کد خبر: 1474566
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

هیچ مطلبی در قرآن نیست که توده مردم نفهمند

گروه اندیشه: صاحب تفسیر تسنیم با تبیین برهان تمانع و توقف بسیاری از حکما در آن تاکید کرد: با وجود برهانی در این حد، خداوند مطالب قرآن را به گونه‌ای رقیق کرده که هیچ مطلبی در آن نیست که توده مردم نفهمند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 27 آبان در ادامه درس تفسیر در مسجد اعظم، گفت: خداوند فرموده است عذاب آخرت، اکبر است، البته اگر مردم بفهمند زیرا در آنجا مرگ و رهایی نیست؛ در دنیا می‌توان بالاخره از طریقی از عذاب عبور کرد و یا مرگ فرا برسد اما در آخرت چنین نیست.

وی با بیان اینکه هیچ مطلبی در قرآن نیست که توده مردم نفهمند ادامه داد: می‌فرماید ما حقیقت را با مثل رقیق کرده و در اختیار مردم می‌گذاریم تا آن را بفهمند، هیچ مطلبی در قرآن نیست که قابل فهم  برای مردم نباشد ولی آیاتی است که بسیاری از خواص هم به آسانی آن را نمی‌فهمند.

وی تاکید کرد: منظور از هیچ مطلبی، هیچ مطلبی است نه آیه زیرا با داستان رقیق می‌شود به طور مثال برهان عمیق «تمانع» را بسیاری از حکما و متالهین در آن مانده‌اند و آن را به برهان توارد علتین برگردانده‌اند در حالی که دچار اشتباه شده‌اند.

قابل فهم کردن آیات با داستان و مثل

وی افزود: آیه 22 سوره انبیاء به آسانی آن را با مثل بیان کرده که اگر بیش از یک خدا در عالم باشد عالم متلاشی می‌شود و نظم آن بهم می‌خورد و این مطلب برای همه بشر قابل فهم است در عین اینکه یکی از بزرگترین برهان‌های علمی است که حکما و الهیون را مشغول داشته است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: اگر دو خدا در عالم بود نظم به‌هم می‌خورد؛ زیرا هرکدام با علم و اراده خاص خود می‌خواهند آن را اداره کنند. بسیاری از اهل حکمت برای حل این مسئله به برهان توارد علتین دست زدند و خیال کرده‌اند که دو خدا مانند دو پیامبر است که می‌توانند بدون تزاحمی با هم باشند.

سازگاری دو خدا ممکن نیست

جوادی آملی بیان کرد: هر چه در جهان است تابع اله است و علم و ارده‌ هر الهی هم تابع ذات اوست لذا می‌فرماید چون یک خدا و نظام است یک کارفرمای مدبر دارد و کارگری که تحت مدیریت اوست و نظم عالم هم هیچ وقت از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: ولی وقتی دو تا خدا باشد همانند دو کارفرمای متشاکسند و ناسازگار که اوضاع به‌هم می‌خورد الا ولابد زیرا وصف آنها عین ذات آنهاست وعلم و اراده آنان نیز عین ذات آنان است و با هم فرق خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مبین بودن عربی پرداخت و گفت: زبان عربی این هنر را دارد که سایر زبان‌ها را ترجمه کند ولی بقیه زبان‌ها این هنر را ندارند که زبان‌های دیگر را ترجمه کنند.

این مرجع تقلید در ادامه به سخنی از امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: امیر مومنان(ع) ما بین اقبال و ادبار قلب و خستگی بدن فرق می‌گذارند؛ اگر کسی مراقب قلب باشد به نماز شب علاقه دارد ولی خسته است خوابش برده و غیر از آن است که علاقه نداشته باشد امام علی فرمود اگر قلب فعلا علاقه ندارد به او تحمیل نکنید که از فرائض هم باز می‌مانید و منزجر می‌شوید.

غفلت، خواب قلب است

وی تاکید کرد: خواب قلب، غفلت است، سهو، نسیان و جهل علمی و جهالت عملی خواب قلب است لذا انسان می‌فهمد که حالت او ادبار قلب است یا خستگی بدن .

این مفسر قرآن عنوان کرد: فرق است که انسان به یاد نعمت و شاکر آن باشد یا ولی نعمت؛ اگر به یاد نعمت بود و شکر کرد نعمتش زیاد می‌شود و اگر به یاد ولی نعمت بود خودش بالا می‌آید و اگر کسی مقرب بود خودش روح و یحان است و جنات تجری دارد، آنها که به یاد خدایند همه نعمتها را از خدا می‌دانند و لی به سراغ ولی نعمت می‌روند.

قرآن، غیرذی‌عوج است

وی در بخش دیگری از سخنانش به مبین و عربی بودن زبان قرآن بازگشت و گفت: فرمود قرآن را غیرذی‌عوج فرستادیم، یعنی کجی نیست وهمه جمع شوند کج کنند هم نمی‌شود؛ با اختلاف قرائت و تفسیر و برداشت هم نمی‌توان آن را کج کرد زیرا مانند آهنی غیرذی عوج است و ایجاد شبهه هم در آن محال است.

captcha