کد خبر: 1454090
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
عباسی تصریح کرد:

اصلاح ساختارهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی فضای مجازی

گروه فضای مجازی: نماینده شورای عالی فضای مجازی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای از اصلاح ساختارهای این صنعت در شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: این امر می‌تواند زمینه‌ساز تولید بازی‌های رایانه‌ای کشور شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین پایانی اولین جشنواره بازی‌سازان مستقل ایران، جمعه شب چهارم مهرماه با حضور نمایندگان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شورای عالی فضای مجازی و بازی‌سازان در سالن 600 نفره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حامد عباسی، نماینده شورای عالی فضای مجازی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: کشورهای مختلف و پیشرفته بازی را به عنوان یک صنعت دانش بنیان می‌دانند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: به دلایل مختلف اعم از ارزش افزوده زیاد، عدم تخریب محیط زیست، امکان اشتغال افراد تحصیلکرده، امکان ادامه ارزش افزوده به سمت صنعت دانش بنیاد حرکت می‌کنند که یکی از آن صنایع بازی‌های رایانه‌ای است.
نماینده شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در ایالات متحده آمریکا 17 میلیارد دلار از صنعت بازی‌های رایانه‌ای درآمد کسب می‌کنند. همچنین از این طریق 120 هزار شغل ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: متأسفانه در کشور در عرصه مصرف و توزیع با ضعف‌هایی روبرو هستیم. اصلی‌ترین مشکل‌مان، ساختارهایی است که برای مصرف بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد. اگر این ساختارها اصلاح شود، قطعا می‌توانیم از ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.
عباسی اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزار از حوزه‌هایی است که مزیت رقابتی دارند. از دیگر مشکلات بحث آموزش بازی‌سازی در کشور است که این آموزش‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: در شورای عالی فضای مجازی قرار است که این ساختارها اصلاح شود تا با رفع مشکلات ساختاری و اصلاح ساختارها بتوانیم زمینه‌ساز تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور شویم به ویژه بازی‌های آنلاین.
عباسی اظهار کرد: در شورای عالی فضای مجازی تحقیقات بسیاری را انجام می‌دهیم اما از همین تریبون می‌خواهیم تا نقطه نظرات شما را هم داشته باشیم.

انتظار بیشتری از شورای عالی فضای مجازی داشتیم
حمزه آزاد، دبیر اولین جشنواره بازی‌سازان مستقل ایران، با اشاره به اشاره به روند برگزاری این جشنواره اظهار کرد: این جشنی که به صورت مستقل برگزار شد، نهادهای دولتی و خصوصی از آن حمایت کردند و امروز شاهد برگزاری آن هستیم که از همین تریبون از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مرکز هنرهای رقومی بسیج، مرکز ملی فضای مجازی و پردیس اول تشکر ویژه می‌کنم.
وی افزود: این جشنواره به صورت مستقل و خودجوش با داوری 15 تن از کارشناسان مجرب برگزار شد. از آنجا که ایران تحریم است و با مشکلاتی روبروست، این مسابقه را در محیطی برابر با خارجی‌ها برگزار کردیم.
دبیر اولین جشنواره بازی‌سازان مستقل ایران تصریح کرد: فراخوان این جشنواره را از بهمن ماه منتشر کرده‌ایم و در زمان مدیریت قبلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شاهد حمایتی نبودیم و در دوره مدیریت جدید با برگزاری چند جلسه از حمایت‌های ویژه برخوردار شدیم تا جایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت 20 میلیون تومانی را از جوایز جشنواره متقبل شد.
وی بیان کرد: از شورای عالی فضای مجازی انتظار بیشتری داشته‌ایم و حتی از دبیر شورا به این جشنواره دعوت کرده‌ایم که متأسفانه حضور نداشتند و قول‌هایی ارائه کرده‌اند که امیدواریم پس از جشنواره شاهد تحقق این قول‌ها باشیم. همچنین مرکز هنرهای رقومی بسیج بدون هیچ جلسه و مذاکراتی، حمایت‌هایی داشته‌اند.
آزاد اظهار کرد: امروزه که بحث خصوصی‌سازی است باید دولت از بخش خصوصی حمایت‌هایی داشته باشد.
وی بیان کرد: امیدواریم طرح جامع ساماندهی بازی‌سازان مستقل را توسط خودمان که بازی‌ساز مستقل هستیم، اجرایی و محقق کنیم تا به جایگاهی برسیم که در شأن نظام جمهوری اسلامی است.
دبیر اولین جشنواره بازی‌سازان مستقل تصریح کرد: همه آثار این جشنواره از فیلتر خاصی عبور نکرده است و تلاش کرده‌ایم تا از بهترین‌های جشنواره حمایت کنیم.
وی به ارائه خبر خوشی برای برگزیدگان جشنواره پرداخت و گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ما قول داده‌اند تا حمایت مالی تا سقف 20 میلیون تومان از پروژه‌های آتی برگزیدگان جشنواره خواهد داشت.
در ادامه هادی کافی، سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: امروز بازی‌سازان مستقل  به عنوان یک سبک در میان تمامی کشورها شناخته می‌شود.از میان تمامی بازی‌های پرزرق و برق با هزینه‌های چندصد میلیون دلاری، این بازی‌های مستقل هستند که هنوز احساس واقعی بازی کردن را به مخاطبان حقیقی بازی‌های کامپیوتری می‌دهند.
وی افزود: بازی‌سازان مستقل گروه‌های کوچکی با ایده‌های ناب هستند و آنچه را که درست فکر می‌کنند بدون محدودیت‌های مالی و زمانی دست و پاگیر سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند.
سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این سبک بازی‌سازی سبب شده است که در میان بهترین و درآمدزاترین بازی‌های دهه اخیر نام چندین و چند بازی مستقل دیده می‌شود.
وی بیان کرد: بازی‌سازان مستقل عموما پس از عرضه یک محصول موفق یا درآمد زیادی به دست می‌آورند و بازی بعدی خود را می‌سازند و یا درآمد زیادی بدست می‌آورند و از هم جدا می‌شوند و یا درآمد زیادی به دست می‌آورند و تا مدت‌ها تصمیم خاصی نمی‌گیرند.
کافی اظهار کرد: درکشورمان همینگونه است تنها با این تفاوت کوچک که عموما بازی‌سازان به درآمدزایی نمی‌رسند و مجبور می‌شوند به دلیل بی‌اعتنایی کشورشان را ترک کنند.
وی افزود: بازی‌سازی در ایران یعنی حال همه ما خوب است اما تو باور نکن. مشکلات بازی‌سازی چه در حوزه تولید و چه در حوزه نشر آنقدر زیاد است که گفتنش هفت سال طول می‌کشد. اصلاح وضعیت فعلی نیازمند این است که تمامی ظرفیت‌های موجود دست در دست هم می‌دهند و بدون اینکه توقع تبلیغ یا پرکردن رزومه خود را داشته باشند برای ارتقاء بازی‌سازی تلاش کنند.
سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها متولی رسمی صنعت در این کشور برنامه‌های زیادی را دارد که از ماه‌ها پیش برای اجرای‌شان کار کارشناسی را آغاز کرده است. این برنامه شامل تغییر 180 درجه حمایت مادی از ساخت پروژه‌ها، نشر آنها و همچنین اطلاع‌رسانی ویژه برای صنعت و بازی‌های رایانه‌ای است که در آینده‌ای بسیار نزدیک و پس از مشخص شدن روال‌های اجرایی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی افزود: در مدیریت جدید بنیاد نه هدف بلکه وسیله‌ای برای کمک به صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران است. از ابتدای سال خبری از مشارکت در پروژه‌ها نبوده و نخواهد بود و بنیاد اگر بخواهد حمایت مادی کند، آن را بسیار هدفمندتر انجام خواهد داد.
کافی اظهار کرد: هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم و جدید برای حمایت از بازی‌سازان به خصوص بازیسازان مستقل است تا در آینده چرخه صنعت بازی‌سازی بدون وجود نهادهای حامی بچرخد.
وی بیان کرد: در بنیاد از ابتدای سال تا به امروز جلسات سیاستگذاری فراوانی برای اتخاذ تصمیم مناسب برگزار شده است که انشاالله نتیجه مؤثر آن را به زودی شاهد خواهیم بود.
سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: به عنوان یک بازی‌ساز تنها پیشنهاد می‌دهم که با دقت بیشتری پروژه‌های خود را انتخاب کنیم. ساخت بازی‌های پرهزینه و گاهی شبیه برخی از بازی‌های خارجی، تنها نقشی نیست که کشورمان در بازار جهانی می‌تواند بازی کند. ما در ایران مزیت‌های بالفعل خود را داریم که با کمترین دردسرمی‌توانیم آنها را بالقوه کنیم.
وی افزود: استفاده از سبک نقاشی‌های ایرانی در بازی‌ها می‌تواند ما را همانند کشورهای آسیای شرقی در جهان دارای یک سبک ویژه گرافیکی کند. بهره گرفتن از سنت‌های ایرانی در بازی‌ها برای مخاطبان داخلی و به طور ویژه برای کشورهای دیگر بسیار جذاب خواهد بود. یادمان باشد که ما حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.
مدیرروابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: حواس‌مان باشد سبک راه رفتن خودمان را تنها برای تقلید از راه رفتن دیگران فراموش نکنیم.
حاشیه‌های بخش دوم جشنواره بازی‌سازان مستقل ایران
آئین پایانی جشنواره توسط دو مجری برگزار شد که یکی از مجریان برنامه، از داوران جشنواره به شمار می‌رفت. همچنین این داور جشنواره در بخش‌هایی از برنامه جملاتی کنایه‌آمیز را نثار دست‌اندرکاران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌کرد اما کریمی‌قدوسی، قائم مقام بنیاد در قبال این کنایه‌ها، تنها لبخندی می‌زد.
این داور در بخش‌هایی از برنامه اعلام کرد که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جلوی بازی‌سازان سنگ می‌اندازد و پس از این جملات، حاضران مراسم تا دو دقیقه صدای کف‌های‌شان شنیده می‌شد.
همچنین از آنجا که این جشنواره در راستای حمایت از بازی‌های بومی برگزار شده بود، یکی از داوران بخش‌های جشنواره با تی‌شرتی در روی «سن» حاضر شد که روی تی‌شرتش عبارت «GEAR OF WAR» حک شده بود که این عنوان یک بازی غربی است که متضاد با فرهنگ کشورمان است.
همچنین نمایش «پلاک 556» به مدت نیم‌ساعت توسط گروهی از جوانان اجرا شد. 
در ادامه برنامه موسیقی پرطرفدارترین بازی‌های رایانه‌ای توسط هنرمندان موسیقی جوان نواخته شد.
برگزیدگان جشنواره بازی‌سازان مستقل ایران
بخش طراحی کاراکتر دو بعدی بازی «سرزمین رویا» شایسته تقدیر و بازی «دیو» به عنوان بهترین این بخش انتخاب شد.
بخش طراحی کاراکتر سه بعدی بازی «قهرمان» شایسته تقدیر و بازی «روبووار» به عنوان بهترین این بخش انتخاب شد.
بهترین نقد بازی به بازی گیلمو – روایت انسان و بازی سیاوش – سرزمین شیران اختصاص یافت.
بهترین مقالات به مقالاتی با سرفصل‌هایی همچون یادگیری برنامه‌نویسی مقالاتی برای دانش‌آموزان با استفاده از بازی، بررسی هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای، پیاده‌سازی الگوریتم دایجکستر در موتور یونیتی و طراحی بازی اختصاص یافت.
جایزه شایسته تقدیر به بازی‌نامه «اژدهاکش» و «چرا فیل‌ها پرواز نمی‌کنند» و جایزه بهترین به بازی‌نامه «راز قلعه ایلا» اختصاص یافت.
در بخش فناوری بازی‌های رایانه‌ای جایزه شایسته تقدیر به موتور بازی‌سازی «Buddy» و «موشن کپچر» اختصاص یافت. همچنین بهترین فناوری این بخش به موتور بازی‌سازی SMILE و موتور بازی‌سازی ترفند تعلق گرفت.
بازی جوخه به عنوان شایسته تقدیر و بازی Lone light به عنوان بهترین بازی بخش ایده و نوآوری شناخته شد.
در بخش فناوری بازی‌های دو بعدی، بازی بی‌باک و افسانه کهن به عنوان شایسته تقدیر و بازی کمان اهورایی به عنوان بهترین بازی شناخته شد.
در بخش فناوری بازی‌های سه بعدی، بازی Save به عنوان شایسته تقدیر و بازی ماشین نابودگر به عنوان بهترین بازی شناخته شد.
در بخش بهترین طراحی هنری، جایزه شایسته تقدیر به بازی Dumb Runner و جایزه بهترین بازی به بازی ستاره دریایی شگفت‌انگیز اختصاص یافت.
در بخش طراحی بازی، جایزه شایسته تقدیر به بازی Dumb runner 2 و جایزه بهترین بازی به بازی بیباک و افسانه کهن اختصاص یافت.
بازی Save بهترین بازی در بخش رابط کاربری، بازی ستاره شگفت‌انگیز به عنوان بهترین بازی جشنواره بازی‌سازان مستقل و بازی Lone light انتخاب ویژه هئیت داوران شناخته شد.

captcha