مهدی علیاکبرزاده، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به ارزیابی عملکرد مدارس در نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب میان دانشآموزان پرداخت و گفت: اثرگذاری فعالیت آموزش و پرورش در گرو همراهی رسانه و خانواده است و تا زمانی که این همراهی به طور کامل وجود نداشته باشد نمیتوان شاهد تغییرات مثبت در زمینه حجاب باشیم.
وی ادامه داد: به نظر میرسد که آگاهی دهی مناسب به والدین و آموزشهای متناسب به آنان از طریق مدارس و همچنین رسانههای مختلف اجتماعی مؤثرترین راه حل است.
وی ضمن تأکید بر این مهم، از وظایف آموزش و پرورش نیز غافل نشد و گفت: جلساتی با محوریت عفاف و حجاب در این اداره کل با حضور برخی مدیران مدارس برگزار و عملکرد آنان به صورت حضوری در زمینه ترویج این فرهنگ مورد بررسی قرار میگیرد.
حجاب دانشآموز را فقط برای محیط مدرسه نمیخواهیم
علی اکبرزاده با تأکید بر اینکه رعایت حجاب و پوشش مناسب، درون مدرسه به بهترین نحو و بر اساس ضوابط اعلام شده از وزارت آموزش و پرورش صورت میگیرد اما تمام تلاش مسئولان مدرسه نهادینه کردن فرهنگ حجاب درون دانشآموزان به منظور تبعیت از آن در محیط خانواده و جامعه است، تصریح کرد: هدف ما درونی کردن حجاب برای دانشآموزان به عنوان یک ارزش است.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش میزان تحقق این هدف را از گذشته تا کنون به صورت نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: با وجود تمام فعالیتهای صورت گرفته اما هنوز در رسیدن به این هدف با مشکل روبرو هستیم.
علیاکبرزاده با بیان اینکه در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از گذشته با اشکالاتی روبرو بودهایم و همین امر سبب شده است امروز از وضعیت حجاب در بخشی از جامعه ناراضی باشیم گفت: بنابراین باید در روشها تجدید نظر صورت گیرد.
دستورالعمل کافی نیست/ نیاز به آسیب شناسی علمی داریم
وی با تأکید بر اینکه برای مشکلات و پدیدههای اجتماعی نمیتوان دستورالعملهای اداری وضع کرد، گفت: بحثهای اجتماعی فراتر از دستورالعمل اداری است و نیاز به آسیب شناسی، رصد و برنامهریزی به روز و هنرمندانه برای تبیین موضوع دارد.
علی اکبرزاده نیاز امروز کشور را ایجاد روشهای جدید و نوآورانه برای تبیین فرهنگ حجاب دانست و گفت: در این راستا در قالب برنامههای درازمدت و کوتاه مدت به دنبال تحقق این هدف هستیم.
وی ادامه داد: در این راستا ما در تلاش هستیم تا راهکارهای مطلوب و سازنده دورههای قبل را ادامه داده و با آسیبشناسی فعالیتهای صورت گرفته از اجرای برخی فعالیتها که نتیجه سوء داشته است خودداری و فعالیت بهینهای را جایگزین آن کنیم.
وی با اشاره به برنامههای در دست اجرای این ادارهکل گفت: ورود موضوع حجاب به کتابهای درسی، استفاده از مربیان پرورشی زبده آموزش دیده و استفاده از معلمان متعهد و ارائه الگوهای مناسب و مؤثر برای دانشآموزان در دستور کار قرار دارد.