مصری‌ها روش مكتب‌خانه‌‌ای را برای قرآن‌آموزی ترجيح می‌دهند
کد خبر: 2320501
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
بررسی و تحليل شيوه‌های حفظ و قرائت قرآن در جهان/ 8

مصری‌ها روش مكتب‌خانه‌‌ای را برای قرآن‌آموزی ترجيح می‌دهند

گروه بين‌الملل: قرآن‌آموزان مصری به فراگيری قرآن به سبك «كتاتيب»(مكتب‌خانه‌‌ای) تمايل دارند؛ قديمی‌ترين روش آموزش قرآن در مصر كه طی آن نخست كار حفظ انجام و سپس در مراحل بعدی احكام صحيح قواعد تجويد و حسن اداء آموزش داده می‌شود.

نيازی محمد عبدالعزيز، مدير دارالقرآن «النور» مصر، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، گفت: عمليات ساخت مؤسسه قرآنی النور در سال 2009 ميلادی شروع شد و در سال 2011 به پايان رسيد و اين مؤسسه كه يك مركز خصوصی است، در زمينه آموزش حفظ قرآن كريم و نشر قرائت و تجويد صحيح قرآن كريم فعاليت می‌كند.
وی افزود: اين مؤسسه به همت و ياری افراد خير در استان «الشرقيه» مصر تأسيس شد كه جرقه تأسيس چنين مركزی زمانی بود كه من آموزش حفظ قرآن كريم را به فرزندم، محمد در دوره كودكی شروع كردم، به‌طوری كه او توانست در سن هفت سالگی تلاوت صحيح و احكام تجويد آن را به‌طور كامل فرابگيرد و اين موضوع سبب شد كه من به فكر تأسيس مؤسسه قرآنی در استان «الشرقيه» مصر باشم، زيرا مطمئن بودم كه كودكان ما اين توانايی را دارند و آن‌ها قادر به حفظ قرآن در سنين مختلف هستند و خدا را شكر توانستيم در اين راه موفق باشيم.
نيازی محمد عبدالعزيز كه مديريت مركز قرائات قرآنی در استان الشرقيه مصر را نيز عهده‌دار است، گفت: فعاليت اصلی اين مؤسسه آموزش حفظ قرآن است، البته فعاليت‌هايی ديگری همچون مسابقات قرآنی هر سال در ماه رمضان برگزار می‌كنيم كه ميزان استعداد شركت‌كنندگان در حفظ قرآن كريم ارزيابی می‌شود و جوايز نقدی ارزنده‌ای نيز برای افراد شركت‌كننده در نظر گرفته می‌شود.
نيازی اضافه كرد: مراسم تجليل از نفرات برتر اين مسابقات را در شب 27 ماه رمضان برگزار می‌كنيم و از شخصيت‌ها‌ی مهم برای شركت در اين مراسم جهت اهدای جوايز به نفرات برتر دعوت به عمل می‌آيد.
نيازی در ادامه خاطرنشان كرد: در اين مؤسسه دختران و پسران از سنين مختلف از پنج سالگی تا بزرگسالان مشاركت می‌كنند و هركس به اندازه استعداد و توانمندی خود قرآن را حفظ می‌كند.
ابومحمد اضافه كرد: كشور مصر در حفظ قرآن كريم شيوه‌ای متفاوت از كشورهای اسلامی ديگر همچون عربستان و ايران به‌كار می‌برد و اين شيوه موسوم به «كتاتيب»(روش مكتب‌خانه‌ای) بوده و بسيار قديمی است، بدين ترتيب فرد قرآن‌آموز ابتدا قرآن را كامل حفظ می‌كند و برای بار دوم نيز تكرار می‌كند و سپس استاد در مرحله بعد احكام صحيح قواعد تجويد و حسن اداء را به قرآن‌آموز آموزش می‌دهد تا به‌طور كامل بر قواعد مسلط بشود، اما شيوه كشورهای ديگر همچون عربستان بر اين منوال است كه قرآن‌آموز همزمان با حفظ قرآن كريم، قواعد را آموزش می‌بيند كه به نظر من اين روش برای افراد كم سن‌و‌سال بسيار سخت است.
مدير دارالقرآن النور عنوان كرد: از آن جهت كه آموزش همزمان حفظ قرآن كريم و قواعد و احكام قرائت برای افراد سخت است، ما در مؤسسه النور، با بهره‌گيری از شيوه قديمی مصر به‌طور گروهی كار می‌كنيم، زيرا معتقديم اين شيوه نوعی رقابت بين افراد در حفظ سريعتر و بهتر قرآن ايجاد می‌كند.
وی توضيح داد: در اين مؤسسه، قرآن‌آموز، حفظ را به‌همراه روخوانی شروع می‌كند و اگر فرد قاری در حين قرائت با مشكل مواجه شود يا حرفی را درست تلفظ نكرد، تصحيح می‌شود و قرآن‌آموز تا زمانی كه به قرائت درست و صحيح مسلط نشود، در اين مرحله باقی می‌ماند.
محمد عبدالعزيز افزود: بعد از اين‌كه فرد به روخوانی صحيح مسلط شد، ادامه حفظ كل قرآن به عهده او قرار می‌گيرد و فرد قرآن‌آموز با گوش دادن به صدای قاريان بزرگ مسير خود را در حفظ قرآن كريم ادامه می‌دهد، زيرا حفظ قرآن يك‌باره صورت نمی‌گيرد؛ بلكه نيازمند تكرار بسيار است و ما در مؤسسه النور ادامه حفظ را به عهده فرد قرار می‌دهيم زيرا همانطور كه می‌دانيد، شنيدن قرائت قاريان بزرگ برای عموم مهيا است و فرد با بهره‌گيری از شبكه‌های ماهواره‌ای و همچنين نرم‌افزارهای متفاوت در اين زمينه به‌آسانی می‌تواند بر حفظ و قرائت صحيح و سليم مسلط بشود.
يادآور می‌شود، نيازی محمد عبدالعزيز، مدير دارالقرآن «النور» مصر، مدير مركز قراءات قرآنی در استان «الشرقيه» مصر و دانش‌آموخته مركز دينی الأزهر است.
captcha