیت‌های مسلمان، مسیحی و بودایی طی سخنانی با تأکید بر ضرورت محکومیت اعمال تروریستی گروه‌های تکفیری و افراط گرا، وضعیت خاورمیانه را تأسف‌بار دانستند و خواستار همکاری و گفت‌وگو برای مقابله با گروه‌های افراط‌گرای دینی شدند.

یادآور می‌شود، این کنفرانس، روز پنج‌شنبه، ٢٧ شهریور با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در بیانیه صادره آمده است: شرکت‌کنندگان در کنفرانس دبیرخانه ادیان جهانی و سنتی متفقا از جامعه جهانی می‌خواهیم تا با اظهارات و اقدامات خود افراط‌گرایی، رادیکالیسم، خشونت و تروریسم را محکوم و این‌گونه اعمال را قبیح و جنایت علیه بشریت معرفی کند. همچنین ما شرکت‌کنندگان اعلام می‌کنیم که اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز هرگز با دین و اعتقادات دینی ارتباط و سنخیتی ندارد.

captcha