منطق داعشی «جزیه یا شمشیر» با آموزه‌های اسلامی مغایر است
کد خبر: 1455167
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
اندیشمند یمنی در گفت‌وگو با ایکنا:

منطق داعشی «جزیه یا شمشیر» با آموزه‌های اسلامی مغایر است

گروه بین‌الملل: تعامل داعش با اقلیت‌های دینی از جمله مسیحیان براساس منطق «الجزیة أو السیف» (پرداخت جزیه یا شمشیر)، مغایر با تعالیم و آموزه‌های اسلام اصیل است.

علامه «مرتضی بن‌زید المحطوری الحسنی»، از علمای برجسته شیعه یمن، استاد دانشگاه «صنعاء» و عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب، با اشاره به مباح دانستن خون اقلیت‌های دینی از سوی داعش گفت: گروه داعش تابع هیچ منطق و عقلانیتی نیست و معمولاً عبارت «الجزیة أو السیف»(پرداخت جزیه یا شمشیر) را راه‌کار خود در تعامل با اقلیت‌ها قرار داده‌ است.
وی تأکید کرد: جزیه یک مفهوم اسلامی است اما دین مبین اسلام هیچگاه آن را به این شکل مطرح نکرد، بلکه در چارچوب یک رفتار و تعامل متمدن و اخلاق‌مدار جزیه را بر غیرمسلمانان مطرح کرد؛ این در حالی بود که اسلام، مسیحیان را در آغوش خود مورد عطوفت و حمایت خویش قرار داد و هیچ‌گاه شنیده نشد که غیرمسلمانی را به‌خاطر عدم پردات جزیه گردن بزنند.
 

داعشیان همان خوارج صدر اسلام هستند
عضو انجمن علمای یمن درباره اقدامات داعش در عراق و سوریه گفت: داعشیان همان خوارج صدر اسلام هستند؛ خوارجی که امام علی(ع) را هم تکفیر کردند، این افراد ادامه‌دهندگان راه قاتلان و تکفیرکنندگان امام علی(ع) هستند.
این روحانی شیعه یمنی تصریح کرد: خوارج در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) معرفی و ویژگی‌های آنها تبیین شده است. در این روایت پیامبر(ص) مشغول تقسیم غنایم جنگ «حنین» بود که ناگهان مردی با سر تراشیده، ریش بلند، پیشانی برجسته، لباسی کوتاه و ظاهری عجیب نزد ایشان آمد و گفت: «اعْدِلْ یَا مُحَمَّدُ فَإِنَّکَ لَمْ تَعْدِلْ»،(ای محمد عدالت پیشه‌کن زیرا تو عدالت را رعایت نمی‌کنی). ناگهان پیامبر گرامی اسلام(ص) با شنیدن این سخن برآشفت و رنگ چهره مبارکشان تغییر کرد و فرمود: «وَیْلَکَ، وَمَنْ یَعْدِلُ إِنْ لَمْ أَعْدِلْ؟»، (وای بر تو، اگر من عادل نیستم پس چه کسی عادل است؟) در همین هنگام یکی از صحابه پیامبر(ص) از ایشان خواست تا اجازه بدهند این فرد را مجازات کند اما پیامبر(ص) فرمود: «رهایش کنید».
و در ادامه پیامبر(ص) خطاب به صحابه و همراهان فرمودند: «این افراد، هم‌مسلک‌هایی دارند که هر کدام از شما نماز خویش را در برابر نماز آنان ناچیز می‌بیند و روزه خود را در برابر روزه آنان ناچیز می‌داند، و قرآن را قرائت می‌کنند بدون اینکه به قلبشان راه یابد و از دین خارج می‌شوند همان‌گونه که پیکان از کمان خارج می‌شود».
عضو انجمن علمای یمن در ادامه اظهار داشت: این خوارج در عهد امام علی(ع) ظاهر شدند و ایشان را تکفیر کردند و امام(ع) با آنها از باب بحث، گفت‌وگو و مناظره وارد شد، ولی آنها رأی و عقیده خویش را تغییر ندادند.
وی در ادامه اظهار داشت: امام علی(ع)، «عبدالله بن‌خباب بن‌الإرت» را به عنوان فرستاده خویش نزد آنها فرستاد و درحالی‌که قرآن را به دست داشت، سر این صحابه گرانقدر را بریدند و شکم همسرش را درحالی‌که حامله بود، دریدند و سه زن از زنان کاروان وی را کشتند.
استاد دانشگاه صنعاء یمن تأکید کرد: این داعشی‌هایی که اکنون می‌بینیم همان خوارج هستند، با همان ویژگی‌ها، با این تفاوت که داعش اکنون به مخرب‌ترین اسلحه‌ها دست یافته و در تسخیر و تحت فرمانبرداری صهیونیسم قرار گرفته است و صهیونیسم اسلحه‌ای مخرب‌تر از داعش نیافته تا آن را علیه مسلمانان به‌کار بگیرد.
این روحانی شیعه زیدیه یمن در ادامه درباره به‌کارگیری تکفیر از سوی داعش به‌عنوان ابزاری برای ایجاد جنگ و دعوا میان مسلمانان و رسیدن به اهداف شوم خود سخن گفت و افزود: هر تفکر و اندیشه‌ای را باید با منطق پاسخ داد.
 

عناصر داعش تابع هیچ اندیشه و منطقی نیستند
وی تصریح کرد: برای پاسخ به داعش فکر، اندیشه و منطق جواب نمی‌دهد؛ زیرا این افراد اصلاً تابع منطق و عقل نیستند و باید همان‌گونه که امام علی(ع) با شمشیر خویش آنها را نابود کرد، امروز نیز آنها را با اقتدار از بین برد.
علامه مرتضی بن‌زید المحطوری الحسنی در ادامه به وجود برخی گروه‌های تندرو و افراطی در یمن اشاره و اظهار داشت: از زمانی که این گروه‌ها در یمن به‌وجود آمده‌اند، علمای دین بارها با آن‌ها گفت‌وگو و مناقشه کرده‌اند، اما افاده‌ای نکرد؛ این گروه‌ها مصداق آیه 18 سوره بقره «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ»( کر و لال و کورند از این رو عقل خود را به‌کار نمی گیرند) هستند.
 

داعش هیچ ارتباطی با اهل تسنن ندارد
عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره این‌که داعش اهل تسنن را رهبری می‌کند و اهل تسنن آن را نماینده خویش می‌دانند، گفت: داعش هیچ ارتباطی با مذاهب سنی و اهل تسنن ندارد، همانطور که هیچ رابطه‌ای بین آن و آموزه‌های شیعی نمی‌توان یافت.
وی افزود: نوعی توافق درباره ضرورت قتل شیعیان در میان داعشیان وجود دارد و در این میان برخی گرایش‌های سنی نیز کینه‌های قدیمی را علیه شیعه در دل می‌‌پرورانند.
علامه مرتضی الحسنی به برخی تندروی‌ها در میان شیعه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در میان شیعیان نیز برخی افراد جاهل و نادان وجود دارند که به تندروی دامن می‌زنند. این افراد با لعنت فرستادن و ناسزا گفتن به بزرگان مذاهب سنی از طریق رسانه‌های ماهواره‌ای به موج تندروی کمک می‌کنند.
وی به «یاسر الحبیب»، شیخ شیعه کویتی که در یک برنامه تلویزیونی به «عایشه»، همسر پیامبر(ص) توهین کرده بود، اشاره و تصریح کرد: این گونه سخن گفتن، تصور نادرستی از تشیع ارائه می‌دهد؛ همانگونه که برخی اقدمات اهل تسنن تصورات نادرستی از سنی‌مذهب‌ها می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به این‌که لفظ شیعه به معنای داشتن علاقه شدید به چیزی است و وقتی ما خود را شیعه امام علی(ع) می‌دانیم، یعنی اینکه ایشان را قلباً دوست داریم، زیرا امیرالمؤمنین(ع) نمونه تمام فضائل اخلاقی هستند و در واقع سنت نبوی بخشی از اعتقاد شیعه، و عشق به اهل بیت(ع) نیز بخشی از اعتقادات اهل سنت است و اسلام چیزی جز این دو در کنار هم نیست.
این نویسنده و استاد دانشگاه صنعاء توضیح داد: در میان شیعه و سنی اختلافی در عقاید اصلی و اصول دین وجود ندارد و در واقع تشیع و تسنن دو روی یک سکه‌اند.
وی اضافه کرد: در تاریخ، کسی خود را شیعه کس دیگری دانسته به این خاطر که عاشق رفتار، اخلاق و خوبی‌های او بوده است و در مذهب شیعه نیز چنین است؛ یعنی وقتی ما می‌گوییم شیعه علی(ع) هستیم یعنی اینکه به ایشان علاقمندیم، زیرا ایشان را اوج و نمونه اعلای خوبی‌ها و فضیلت‌های اخلاقی می‌دانیم.
این روحانی یمنی تصریح کرد: برخی شیعیان، تشیع را معادل فحش و ناسزا گفتن به بزرگان اهل تسنن می‌دانند و از آن طرف نیز برخی اهل تسنن هستند که سنی‌بودن را به معنی داشتن کینه دیرینه علیه شیعه می‌پندارند.
به گفته علامه مرتضی الحسنی، دلایل سیاسی نیز برای پیوستن جوانان به داعش وجود دارد؛ زمانی که برخی حکومت‌های فاسد، جوانان را بیکار به حال خویش رها کرده‌اند و شرایط  ازدواج را برای آنها مهیا نمی‌کنند؛ وقتی کسی به سراغ این جوان ناامید می‌آید و پیشنهاد بهشت و وعده حورالعین را به او می‌دهد، بدون تأمل می‌پذیرد. داعش به این جوانان می‌گوید که هرچه فجیع‌تر آدم‌ها را بکشید، خداوند به شما حوری‌های بیشتری خواهد داد و در واقع این‌گونه جوانان را جذب می‌کنند.

captcha