ويژگی اصلی تلاوت «مصطفی اسماعيل» در لحن وی است
کد خبر: 1722565
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷

ويژگی اصلی تلاوت «مصطفی اسماعيل» در لحن وی است

گروه فعاليت‌های قرآنی: ويژگی اصلی تلاوت «مصطفی اسماعيل» نه در صوت و نه در تجويد بلكه در لحن او است كه قدرت تنغيم و پردازش آهنگ‌ها در تلاوت، او را به عنوان قاری بسيار برجسته‌ای در زمينه لحن مطرح كرده است.

سيد «محسن موسوی‌بلده» پيشكسوت و داور بين‌المللی قرآن كريم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: آشنايی من با استاد «مصطفی اسماعيل» به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و آن زمان كه به عنوان شاگرد در جلسات قرآن استاد «محمدتقی مروت» حاضر می‌شدم بر می‌گردد.
وی افزود: سالی كه استاد مروت به عنوان نماينده ايران در مسابقات بين‌المللی قرآن كريم مالزی حاضر شد و رتبه نخست را نيز به دست آورد، استاد «مصطفی اسماعيل» به همراه يكی ديگر از قاريان مصری به نام «فؤاد العروسی» در آن مسابقات در تركيب هيئت داوران حضور داشتند.
موسوی‌بلده تصريح كرد: استاد مروت هنگام بازگشت به ايران به طور دائم از شخصيت و تلاوت‌های مصطفی اسماعيل سخن می‌گفت و چنان مجذوب و شيفته اين استاد شده بود كه به جمع‌آوری تلاوت‌هايش پرداخت و پی‌گير اين بود كه تلاوت‌های اين استاد را هرجور كه شده است، جمع‌آوری كند.
اين كارشناس قرآنی ادامه داد: استاد مروت حتی در جلسات به شاگردان خود توصيه می‌كرد كه حتماً تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعيل را گوش دهند و حتی برای تشويق قاريان بعضی از تلاوت‌های اين استاد را تكثير می‌كرد و به صورت رايگان به شاگردان خود می‌داد.
موسوی‌بلده تأكيد كرد: اين‌گونه بود كه با استاد مصطفی اسماعيل آشنا شدم، البته در ابتدای كار نه تنها من بلكه اكثر شاگردان استاد مروت علاقه‌ای به تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعيل نشان نمی‌داديم اما اين علاقه با شنيدن تلاوت معروف سوره‌های «بقره و طارق» اين استاد در ما نيز به وجود آمد.
اين كارشناس قرآنی درباره شاخصه اصلی تلاوت استاد مصطفی اسماعيل عنوان كرد: شاخصه اصلی تلاوت اين استاد نه در صوت و نه در تجويد بلكه در لحن او است كه قدرت تنغيم و پردازش آهنگ‌ها در تلاوت، او را به عنوان قاری بسيار برجسته‌ای در زمينه لحن مطرح كرده است.
وی افزود: مصطفی اسماعيل بسيار روان و بدون تكلف به تلاوت قرآن مبادرت می‌كند و شايد همين بی‌تكلفی در تلاوت منجر به اين می‌شود كه وی در فرازهايی از تلاوت قواعد تجويدی را به صورت كاملاً دقيق اجرا نكند كه البته اين نكته هم نقطه ضعفی برای وی محسوب نمی‌شود.
موسوی‌بلده اظهار كرد: مصطفی اسماعيل در تلاوت خود از همه گوشه‌های يك مقام استفاده می‌كند و اين باعث می‌شود كه وی بتواند معانی آيات الهی را به صورتی دقيق در ذهن مخاطب به تصوير بكشد و اين يكی از نكته‌های بسيار ممتاز تلاوت وی به حساب می‌آيد.
اين داور بين‌المللی قرآن كريم جمهوری اسلامی ايران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نيز علاقه خاصی به تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعيل دارد و همواره در ديدار با قاريان قرآن كريم به اين امر اشاره كرده و قاريان را به الگوبرداری از تلاوت‌های اين استاد توصيه می‌كنند.
وی تصريح كرد: مرحوم استاد «عربی القبانی» از پيشكسوتان تلاوت قرآن كريم كشور سوريه نيز در تحليلی جالب درباره تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعيل می‌گويد: «بعضی وقت‌ها كه تلاوت مصطفی اسماعيل را گوش می‌كنم وقتی استاد آيه «انزل من السماء ماء» را تلاوت می‌كند احساس می‌كنم كه آب در همان لحظه بر روی سرم سرازير می‌شود.
موسوی‌بلده ادامه داد: مصطفی اسماعيل از نظر ارتفاع صوتی نيز از ارتفاع بالا و بسيار خوب صوتی بهره می‌برد و اجرای وی در پرده بم نيز بسيار ممتاز است و به طور كلی شنيدن تلاوت وی را برای كسانی كه به مدارج عالی در زمينه تلاوت رسيده‌اند توصيه می‌كنم.
وی در پايان گفت: البته بايد بگويم كه استفاده از سبك استاد مصطفی اسماعيل را برای كسانی كه در ابتدای راه تلاوت قرآن كريم هستند به هيچ وجه توصيه نمی‌كنم، زيرا با توجه به اين‌كه وی در تلاوت خود در زمينه تجويد تكلف چندانی ندارد ممكن است قرآن‌آموزان مبتدی به اشتباه نحوه اداءالحروف را از وی بياموزند كه اين امر مطلوب نيست و برای تصحيح آن بايد وقت زيادی را صرف كرد.
captcha