حجتالاسلام و المسلمين محمدحسين معزی، رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: همه ما وظيفه داريم به حكم و دستور قرآن كريم به تبليغ دين بپردازيم و در حقيقت هر ديندار يك مبلغ بايد باشد و در شهر مجازی هم بايد همينگونه باشد. آنچه به ذهن من میرسد اينكه بالاخره نهادهای اصلی و پاسخگو و متوليان امر تبليغ بايد ساماندهی شده و تحت مديريت واحد قرار گيرند.
وی با اشاره به اينكه مراكز مختلفی در بحث تبليغ دين در فضای مجازی فعاليت میكنند، عنوان كرد: خوشبختانه مراكز و نهادهای زيادی در اين باره فعال هستند، ولی متاسفانه عدم انسجام اين مراكز در عمل به يكی از آسيبهای تبليغ دين در اينترنت منجر شده است.
وی اظهار كرد: همانگونه كه مثلاً درباره مسيحيت كاتوليك در جهان، بانی و متولی مشخص و معين وجود دارد و حتی اگر شما بخواهيد به سراغ تفكرات باطل هم برويد، متولی معين دارد؛ در دين اسلام هم درست است كه مراجع معظم حضور دارند و در سرای مجازی هم پايگاه دارند، ولی شما يكجا را پيدا كنيد كه بخواهد به تمام دنيا بگويد كه تفكر واقعی شيعه پيرامون مسائل مختلف چيست، در اين حوزه كه بررسی كنيد، میبينيد هركسی به ذوق و سليقه خودش عمل میكند و محل رجوع معينی در اينباره وجود ندارد.
حجتالاسلام معزی با بيان اينكه هنوز در تمام دنيا يك نهاد جامع پيشبينی نشده است كه اگر كسی بخواهد تفكر واقعی شيعه را پيگيری كند، به آن رجوع كند و تفكر قطعی شيعه را بيابد، عنوان كرد: اگرچه برای مثال دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم و شعبهها و نمايندگیها خود را موظف میدانند كه در اين عرصه وارد شوند و مبلغ آشنا به اين محيط يعنی فضای مجازی تربيت كنند و داشتههای خود را وارد اين عرصه كنند، هرچند كه برای اين كار دير شده، ولی به هر حال هرزمان وارد اين عرصه شويم و به طور جدی مسئله تبليغ در فضای مجازی را دنبال كنيم، مفيد خواهد بود.
وی ادامه داد: دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، مركز ملی پاسخگويی به سؤالات دينی دارد و با مبنا جواب میدهد و مورد تاييد مراكز دينی است. اطلاعرسانی اين مركز و تشويق مردم به مراجعه به آن و همچنين پتانسيلهايی كه میتوانيم در اختيارشان بگذاريم، میتواند توسعه پيدا كند و اين ذوقها و سليقههای شخصی به جاهايی سوق داده شود كه براساس مبانی عمل میكنند.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران تصريح كرد: ما بايد يك نهضت و تحرك در ميان طلاب جوان به عنوان حضور مؤثر و پاسخگو در سرای مجازی ايجاد كنيم. الان طلاب «بلاگر» و امثال اينها زياد داريم، ولی اين حضور بايد براساس درخواستها و نيازها باشد. اگر شخص من بخواهم حضور پيدا كنم و به سرای مجازی به عنوان يك تفريح و سرگرمی نگاه كنم، شايد به دنبال تبليغ دين در آن نروم.
وی ادامه داد: لذا نهادهايی همچون دفاتر تبليغات اسلامی وظيفه دارند و ما خودمان در دفتر تبليغات تهران اين كار را انجام دادهايم، برنامهريزیاش را هم صورت دادهايم و انشاءالله در آينده نزديك، چنين محيطهايی را برای حضور مؤثر و دقتشده طلاب میخواهيم فراهم كنيم كه طلاب اگر هم میخواهند وارد سرای مجازی شوند، جای مشخصی داشته باشند و ديگران هم اطلاع داشته باشند كه اگر میخواهند به سراغ مباحث دينی در سرای مجازی بروند، بتوانند به اينجا مراجعه كنند.
حجتالاسلام معزی با بيان اينكه ما به دنبال اين هستيم كه حضور طلاب را در فضای مجازی به منظور تبليغ، مؤثر و ساماندهی كنيم، عنوان كرد: مجموعه دفتر تبليغات اسلامی كه مركز اصلیاش در قم است و در تهران، مشهد، اصفهان، خوزستان و ايرانشهر شعبه دارد، نزديك به 40 سايت متعدد دارد، سايت «سمتا» (ويژه مبلغين)، سايت «مركز ملی پاسخگويی به سؤالات دينی» كه يكی از فعالترين سايتهای ماست، از اين جمله است.
وی اظهار كرد: علاوه بر تماسهای تلفنی كه مراجعان برقرار میكنند، روزانه بالغ بر چندين هزار سؤال و جواب از طريق سرای مجازی نيز در سايت «مركز ملی پاسخگويی به سؤالات دينی» وجود دارد و حدود 400 كارشناس ارشد در رشتههای گوناگون و مرتبط با علوم دينی و علوم انسانی (كه میتواند رنگ و بوی دينی پيدا كند) در حوزه علميه قم پاسخگو هستند.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران با بيان اينكه اين كار هم از طريق تلفن 09640 و هم از طريق خود سايت مركز صورت میگيرد، گفت: ما در دفتر تهران سايتی مجزا داريم و به دنبال تدارك اين هستيم كه عرصه حضوری مؤثر را فراهم كنيم و وبلاگهای مبلغين دينی را در اين عرصه توسعه دهيم.
حجتالاسلام معزی با تاكيد بر اينكه حضور مبلغان دين در اينترنت بايد پرقدرت بوده و با برنامهريزی در اين عرصه گام برداريم، گفت: بنده به عنوان مسئول دفتر تهران عرض میكنم كه آگاهی و دقت اين را داريم كه حضور ما بايد فعالتر و پررنگتر باشد. من مخالف تعدد و تكثر مراكز تبليغی نيستم، چه آنكه همانطور كه عرض كردم، شعارم «هر ديندار؛ يك مبلغ» است.
وی تاكيد كرد: هركدام از ما بايد سنبل و الگويی برای تبليغ دين باشيم؛ لذا اين مطلب متوقف بر اين نيست كه اگر مثلا دفتر تبليغات میخواهد كاری انجام دهد، نهادهای فرهنگی ديگر را برای خودش رقيب ببيند، آنقدر در عرصه تبليغ دين امكان فعاليت فراهم هست كه رقيب و رقابت معنا پيدا نمیكند، ما همه همكار و يار همديگر هستيم و انشاءالله همافزايی در اين عرصه روزبهروز افزونتر شود.