مدرسه رضويه؛ از قديمی‌ترين مدارس قم و منزلگاه ثامن‌الحجج(ع) در عزيمت به طوس
کد خبر: 2100502
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰

مدرسه رضويه؛ از قديمی‌ترين مدارس قم و منزلگاه ثامن‌الحجج(ع) در عزيمت به طوس

گروه سياسی و اجتماعی: مدرسه علميه رضويه از قديمى‌ترين مدارس علميه قم است كه طبق اخبار موجود، حضرت امام على ابن موسى الرضا(ع) در سفر به ايران، يك شب در اين مكان توقف كرده و از چاه آن نيز آب برداشته‌اند و هنوز آن چاه موجود است و به اين تناسب نام اين مدرسه را رضويه نهاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه حوزه‌های علميه، به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی حوزه علميه رضويه قم، مدرسه علميه رضويه از قديمى‌ترين مدارس علميه قم است كه طبق اخبار موجود، حضرت امام على ابن موسى الرضا(ع) در سفر به ايران، يك شب در اين مكان توقف كرده و از چاه آن نيز آب برداشته‌اند و هنوز آن چاه موجود است و به اين تناسب نام اين مدرسه را رضويه نهاده‌اند.
تاريخ دقيق تأسيس اين مدرسه مشخص نيست، اما با حروف ابجد روى سنگى كه پشت درب مدرسه قرار دارد، تعمير آن به چهار صد و پنجاه سال قبل بر مى‌گردد. اين مدرسه بسيار بزرگ‌تر از حال حاضر بوده كه با ايجاد خيابان در اين محل، قسمت عظيمى از آن تبديل به خيابان شده است.
اين مدرسه به بركت قدوم مبارك حضرت امام على ابن موسى الرضا عليه‌السلام يكى از بهترين مدارس علميه قم است كه در حدود 12 سال از لحاظ علمى، تحصيلى، تربيتى رتبه اول را در ميان مدارس علميه قم از آن خود كرده و بعد از انقلاب بيش از چهار هزار طلبه از اين مدرسه فارغ‌التحصيل شده‌اند. در اين مدرسه بزرگانى همچون آيات بهاءالدينى و مشكينى پرورش يافته‌اند.
مدرسه علميه رضويه در شش پايه تحصيلى با 272 طلبه و 35 استاد يكى از بهترين مدارس علميه قم است كه از اين طلاب تعداد 100 نفر در خوابگاه حضور دارند و بقيه آنها متأهل و يا در قم ساكن هستند. مدرسه رضويه يكى از مدارسى است كه اساتيد و مدير آن ارتباط نزديكى با طلاب دارند و تمامى راهنمایى‌هاى علمى و آموزشى را براى طلاب انجام مى‌دهند.
همچنين كتابخانه اين مدرسه بسيار مجهز و داراى يك مركز مطالعه است و تمام كتاب‌هاى آن فهرست و ثبت شده و طلاب با استفاده از رايانه موجود در كتابخانه، به راحتى مى‌توانند به كتاب مورد نياز دسترسى پيدا كنند.
اين مدرسه 170 شهيد تقديم انقلاب كرده است كه هر سال با حضور خانواده‌هاى شهدا، براى معرفى آنها به نسل جوان، يادواره شهدا در اين مدرسه برگزار مى‌شود.
captcha