با افتتاح نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از هفته گذشته در محل باغ موزه دفاع مقدس، آثار بسیاری با رویکرد دفاع مقدس، انقلاب و مقاومت در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان گذاشته شد.
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به منظور کسب اطلاعات بیشتر در همین رابطه به گفتوگو با سردار علی ناظری، دبیر ستاد اجرایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس پرداخته است.
ـ در این نمایشگاه چند عنوان کتاب در معرض دید مخاطبان گذاشته شده است؟
حدود 5500 عنوان کتاب در گونههای مختلف ادبی همچون داستان، رمان، خاطره، تاریخچه، پژوهش ادبی، شعر، زندگینامه شهدا و ... ارائه شدهاند.
ـ این نمایشگاه طی دورههای پیشین در شهرهای مختلف برگزار میشد، ولی در این دوره تهران میزبان برگزاری این نمایشگاه شده است. این موضوع علت خاصی داشته است؟
قرار ما این بود که این نمایشگاه به صورت سیار و کارناوالی از مرکز یک استان به مرکز استان دیگر برود. این دوره در تهران توقف بسیاری کردیم. امسال هم به این خاطر که نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با باغ موزه عجین شود، این نمایشگاه را در این مکان برگزار کردیم.
البته تصمیم بر آن شده است که باغ موزه به طور ثابت مجری این نمایشگاه در تهران شود و برپایی این نمایشگاه در استانها به کوشش ستاد اجرایی این نمایشگاه ادامه پیدا کند. از این رو احتمال این موضوع وجود دارد که در ادامه این اقدامات، نمایشگاه دفاع مقدس طی دهه فجر در تبریز برگزار شود.
طی هر سال نوبت به برگزاری نمایشگاه به یک استان میرسد و امسال نوبت به برپایی نمایشگاه در استان آذربایجان شرقی رسیده است. از این رو این نمایشگاه را در دهه فجر در این استان برپا میکنیم. شاید در سال بعد نوبت به استان رشت، ساری، کرمان و... برسد.
ـ آیا معیار خاصی برای انتخاب شهرها دارید؟
آمادگی مهمترین مسئله است. برای برپایی نمایشگاه در هر استان با سپاه، استانداری و اداره ارشاد استان مربوطه تماس میگیریم و در صورتی که آنها آماده انجام این طرح باشند، نمایشگاه را در آن استان برگزار میکنیم. این طور نیست که خودمان به تنهایی به برپایی نمایشگاه بپردازیم و استقبال شهرستانها نیز مهم است.
ـ در دورههای گذشته که نمایشگاه در استانها برپا میشد، با عدم استقبال از نمایشگاه مواجه بودیم. آیا یکی از دلایل برپایی نمایشگاه در تهران به صورت متمرکز همین موضوع است؟
خیر. دلیل اینکه در تهران تاکید بیشتری شده است، به خاطر این موضوع بود که ظرفیت این کار را به مسئولان نظام نشان دهیم. سازمانها و وزارتخانهها میتوانند در تداوم و سرعت این حرکت و گسترش و پوشش این حرکت موثرتر واقع شوند.
در این راستا با اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مسئولان فرهنگی وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مسئولانی که تاثیرگذار هستند، از جمله صدا و سیما، می توان تاثیرگذارتر بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پنج سال گذشته از این نمایشگاه بازدید نکرد. در حالی که سال گذشته، وزیر ارشاد از نمایشگاه بازدید به عمل آورد. در آغازین روزهای برپایی نمایشگاه نیز جنتی قرار بود که برای بازدید از نمایشگاه بیاید که با توجه به اینکه دولت جلسه داشت، بازدید به روز دیگری موکول شد و صورت گرفت.
این در حالی است که طی سه، چهار سال گذشته برپایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، شاید مقاماتی بالاتر از مدیرکل سازمانها، کسی برای بازدید از نمایشگاه نیامد. ولی هماکنون وزیر ارشاد از این نمایشگاه بازدید کرده است و اعلام کرده که از این رویکرد حمایت میکند. این موضوع به آن دلیل بود که نمایشگاه در تهران برگزار شد.
مسئولان برپا کننده نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هم به دنبال همین موضوع هستند که مسئولان را برای برپایی نمایشگاه تشویق و ترغیب کنیم تا رئیس مجلس، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس به این نمایشگاه بیایند.
این افراد تصمیمگیرنده و سیاستگذار هستند. با این اقدام مسئولان پی به ظرفیت کتابهای دفاع مقدس و مسائلی که در این فرهنگ است میبرند و به این رویکرد کمک کرده و از آن حمایت میکنند.
علت تاکید ما از آمدن به تهران این نبود که تهرانیها از کتابهای دفاع مقدس منتفع شوند و شهرستانیها در این رابطه مهم نیستند. در اصل مسیر این نمایشگاه استانها و شهرستانها بودند. به این دلیل نمایشگاه را در تهران برگزار کردیم که متاسفانه مسئولان از این نمایشگاه در شهرستانها بازدید نمیکنند.
ـ آیا این موضوع نشاندهنده آن است که مسئولان سازمانها و وزارتخانهها به موضوع دفاع مقدس بیتوجه هستند؟
بیتوجه خیر، ولی به نظرم این موضوع نیز در کنار کارهای دیگر آنها قرار گرفته است، در حالی که نباید این طور باشد و سایه و سنگینی فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت که اخذ شده از فرهنگ عاشورا و فرهنگ ایران و اسلام است و فرهنگ بومی ملت ماست، پیوسته باید در کارها مورد نظر قرار گیرد.
همه افرادی که در ایران هستند، در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و خردهفرهنگها اینجا جمع شدهاند. میتوان گفت که یکی از چشمهها، سایهها، لایههای زیرین و یا رویین فرهنگ اسلامی ایرانی که از آن صحبت میکنیم، فرهنگ دفاع مقدس است.
این موضوع از نگاههایی است که مقام معظم رهبری در این باره دارند. یکی از دلایلی که معظمله چفیه بر شانههای خود میاندازند، همین موضوع است. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهایم که چرا ایشان بر کتابهای دفاع مقدس تقریظ مینویسند یا اینکه مدیریت جهادی بر چه اساس نامگذاری شده است؟
این اقدام انجام نمیشود مگر نه اینکه ایشان نمیخواهند این فرهنگ فراموش شود و میخواهند سایه این فرهنگ بر سر مسئولان باشد. همین طور هم است و هر کاری پیش میرود با روحیه جهادی و بسیجی و مولفههای جنگ، تکلیفمداری و توکل به خداوند و گرایش به هدف، با روحیه اخلاص و بی نام و نشان میسر میشود و ما را به هدف میرساند.
وگرنه بعد از گذشتن 30 سال از جنگ، بحث جنگ و دعوا مطرح نیست؛ بحث ادامه سازندگی و پیشرفت و رسیدن به آرمانهاست که ادامه سازندگی و پیشرفت کشور را مهیا میکند. همان طور که شعار ما در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس «دفاع مقدس؛ الگوی حماسهساز» است.
دفاع مقدس الگویی است که میتواند همچنان دوران دفاع مقدس حماسه بسازد و به پیش برود. ملت ایران نیز ملتی حماسهساز است و اگر به آنان میدان دهند و در این باره جدی باشند و میداندادن به آنها صورت تشریفاتی نداشته باشد، حماسه میآفرینند. تاریخ این موضوع را ثابت کرده است با میدان دادن امام به مردم، این واقعه به وقوع پیوست.