مسجدجامعی: بانوان قرآن‌پژوه نقش بی‌بديلی در تبيين پيام قرآن دارند
کد خبر: 1597722
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۳
همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه از نگاه برگزاركنندگان

مسجدجامعی: بانوان قرآن‌پژوه نقش بی‌بديلی در تبيين پيام قرآن دارند

گروه فعاليت‌های قرآنی: بانوان هنرمند و به ويژه هنرمندان قرآنی می‌توانند نقش به‌سزا و بی‌بديلی را در تبيين پيام‌ها و آموزه‌های قرآنی داشته باشند و اين موضوع به خوبی در برپايی نمايشگاه‌ها و حضور فعال بانوان قرآن‌پژوه در عرصه‌های بين‌المللی مشهود است.

«احمد مسجدجامعی»رئيس هيئت امنای موزه ملی قرآن در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)با بيان اين مطلب تصريح كرد: قرآن كريم، از عناصر مهم در شكل‌گيری تمدن ايران اسلامی است و كلام خداوند، زندگی ديروز و امروز ايرانيان را به سمت و سويی متعالی شكل داده است و ايرانيان نيز با تبلور آيات در عرصه هنر و آثار هنری خويش در گسترش و فراگيری آن نقش موثری داشته‌اند.
وی افزود: در تاريخ ايران پس از اسلام، كمتر عرصه‌ای از عرصه‌های فرهنگی را می‌توان يافت كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم از قرآن متأثر نباشد؛ «خوش‌نويسی، تذهيب، معماری و تجليد و كتاب‌آرايی» از جمله هنرهای سنتی ايران زمين هستند كه در طول تاريخ، نسبتی نزديك با قرآن برقرار كرده‌اند.
مسجدجامعی اظهار كرد: همايش بانوان قرآن‌پژوه، گامی مهم در راه كشف پژوهش‌ها و آثار هنری و استعدادهای زنان اين سرزمين است و ما از نخستين همايش، همواره به ديده جلالت و بزرگی به آن نگريسته‌ايم.
وی افزود: موزه ملی قرآن كريم نيز كه بستری برای حفاظت و نگهداری فرهنگ قرآن كريم است، گام‌هايی در جهت توسعه هنرهای بانوان قرآن‌‌پژوه برداشته است كه برگزاری چند نمايشگاه، خريد آثار هنری و اعزام بانوان هنرمند به خارج از كشور از جمله اين اقدامات است.
وی افزود: واقعيت اين است كه تا آثار هنری در معرض ديد ديگران قرار نگيرد، نمی‌تواند موجب جذب آحاد جامعه و ترويج مفاهيم قرآنی شود از اين رو، برگزاری نمايشگاه‌هايی به منظور شناخت آثار هنری و توسعه آن در بين ديگران ضروری است تا هنرمندان به تبادل نظر بپردازند و مردم از آثار هنری آن‌ها بهره‌مند شوند.
مسجدجامعی گفت: موزه ملی قرآن كريم توانسته چندين نمايشگاه اختصاصی به منظور ارائه آثار بانوان هنرمند قرآنی داير كند كه طی مدت برگزاری، بازديدكنندگان بسياری، آثار بانوان را تحسين كرده‌اند و در پايان نيز به تعدادی از زنان شركت‌كننده در نمايشگاه، لوح تقدير و جوايزی به رسم ياد بود، اهدا شده است.
احمد مسجدجامعی در ادامه اظهار داشت: موزه ملی قرآن كريم، بخشی از امكانات و اعتباراتش را به خدمت خريد آثار هنری بانوان، به ويژه آن دسته از بانوان هنرمندی كه در همايش بانوان قرآن‌پژوه تكريم شده‌اند، اختصاص داده است.
وی افزود: خريد آثار هنری از سوی مراكز معتبر به بهره‌مندی و تقويت هنرمندان و جاری‌شدن هنر از سرچشمه ذهن آن‌ها كمك شايانی خواهد كرد و موجب دلگرمی بيشتر به خلق آثار برتر و مبتكرانه‌تر خواهد شد.
رئيس موزه ملی قرآن با اشاره به اعزام بانوان هنرمند به خارج از كشور تصريح كرد: از آن‌جايی كه ديگر كشورهای اسلامی غالباً از فعاليت‌های بانوان پژوهشگر و هنرمند بی‌اطلاعند، تشكيل نمايشگاه‌های هنری در خارج از كشور، گام موثری در معرفی ظرفيت‌ها و توانايی‌های بانوان قرآن‌پژوه است به همين منظور موزه ملی قرآن كريم تاكنون اقدام به برگزاری چندين نمايشگاه در خارج از ايران كرده است.
وی افزود: نمايشگاه هنر قرآنی معاصر ايران در زمينه خط نستعليق، تذهيب، نگارگری و آثار هنری كار‌شده بر روی چوب، با كيفيت بالا، از جمله اين نمايشگاه‌ها بود كه ارديبهشت ماه سال جاری در مراكش افتتاح شد و چكيده قرن‌ها تلاش ايرانيان در حوزه اين هنرها را به نمايش گذاشت.
رئيس موزه ملی قرآن گفت: اين نمايشگاه كه به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ايران در«رباط»برگزار شد اصول، قواعد و رمز و راز نهفته در خط نستعليق و نيز، دقت و ظرافت اجرا و رنگ‌آميزی استادانه تذهيب‌كاران، مقابل ديد همگان قرار گرفت.
وی افزود: مراكش از جمله كشورهايی است كه در ميان كشورهای عربی و شمال آفريقا از دانشمندان معتبر و استادان ارزشمندتری برخوردار است اما فاقد دانشگاه هنری است و به همين دليل هنرمندان آن تمايل زيادی به يادگيری و دريافت اطلاعات تخصصی بيشتر از خود نشان می‌دادند.
احمد مسجدجامعی تاكيد كرد: هنرنمايی‌های بانوان در زمينه قرآن كريم بسياری از بازديدكنندگان را تحت تأثير قرار داد و استقبال كم نظيری را در پی داشت به گونه‌ای كه در اثر اشتياق و استقبال، اين نمايشگاه بعد از پايان مدت برگزاری در جنوب مراكش در شهرهای ديگر آن كشور نيز ادامه يافت.
مسجدجامعی در پايان و در آستانه برگزاری پنجمين همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه گفت: موسسه معارف اسلامی امام رضا (ع) توفيق آن را يافته است كه از آثار بسياری از بانوان هنرمند قرآنی تصويربرداری كند و آن‌ها را تحت عنوان «تفسير جمال» فراروی جامعه قرآنی قرار دهد كه دفتر اول آن هم اكنون، آماده انتشار است.
وی ابراز اميدواری كرد كه برپايی همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه بتواند گام بسيار موثری در راه بسط و نشر معارف و هنرهای قرآن كريم باشد.
captcha