امروز، سی‌و‌هشتمين سالروز به آتش‌كشيدن قبله نخست مسلمانان
کد خبر: 1573658
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۷

امروز، سی‌و‌هشتمين سالروز به آتش‌كشيدن قبله نخست مسلمانان

گروه بين‌الملل: سی و هشت سال پيش در چنين روزی مصادف با 21 آگوست 1969 نيروهای رژيم صهيونيستی با به آتش‌كشيدن مسجدالاقصی يكی از بزرگ‌ترين صحنه‌های جنايت تروريستی خود را به تمامی جهانيان نشان‌دادند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از خبرگزاری اسلامی عربستان، اين عمليات تروريستی چند ساعته و تخريب بخش‌های مختلف اين مسجد مقدس همچون منبر «صلاح الدين» و محراب «ذكريا» تحريك احساسات مسلمانان و واكنش كشورهای مختلف اسلامی را به دنبال‌داشت.
جوامع مختلف جهانی پس از اين جنايت با برگزاری كنفرانس‌‌های مختلف رهبران عربی اسلامی، كشورهای بی‌طرف و نشست‌های مختلف جنايت مستبدانه‌ی رژيم صهيونيسم در قدس و فلسطين را محكوم‌كرده و از سردمداران اشغالگر اين رژيم، عقب‌نشينی از اراضی اشغالی به ويژه قدس شريف را خواستارشدند.
21 آگوست 1969 مطابق با 30 مرداد سال 1348 هجری شمسی بخشی از مسجدالاقصی توسط افراد متعصب صهيونيست به آتش كشيده‌شد و خسارات قابل توجهی به آن واردآمد. دولت اسرائيل اين حادثه را كه خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را برانگيخت به يك جهانگرد يهودی استراليايی نسبت‌داد.
«دنيس مايكل روهان» گردشگر استراليايی كه صهيونيست‌ها وی را عامل به آتش‌كشيدن مسجد الاقصی معرفی‌كردند، در يك حركت نمايشی محاكمه‌شد و متعاقبا منابع خبری اسرائيل اعلام‌كردند كه نام‌برده دچار بيماری روانی بوده و لذا آزاد شده‌است.
حادثه آتش سوزی در مسجدالاقصی، يك سال پس از تصرف بخش شرقی بيت‌المقدس توسط نيروهای اسرائيلی در جريان جنگ 6 روزه ژوئن 1967(خرداد 1346) صورت‌گرفت. در آن زمان «گلدماير» عضو حزب كار اسرائيل، به تازگی پس از مرگ «لوی اشكول» تصدی دولت اين كشور را برعهده گرفته‌بود؛ او از جمله سياستمدارانی بود كه بر كاوش در بخش‌های زيرين مسجد‌الاقصی برای يافتن آنچه كه هيكل سليمان و ساير ابنيه مقدس يهوديان خوانده شده‌بود، اصرار‌می‌ورزيد.
اسرائيل از نخستين روزهای اشغال بيت‌المقدس، اقدامات زيادی برای زدودن آثار و تعلقات اسلامی اين شهر به عمل آورد. از جمله اين اقدامات، بستن بانك‌های عربی، تخريب خانه‌ها و يا اماكن اسلامی مردم، افزايش آبادی‌های يهودی‌نشين، جمع‌آوری پول‌های عربی و رواج‌دادن پول اسرائيلی، مجبور ساختن اعراب به تعويض شناسنامه‌های عربی و تبديل‌كردن آن‌ها به شناسنامه‌های اسرائيلی و ساير اشكال هويت‌زدايی از مردم مسلمان بيت‌المقدس بوده‌است.
در جريان جنگ اول اعراب و اسرائيل و هم‌چنين جنگ 6 روزه، چندين‌بار شهر بيت‌المقدس توسط جنگنده های اسرائيلی بمباران شد و در يكی از حملات هوايی دروازه مركزی مسجد‌الاقصی و يكی از مناره‌های آن خسارت‌ديد.
از ماه مارس 1968 (اسفند 1346) صهيونيست‌ها به وسيله گروه‌های باستان‌شناسی و به بهانه كشف آثار معبد سليمان در اطراف و زير عمارت مسجد‌الاقصی دست به كار حفاری شدند و در محيط حرم شريف نيز حفاری‌هايی انجام‌دادند و در بخش زيرين مسجد نيز تونل‌های متقاطعی را حفاری‌كردند. هدف نهايی از اين گونه اقدامات، تخريب تدريجی مسجدالاقصی به عنوان نماد اتحاد ملت مسلمان فلسطين و سپس احداث دوباره معبد يهود به جای آن بوده‌است.
حادثه به آتش‌كشيدن مسجد الاقصی نيز يكی ديگر از همين اقدامات بود كه هدف ويران‌سازی اين بنای متبرك را دنبال می‌كرد. در ماجرای آتش سوزی، دست كم 200 متر مربع از سقف مسجد، كاملا ويران شد، گنبد مسجد در 5 نقطه آن سوخت و يكی از آثار متبرك مسجد، همراه با يك منبر قديمی و با ارزش كه هشتصد سال سابقه داشت نيز كاملا طعمه حريق شد و از بين رفت. اين جنايت كه در آن زمان خشم مسلمانان جهان را برانگيخت، سبب‌شد بسياری از نشريات كشورهای اسلامی از لزوم واكنش در برابر صهيونيست‌ها سخن به ميان‌آوردند.
اين آتش‌سوزی بزرگ‌ترين جنايت صهيونيست‌ها طی 10 ماهی بود كه از تصرف بيت‌المقدس شرقی توسط آنان می‌گذشت.
بيت‌المقدس در سال‌های اوليه بعد از رحلت پيامبر اسلام (ص) به طور صلح‌آميز از سلطه رومی‌ها بيرون آمد و به مسلمانان سپرده‌شد. سپس در سال 74 هجری در همان مكانی كه پيامبر اسلام به معراج رفتند، مسجد‌الاقصی احداث‌شد. اين مسجد باشكوه، مرحله تكميلی همان مسجد كوچك و چوبينی بود كه پيش از آن در همان مكان وجود داشت. اين سابقه تاريخی و حرمتی كه از ديرباز بر اين مكان مقدس مترتب بود، سبب‌شد تا اقدام شوم صهيونيست‌ها در به آتش‌كشيدن مسجد‌الاقصی به صورت يك فاجعه دينی جلوه‌كند و واكنش خشم‌آلود بين‌المللی را به ويژه در جهان اسلام به همراه‌آورد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی «محيط»، «تيسر التميمی» قاضی قضات فلسطين طی سخنانی به مناسبت اين روز هدف رژيم صهيونيسم از اين اقدام را تخريب كامل مسجدالاقصی و ساخت مركزی خيالی در اين مكان مقدس خواند و گفت: در حال حاضر نيروهای اشغالگر صهيونيسم با حفاری‌های اخير اطراف مسجدالاقصی و ايجاد تونل در اين مكان برای تحقق اهداف شوم خود تلاش‌می‌كنند.
قاضی قضات فلسطين افزود: بخش‌های مختلف مسجدالاقصی همچون منبر، گنبد و صحن اين مكان مقدس بيانگر مسجدی اسلامی و از توفيقات خداوند به مسلمانان جهان و در واقع جزئی از عقيده‌ی آنان و محل واقعه اسراء و معراج پيامبر(ص) است و هر نوع تجاوز به اين مسجد گامی در جهت تهديد امنيت و آرامش ملت‌های مسلمان محسوب‌می‌شود.
وی با رد دخالت نيروهای اشغالگر در امور مختلف مسجد‌الاقصی و مخالف‌بودن اين دخالت‌ها با قوانين بين‌المللی گفت: مسؤول اصلی اداره‌ی اين مسجد سازمان اوقاف اسلامی و تنها مسؤول حفظ اين مكان از آسيب‌های احتمالی نيز كميته‌ی بازسازی مسجدالاقصی می‌باشد.
تميمی در پايان از سازمان كنفرانس اسلامی، كميته‌ی حمايت از قدس، كشورهای اتحاديه‌ی اروپا و سازمان يونسكو واكنش جدی و سريع به منظور توقف حملات بر ضد اين مسجد مقدس را خواستار‌شد.
captcha