زيارتگاه‌های خواهران امام رضا (ع) در باكو؛ محل رجوع عاشقان اهل بيت
کد خبر: 1512640
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۰

زيارتگاه‌های خواهران امام رضا (ع) در باكو؛ محل رجوع عاشقان اهل بيت

گروه اجتماعی: حرم «بی‌بی هيبت» در مدخل ورودی باكو در جنوب اين شهر و حرم «بی‌بی رحيمه» در روستای نارداران باكو محل رجوع عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت در جمهوری آذربايجان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه باكو، براساس شواهد و اسناد تاريخی كه نسل به نسل در جمهوری آذربايجان بر سر زبان‌ها بوده و در كتب تاريخی ثبت شده است، حرم مطهر «بی‌بی هيبت» در باكو مدفن «فاطمه صغرى‏» و «بی‌بی رحيمه» در نارداران متعلق به دو دختر از دختران موسى بن جعفر (ع) است.
در مورد علت حضور اين دو بانوی گران‌قدر و خواهران امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در باكو روايات تاريخی متعددی وجود دارد و برخی تاريخ نويسان علت حضور اين دو بانوی گران‌قدر در منطقه‌ای در نزديكی باكو را تبليغ اسلام و احكام اسلامی ذكر كرده‌اند.
همچنين، براساس برخی روايات تاريخی نيز اين بزرگواران به علت ممنوع شدن ورود خاندان امام موسی كاظم (ع) به مدينه پس از مسموم و شهيد شدن آن حضرت توسط خليفه‌ی وقت، همانند ساير امام‌زادگان مجبور به ترك ديار و عزم سفر به اراضی آن زمان ايران كه مردمانش همواره به امامان معصوم و خاندان امامان عشق و ارادت داشته اند شدند.
با بررسى اسناد و منابع موجود می‌توان گفت: حضرت «فاطمه‌ی صغری» در يك فرسخى شهر باكو در روستاى معروف به «شيخ كندى‏» رحل اقامت افكند و همه‌ی عمر مبارك خود را با عبادت حق‌تعالى سپرى كرد.
اهالى با ايمان و شيعيان با اخلاص روستاى شيخ، پس از ارتحال جگرگوشه‌ی حضرت موسى بن جعفر (ع) با اندوه فراوان پيكر پاكش را در محل حرم فعلى‏اش به خاك سپردند و بر فراز قبر شريفش سايبان ساختند تا جايی كه سه تن از منسوبين خاندان عصمت و طهارت را در كنار مرقد مطهرش دفن كردند و اين وديعه‌ی گرانبهاى اهل بيت پيامبر (ص) را ارج نهاده و در همه‌ی ايام زيارتى به عتبه بوسى آستانش تشرف يافتند و در هر مشكلى به محضر مقدسش پناه برده و حاجت‏روا باز گشتند.
در مورد لقب آن حضرت به «بى‏بى‏هيبت‏» نيز گفته می‌شود به هنگام عزيمت آن بزرگوار به منطقه‌ی باكو، مرد صالح و سعادتمندى كه خداوند منان افتخار هدايت قايق حامل آن حضرت را از رشت تا باكو، به او ارزانى فرمود «هيبت‏» نام داشت. براين اساس از همان زمان نام آن بانوى بزرگ به «بى‏بى هيبت‏» شهرت يافت.
اينك با گذشت قرون و اعصار، معجزات و كرامت‌هاى فراوانى از قبر شريف دخت ‏باب الحوائج مشاهده شد و آوازه‏اش در همه‏جا طنين انداخت و دل‌هاى شيفتگان اهل بيت عليهم السلام از اقطار و اكناف به آن سو جذب شد.
با مشاهده‌ی روز‌افزون اين كرامات، نذورات فراوان بر قبر شريفش نثار شد و با اين نذورات و تبركات گنبد و بارگاه مجلل‏تر و باشكوه‌ترى برفراز قبرشريفش ساخته ‏شد و به صورت ‏يكى‏ از شاه‌كارهاى معمارى شرق درآمد.
اين حرم باصفا به صورت ميراث گرانبهائى در‌آمد كه در آن هنراسلامى از لحاظ سنگ‏تراشى، خطاطى و نقاشى به صورت گنجينهی ارزشمندى از كتابخانه، تابلو، سنگ‌نوشته و دست‌نويس در معرض تماشاى زائران و جهان‌گردان به نمايش گذاشته شد ولی افسوس كه همه‌ی اين گنجينه‏ها در حمله‌ی ددمنشانه كمونيستها و در زمان حاكميت استالين در سال 1934 با كار گذاشتن ديناميت منفجر و با خاك يكسان شد و از روی آن نيز جاده‌ی ماشين رو احداث شد تا پيوند مردم مسلمان جمهوری آذربايجان با اسلام و امامان شيعه قطع شود.
اما نظام الحادی كمونيستی حتی در اوج قدرت خود نتوانست حضور عاشقان اهل بيت در حرم «بی‌بی رحيمه» در نارداران را منقطع كند و اين حرم پاك در زمان حاكميت رژيم كمونيستی نيز محل زيارت و ابراز عشق وارادت مؤمنين باقی ماند.
نهايتاً براساس وعده‌ی خداوند باز هم حق غالب شد و با فروپاشی نظام الحادی كمونيستی، مردم مسلمان جمهوری آذربايجان برای احيا و بازسازی حرم مقدس فاطمه صغری «بی‌بی هيبت» فرصت مغتنمی به دست آوردند.
اكنون بار ديگرحرم مطهر آن دو بانوی بزرگوار محل رجوع عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت و دوستداران برادر بزرگوارش امام رضا (ع) است كه عشق و ارادتی بی‌پايان به آن امام بزرگوار دارند و همواره سفر زيارت مشهد را از زيارت اين دو بانوی بزرگوار شروع می كنند.
captcha