تاکنون ۲۰ هزار نفر در ترکمنستان زبان فارسی را فرا گرفته‌اند
کد خبر: 1453993
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
اسماعیل‌زاده:

تاکنون ۲۰ هزار نفر در ترکمنستان زبان فارسی را فرا گرفته‌اند

گروه اجتماعی: رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار علاقه‌مند به زبان و فرهنگ فارسی، این زبان را در ترکمنستان آموخته‌اند.

رسول اسماعیل‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، با اشاره به زمینه‌های فرهنگی و تاریخی مشترک بین ایران و ترکمنستان بر لزوم گسترش فعالیت‌های مشترک تأکید کرد.
وی افزود: در هر نیمسال حدود یکصد علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی در دوره‌های این رایزنی شرکت می‌کنند و پس از گذراندن هشت نیمسال و پذیرش در امتحان جامع موفق به ورود به دوره‌های مترجمی زبان فارسی می‌شوند.
اسماعیل‌زاده از کسب علم و اشتغال به‌عنوان انگیزه‌های اصلی فراگیران زبان فارسی نام برد و یادآور شد: تمامی دوره‌های برگزار شده رایگان است.
وی برگزاری اردوهای آموزشی و تفریحی، کتابخانه تخصصی و نمایش فیلم‌های ایرانی را از دیگر فعالیت‌های رایزنی ایران در ترکمنستان عنوان کرد .
اسماعیل‌زاده از برگزاری هفته فرهنگی، آئین نوروز، همایش بزرگ امام رضا(ع)، تبادل هیات‌های فرهنگی، برگزاری سالگرد تولد مختوم قلی شاعر ترکمن و ترجمه رمان و داستان کودکان به‌عنوان دیگر برنامه‌های مشترک برگزار شده بین ایران و ترکمنستان نام برد .
رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان با خوب ارزیابی کردن ارتباط فرهنگی موجود بین دو کشور خواهان گسترش فعالیت‌های فرهنگی مشترک و مورد علاقه دو طرف شد .
اسماعیل‌زاده گسترش فعالیت‌های فرهنگی را زمینه‌ساز گسترش دیگر فعالیت‌های علمی، اقتصادی، پزشکی و ... دانست .
یادآور می‌شود، نمایشگاه کتاب هفته فرهنگی ترکمنستان با حضور 26 کشور در 150 غرفه برپا شده است. جهاددانشگاهی خراسان شمالی با همکاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، به‌عنوان تنها ناشر ایرانی در نمایشگاه کتاب هفته فرهنگی ترکمنستان شرکت کرد.

captcha