کد خبر: 1486
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
استاد دانشگاه علم و صنعت:

استفاده مستقیم از قصص قرآنی مناسب بازی‌های رایانه‌ای نیست

گروه فضای مجازی: علی‌اکبر جلالی گفت: نباید در حوزه بازی‌های رایانه‌ای روی موضوع ایدیولوژیک وارد شویم. با یک بازی‌ رایانه‌ای نمی‌توان کاربر را در حوزه قرآن متقاعد کرد چون ممکن است بازی‌های مشابه غرب را ببیند و تحت تأثیر جذابیت بازی‌های آنها قرار بگیرد و در نهایت اثر منفی روی تفکر کاربر داشته باشد.

علی‌اکبر جلالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با ارائه تعریفی از بازی‌های رایانه‌ای اسلامی - ایرانی اظهار کرد: بازی‌هایی که در عرف ادبیات جمهوری اسلامی ایران، بازی‌هایی باشند که با اهداف خاص تربیتی و در چارچوب هنجارهای ملی تولید شوند در تعریف بازی‌های اسلامی جای می‌گیرند. مقصود از بازی‌های اسلامی این است که پشت هر بازی یک داستان و هدفی وجود دارد که نوشته می‌شود و ممکن است هدف ما پرداختن به داستان‌های قرآنی یا مربوط به ارزش‌های دفاع مقدس باشد.

جلالی، مؤسس نخستین روستای الکترونیک افزود: اگر نگارش داستان بازی‌های رایانه‌ای براساس داستان‌های قرآنی و ارزشی باشد، بازی اسلامی گفته می‌شود. همچنین گاهی اوقات بازی‌‌های رایانه‌ای با هدف آسیب‌شناسی و دشمن‌سازی تولید می‌شود که البته این نوع بازی هم در ردیف بازی‌های اسلامی قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: بازی‌هایی که صرف سرگرمی باشد و هیچ آسیبی به فرهنگ و جامعه‌ای وارد نکند و تنها برای سرگرم کردن و پرکردن وقت کاربران باشد هم از دیدگاه ما بازی رایانه‌ای اسلامی - ایرانی است.

این پژوهشگر و محقق برتر IT بیان کرد: دسته‌ای از بازی‌هایی که با تربیت آموزشی و علمی باشد برای مثال یادگیری درس‌هایی همچون ریاضی، زیست‌شناسی، دینی و... باشد، این نوع بازی‌ هم در ردیف بازی‌های اسلامی - ایرانی قرار می‌گیرد.

جلالی با اشاره به استفاده از قصص قرآنی در تولید بازی‌های رایانه‌ای گفت: با توجه به تفسیرهای مختلفی که در مسائل قرآنی وجود دارد و نیازمند کار کارشناسی و دقیقی است، هرکسی نمی‌تواند قضاوت درستی از آن داشته باشد بنابر این اگر می‌خواهیم بازی‌های رایانه‌ای را به سمت قصص قرآنی ببریم، ممکن است تبعاتی برای‌مان داشته باشد و پس از تولید بازی با عده‌ای موافق و مخالف رو به رو شود.

ورود بازی‌های رایانه‌ای به موضوع ایدیولوژیک مناسب نیست

وی یادآور شد: برای مثال فیلم امام علی(ع) با وجود آنکه فیلم بسیار خوبی است اما میان بسیاری از علما مسئله داشت و هر کسی به نوعی تفسیر کرد. این مسائل بر می‌گردد به موضوعاتی که سبقه تاریخی و تفسیری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: تفاسیر متعددی وجود دارد و نمی‌توان این موضوع را روی بازی‌های رایانه‌ای اعمال کرد. در وهله اول باید روی بازی‌های عمومی همچون آموزش فیزیک و ریاضی سرمایه‌گذاری کنیم سپس بازی‌های سرگرمی را محور بعدی کارمان قرار دهیم.

وی افزود: نباید در حوزه بازی‌های رایانه‌ای روی موضوع ایدیولوژیک وارد شویم چرا که کاربر به این موضوع عادت می‌کند و ممکن است از سر کنجکاوی چنین بازی‌هایی را با بازی‌های خارجی مقایسه کند که در نهایت بسیار خطرناک است.

جلالی اظهار کرد: به هرحال با یک بازی‌ رایانه‌ای نمی‌توان کاربر را در حوزه قرآن متقاعد کرد چون ممکن است بازی‌های مشابه غرب را ببیند و تحت تأثیر جذابیت بازی‌های آنها قرار بگیرد و در نهایت اثر منفی رویش بگذارد.

ادامه دارد...

  
 

 

captcha