«كندوكاوی پيرامون ادبيات داستانی جنگ و دفاع مقدس» منتشر شد
کد خبر: 1914044
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۷

«كندوكاوی پيرامون ادبيات داستانی جنگ و دفاع مقدس» منتشر شد

گروه ادب: كتاب «كندوكاوی پيرامون ادبيات داستانی جنگ و دفاع مقدس» به قلم «محمد حنيف» و «محسن حنيف» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، كتاب «كندوكاوی پيرامون ادبيات داستانی جنگ و دفاع مقدس» به قلم «محمد حنيف» و «محسن حنيف» و به كوشش پژوهشگاه علوم و معارف بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شده است.
در مقدمه ناشر می‌خوانيم: «جنگ هنوز در زندگی ماست. هيچ فصل و انفكاكی ميان روايت و حادثه نيست و گذر از اين چند سال پس از جنگ، هنوز نتوانسته است غبار فراموشی بر آينه حقايق بنشاند.
گروهی از پژوهشگران با تكيه بر قواعد و مبانی علمی و با وسواس نسبت به تعيين ابعاد مختلف آن حماسه معجز نشان ـ دفاع مقدس ـ رسالت خطيری برای انتقال آن ميراث ماندگار پذيرفتند.»
اين كتاب شامل سه فصل است كه «چهارچوب نظری و مفاهيم اوليه»، «ديدگاه نويسندگان و صاحب‌نظران ايرانی» و «ديدگاه نويسندگان و صاحب‌نظران غيرايرانی» عناوين فصل‌های آن را به خود اختصاص می‌دهند.
داستان‌های برجسته جنگ، كودكان و داستان جنگ، آسيب‌شناسی داستان‌نويسی جنگ، داستان جنگ و سفارشی نويسی، داستان جنگ و دانشگاه‌ها، تقسيم‌بندی و تعريف ادبيات داستانی جنگ، بازتاب جنگ در ادبيات داستانی، آغاز داستان جنگ و دفاع مقدس و ... از عناوين فصل‌های اين كتاب هستند.
در مقدمه اين كتاب آمده است: «هر چند در نگاه اول به نظر می‌رسد كه ادبيات داستانی جنگ و دفاع مقدس پيش از ديگر گونه‌های ادبی مورد توجه قرار گرفته است، اما واقعيت اين است كه مفاهيم و تئوری‌های داستانی جنگ آن چنان كه بايد، واكاوی نشده و اين بخش مهم از ادبيات داستانی ايران، جای تحقيق بيشتری دارد. به همين دليل است كه هنوز تعريف جامع و مانعی از بسيای مفاهيم اين گونه ادبی ارائه نشده و يا حداقل مفاهيم آن توسط صاحب‌نظران مختلف به بحث گذاشته نشده و هر گروه به فراخور انديشه‌های خويش تأويلی از آن ارائه داده است.»
«كندو كاوی پيرامون ادبيات داستانی جنگ و دفاع مقدس» در 360 صفحه، به بهای 40 هزار ريال و در سه هزار نسخه منتشر شده است.
captcha