بررسی اهميت تسامح در اديان بزرگ جهان
کد خبر: 1903096
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷

بررسی اهميت تسامح در اديان بزرگ جهان

گروه بين‌الملل: اهميت تسامح و مهرورزی در اديان بزرگ جهان ديروز، دوشنبه 16 فروردين‌ماه سال جاری، با برگزاری يك جلسه سخنرانی در شارجه امارات مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از خبرگزاری امارات «WAM»، «كارن آرمسترانگ» نويسنده و دين‌پژوه انگليسی در اين سخنرانی كه به بررسی مهرورزی و تسامح در اديان بزرگ جهان و تحليل منشور مهرورزی، اهداف آن و ارتباط آن با جهان امروز اختصاص داشت بر نياز جهان امروز به مهرورزی تأكيد كرد.
وی در سخنان خود از همه مردم جهان خواست تا منشور مهرورزی را كه اواخر سال 2008 تدوين شده است امضا كرده و به آن عمل كنند؛ در اين منشور آمده است: با ديگران با رعايت عدالت، برابری و احترام چنان رفتار كنيد كه انتظار داريد ديگران با شما رفتار كنند.
آرمسترانگ افزود: پيام اين منشور در بطن همه اديان، مكاتب اخلاقی و سنن معنوی نهفته است و آنچه اين منشور از ما می‌خواهد اين است كه تنها به فكر خود نباشيم و به ديگران كمك كنيم زيرا آنچه كه ما را از خداوند دور نگه می‌دارد خودخواهی است.
وی اضافه كرد: هدف منشور مهرورزی مطرح كردن پيام اديان و مقابله با افراط‌گرايی است.
آرمسترانگ در ادامه با اشاره به فرازهايی از قرآن كريم، انجيل و سخنان بزرگان افزود: ما بايد معنای حقيقی مهرورزی را كه مورد تأكيد همه اديان آسمانی است به درستی بياموزيم و به كار ببنديم و كليد طلايی دستيابی به اين هدف اين است كه آنچه را برای خود نمی‌پسنديم برای ديگران هم نپسنديم.
آرمسترانگ در پايان با تاكيد بر اينكه جهان دوران سختی را پشت سر می‌گذارد، گفت: هدف اصلی خود را در اين می‌دانم كه به مردم بگويم اديان موجب بروز جنگ و درگيری نمی‌شوند، بلكه جرقه همه جنگ‌ها را خودخواهی‌ و حرص می‌زند.
منشور مهرورزی كه به ابتكار آرمسترانگ در سال 2008 تهيه شده از سوی «نلسون ماندلا» نخستين رئيس‌جمهور آفريقای جنوبی، دالايی لاما رهبر دينی بوداييان و تعداد زيادی از شخصيت‌های مذهبی و فرهنگی جهان به امضا رسيده است.
كارن آرمسترانگ نويسنده و دين‌پژوه انگليسی پس از مطالعات فراوان در مورد اديان، كتاب‌های مختلفی را تأليف كرده است كه «زندگی‌‌نامه حضرت محمد(ص)»، «بيت‌المقدس: يك شهر، سه مذهب»، «تاريخچه مختصری از اسلام»، «دين پس از 11 سپتامبر» و «محمد(ص): پيامبر زمان ما» از جمله اين آثار هستند.
captcha