به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)، آیتالله رمضانی در جشن دانشآموختگی فارغالتحصیلان بینالمللی دانشگاه اهل بیت(ع) با تأکید بر محوریت دانشجو در دانشگاه، تولید علم نافع و پیوند علم با ایمان، خواستار تلاش کشورهای اسلامی برای قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور برتر علمی جهان شد.
مشروح سخنان آیتالله رمضانی به شرح زیر است:
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه هویت دانشگاه به حضور دانشجو است، گفت: اگر دانشجو نباشد، استاد هم در آن دانشگاه نمیتواند نقش داشته باشد. دانشگاه بدون دانشجو فاقد معنا و مفهوم است. مابقی امور در دانشگاه به دنبال حضور دانشجو میآید و آنگاه است که استاد نقش خود را ایفا میکند.
وی خطاب به دانشجویان افزود: شما پس از پایان تحصیلات نیز باید تلاش کنید و با اساتید خود ارتباط داشته باشید. این تشکر و قدردانی به این معنا است که دانش را در جای خودش مورد بهرهبرداری قرار میدهید.
عضو مجلس خبرگان رهبری، «نافع بودن» را ویژگی دانشمند برشمرد و گفت: دنبال علم نافع باشید. علم، موردپسند فطرت و عقل است و در مقابل، جهل را نه عقل و نه فطرت نمیپسندند.
آیتالله رمضانی با اشاره به اعطای علم از سوی خداوند به بشر، اظهار کرد: انسان بهره کمی از علم دارد و همان بهره کم باعث مدیریت جامعه میشود. انسان بسیاری از مسائل از جمله آسیبهای طبیعی را میتواند از طریق علم مدیریت کند. دانش ما به حدی میرسد که میتوانیم سدهای بزرگی بسازیم و در برابر زلزلههای شدید مقاومت کنیم.
ایشان با تأکید بر بهکارگیری دانش در همه مقولهها از جمله صنعت، کشاورزی و علوم پایه، خاطرنشان کرد: هر نوع دانشی میتواند برای یک نوع بسترسازی سالم در جامعه نقش ایفا کند و زمینه مدنیت و تمدن جدید باشد. اگر این امر در کنار ایمان باشد، در مسیر تمدن نوین اسلامی قرار میگیرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تعریف دقیقتر علم نافع، چند ویژگی برشمرد:
- حلکننده مشکلات جامعه: علم در دانشگاه و یا در حوزه باید ناظر به واقعیات جامعه و نیازهای فکری، عقیدتی، اخلاقی، معیشتی، سیاسی و فرهنگی باشد.
- عزتآفرین برای جامعه اسلامی: علم نافع باعث رشد فرد و جامعه میشود و برای رسیدن به امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی ضروری است.
- رهایی از تقلید: علم باعث میشود انسان از تقلید و مصرفزدگی رهایی یابد و نقش تولیدی داشته باشد. کشورهای مسلمان نباید در حوزه علم مصرفگرا باشند، بلکه باید خود تولیدکننده علم باشند.
آیتالله رمضانی با اشاره به تاریخچه درخشان علمی مسلمانان، گفت: مسلمانان همواره مرکز ثقل علوم بودند، اما زمانی که علم و دانش خود را از دست دادند و به روز نبودند، منحط شدند. جهل باعث انحطاط جامعه میشود، اما علم باعث رشد جامعه در همه ابعاد میشود.
وی با بیان اینکه کشورهای مسلمان به لحاظ ردههای علمی باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشند، افزود: ایران تلاش کرد و همه کشورهای مسلمان هم باید تلاش بکنند. جایگاه ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷ بوده، اما امروزه به ۱۷ رسیدهایم و مجاهدان دانشمند ما برای دستیابی به این جایگاه تلاش کردهاند. در بعضی از رشتهها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم و در برخی از رشتهها جزو ۵ کشور اول دنیا هستیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری، علم را عامل قدرت و اقتدار برای جامعه دانست و گفت: امروزه دانشمندان ما را هدف گرفته و به شهادت میرسانند، برای اینکه این دانشمندان باعث اقتدار نظام علمی ایران شدند. این ویژگی را همه کشورهای مسلمان باید به دست بیاورند.
وی با تأکید بر جداییناپذیری علم از ایمان، هشدار داد: شما نباید علم را از ایمان جدا کنید. علم که از ایمان جدا شود، خطرآفرین خواهد بود. پیوند بین علم و ایمان باعث رشد جامعه میشود.
آیتالله رمضانی، یکی از تفاوتهای جامعه اسلامی با جامعه سکولار را اینگونه برشمرد: در دانشگاههای سکولار علم جز مقولههای اصلی نیست. آنجا تنها به علم بهماهو علم توجه دارند. اما در جامعه اسلامی، علم وقتی در کنار ایمان قرار بگیرد، به جامعه خدمت میرساند.
وی با اشاره به نمونههای تاریخی، افزود: اگر علم باشد و ایمان نباشد، میشود غزه، میشود جنایتهایی که نسبت به سرخپوستها در آمریکای لاتین مرتکب شدند. میشود همان بردگی که در سنگال در جزیره کره تحقق پیدا کرد. امروز البته بردگی مدرن است و یک ملت را به عنوان برده میگیرند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، تربیت انسان متعهد را در دانشگاهها ضروری دانست و گفت: باید انسان مؤمن، آزادیخواه و عدالتخواه تربیت کنیم. اگر این سلاح علم را به دست هر کسی بدهیم، غیر از تهدید چیز دیگری نخواهد بود. امروز در نظامهایی که ما با آن مواجه هستیم، کشورهای ضعیف را تحقیر، تهدید و دعوت به تسلیم میکنند.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح کرد: در تمدن نوین اسلامی علم در کنار اخلاق، عدالت و معنویت است. هدف نهایی، انسان در تراز قرآن است؛ انسانی که اهل باور و ایمان باشد و این ایمان را افزایش دهد.
آیتالله رمضانی در پایان بر لزوم خدمترسانی فارغالتحصیلان به مردم تأکید کرد و گفت: این خدمت باید در عمل باشد، نه در شعار. باید احساس کنیم که درد دیگران درد ماست. امروز غصه جامعه بشری، بیعدالتی و تبعیض است. چرا ثروت دنیا به تساوی توزیع نمیشود؟ چرا یک میلیارد نفر از سوءتغذیه رنج میبرند؟
وی، علم را در خدمت بشر و برای ایجاد آرامش و آسایش برای همه دانست و خاطرنشان کرد: آرامش فقط با یک نظام توحیدی معنا پیدا میکند؛ زمانی که انسان با یک قادر مطلق ارتباط برقرار کند. این زمینه یک نظام توحیدی و تمدن نوین اسلامی با شاخصههای عقلانیت، معنویت، عدالت، اعتدال و علماندوزی را فراهم میکند.
انتهای پیام