کد خبر: 2308365
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳

فلسفه ازدواج‌های پيامبر(ص) برای ملل جهان تبيين شود

گروه حوزه‌های علميه: بايد فلسفه ازدواج‌های پيامبر(ص) را بيابيم و به درستی آنها را در بين مكتب‌های متنوع جهان تبليغ كنيم تا شبهاتی كه در اين زمينه مطرح می‌شود، برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام حسين عبدالمحمدی، مدير گروه تاريخ مجتمع آموزش عالی فقه، پنج‌شنبه، 31 فروردين ماه، در نشست علمی «نقد و بررسی ديدگاه مستشرقان درباره ازدواج‌های پيامبر اعظم(ص)» كه به همت معاونت پژوهش و همكاری گروه تاريخ مجتمع آموزش عالی فقه در مسجد اين مجتمع برگزار شد، با اشاره به حملاتی كه عليه دين اسلام انجام می‌گيرد، بيان كرد: دشمنان اسلام در شبهاتی كه طرح می‌كنند اين دقت را دارند كه در جزئيات دين وارد نشوند و چهره اصول اسلام را در نظر مسلمانان وارونه جلوه دهند.
وی افزود: كاريكاتورها، مطالب وهن‌آور و ديگر توهين‌هايی كه عليه پيامبر اكرم(ص) صورت می‌گيرد، در راستای عملی شدن اين نقشه‌های مستشرقان و دشمنان اسلام است.
حجت‌الاسلام عبدالمحمدی، با اشاره به جنگ‌ها و ازدواج‌های پيامبر(ص)، بيان كرد: كاريكاتورهای وهن‌انگيزی كه در كشور دانمارك به انتشار رسيد، ناظر به اين دو وجهه زندگی پيامبر(ص) و ديدگاه اشتباه غرب در اين دو مقوله بود.
مدير گروه تاريخ مجتمع با بيان اين كه كشيش‌های مسيحی در زندگی خود ازدواج نمی‌كنند، عنوان كرد: بر اين اساس، زندگی پيامبر(ص) را نيز با نگرش خود از دين مورد توجه قرار می‌دهند و ازدواج و به خصوص تعدد ازدواج را نقطه ضعفی در زندگی پيامبر گرامی اسلام می‌شمارند.
عضو هيئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) با اظهار اين كه ديگر مردم غرب رغبتی برای ازدواج ندارند، عنوان كرد: به علت فرهنگ غيراخلاقی غرب، جايگاه ازدواج و حرمت بين زن و شوهر در اين جوامع به فراموشی سپرده شده است، به گونه‌ای كه در كشورهايی كه خود را مهد تمدن می‌نامند، شاهد ظهور پديده مردان و زنان مجرد هستيم.
وی با ابراز اين كه شبهاتی كه عليه نبی مكرم اسلام(ص) انجام می‌شود، با قرآن، اسناد تاريخی و شخصيت پيامبر(ص) سازگار نيست، اضافه كرد: اگر كسی با ذهنيت قرن بيست و يك، قصد تحليل تاريخ قرن‌های قبلی را داشته باشد، تحليل واقع‌گرايانه‌ای نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام عبدالمحمدی اظهار كرد: برای نمونه، گذشتگان فرزندان خود را برای تربيت صحيح و قدرتمندانه به كوه‌ها و مناطق كويری می‌فرستادند، اما در زندگی كنونی، فرزندان به شهرها و محيط‌های آموزشی فرستاده می‌شوند، پس انسان امروزی نمی‌تواند تحليل و درك مناسبی از اين كار انسان‌های گذشته داشته باشد.
مدير گروه تاريخ مجتمع با اظهار اين كه در دوران پيامبر(ص)، تعدد زوجات، موضوعی هنجارگونه شمرده می‌شد، اذعان كرد: به جز عايشه، همه زنان پيامبر(ص) بيوه بودند، در حالی كه اگر قصد شهوت در بين بود، نبايد ازدواج با بيوه‌ها انجام می‌گرفت.
وی تأكيد كرد: به اذعان دانشمندان و محققان مسيحی، پيامبر اكرم(ص) دارای شخصيتی منحصر به فرد و تأثرگذار در تاريخ بوده است، حال چگونه يك فرد تأثيرگذار دارای مقاصد دنيوی بوده است.
حجت‌الاسلام عبدالمحمدی با اظهار اين كه بسياری از ساعات شبانه‌روز پيامبر(ص) به عبادات اختصاص می‌يافت و در جنگ‌ها نيز سرپناه يارانش بود، ابراز كرد: چنين شخصی نمی‌تواند خود را مقيد به امور دنيوی و هوای نفس كند.
عضو هيئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) ابراز كرد: محققانی مانند ويل دورانت، در تحقيق خود اهداف مختلفی برای ازدواج متعدد پيامبر(ص) مانند سرپرستی از زنان و حمايت از آنها شمردند. اما در مقابل، به ناحق شاهد شبهات كوركورانه برخی از مستشرقان هستيم.
مدير گروه تاريخ مجتمع، با توجه به وظيفه خطير محققان حوزوی و شبهات موجود در اين موضوع، يادآور شد: بايد فلسفه ازدواج‌های پيامبر(ص) را بيابيم و به درستی آنها را در بين مكتب‌های متنوع جهان تبليغ كنيم تا شبهاتی كه در اين زمينه مطرح می‌شود، برطرف شود.
captcha