به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست خبری نخستین همایش بینالمللی تبلیغ نوین دین با حضور اهالی رسانه و حجتالاسلام سیدمصطفی حسینینیشابوری، رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام سیدمصطفی حسینینیشابوری با تأکید بر اینکه امر تبلیغ نیاز به برنامهریزی و ایجاد انسجام در بین فعالان این حوزه دارد، گفت: فضای رسانهها در دنیا، تحت حکمرانی غربیها قرار دارد و با بهرهمندی از آن، هجوم فکری نسبت به مسیر دینی ایجاد میشود.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغ نوین گفت: هوش مصنوعی میتواند با بهرهگیری از دادههای قرآنی و اسلام ناب در شرق و غرب عالم مشاوره دهد، اما اگر دادهها آلوده باشد، نتایج نیز آلوده خواهد بود. بنابراین باید تولیدکننده و تأمینکننده محتوای درست باشیم؛ ما همچنان به تبلیغ به شیوه سنتی مانند منبر در مساجد، پایبندیم و آن را با ارزش و مقدس میدانیم اما در کنار آن باید از ابزار نوین برای رساندن پیام الهی استفاده کنیم.
حجتالاسلام نیشابوری با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در حوزه استفاده از فناوری و فضای مجازی نیز تأکید کردهاند، افزود: تبلیغ به شیوه سنتی خوب است اما ضرورت دارد که دستگاههای متولی از ابزار نوین برای رساندن پیام الهی به مخاطبان در سراسر جهان استفاده کنند. این موضوع ما را بر آن داشت تا دستور تبلیغ بینالملل را به صورت جدی دنبال کنیم.
رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه جلسات دقیقی برای انسجام بخشی به تبلیغ نوین برگزار میشود، خاطرنشان کرد: به صورت پراکنده کارهای زیادی در حال انجام است، اما چون این فعالیت نیازمند انسجام و برنامهریزی دقیق است، باید با برنامه درست و چشمانداز مشخص شکل گیرد.
وی با اشاره به تفاوت تبلیغ اقتصادی و تبلیغ دینی گفت: در تبلیغ اقتصادی معمولاً هدف استفاده از ابزارهای مختلف برای رسیدن به سود شخصی یا شرکت است اما واژه تبلیغ در اصطلاح قرآنی نیازمند همراهی دیگر مفاهیم قرآنی است؛ همانطور که تفسیر آیات و واژهها یک شیوه تفسیری محسوب میشود.
حجتالاسلام نیشابوری با تأکید بر اهمیت تبلیغ در شرایط فعلی جامعه گفت: تبلیغ یعنی دعوت به سوی خیر، پیشرفت و حفظ سرمایههای مادی و معنوی؛ پیامبران نیز همواره برای آگاهسازی مردم تلاش کردهاند؛ تبلیغ میتواند راهگشا باشد و انسانها را از افتادن در چاههایی که نیروهای ظلم و استکبار طراحی کردهاند، نجات دهد. تبلیغ، سرمایهگذاری بر فطرت انسانها و تقویت اندیشهورزی است.
رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه جایگاه افراد نابغه و عالمان در تبلیغ بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: تبلیغ نه تنها ابزار آگاهیبخشی بلکه ابزاری برای حفاظت از فطرت انسانی در برابر شبیخون فرهنگی دشمن است.
وی با اشاره به ضرورت تبلیغ و تبیین گفت: اهداف اصلی ما عبارتند از حفظ انسان محور بودن، تقویت اندیشه ورزی و تفکر متعالی، زدودن شبهات، راهشناسی و درک حقیقت. وقتی دشمن از ابزارهای فرهنگی و رسانهای برای افزایش قدرت خود استفاده میکند، اگر میدان تبلیغ را از دست دهیم در سایر عرصهها نیز شکست خواهیم خورد.
وی با تأکید بر اهمیت برنامهریزی و انسجام در تبلیغ بینالملل گفت: تبلیغ نوین، ابزار لازم برای تحقق اهداف دینی در جهان امروز است و باید با تبیین درست، استفاده از فناوری و نگاه علمی و متعالی، مسیر هدایت مردم به سوی خیر و سعادت را هموار کرد.