يعقوب اسفراينی؛ از دانشمندان مسلط به زبان و اخبار در خطه خراسان شمالی
کد خبر: 2594959
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵

يعقوب اسفراينی؛ از دانشمندان مسلط به زبان و اخبار در خطه خراسان شمالی

گروه اجتماعی: خطه خراسان شمالی از ديرباز مهد تمدن و ادب و خاستگاه فرهنگ‌ها بوده و نام‌آوران و دانشوران بسیاری را در دامان خود پرورانده است، يعقوب اسفراينی، از دانشمندان مسلط به زبان و اخبار در اين خطه است و از مشاهير اين ديار به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان شمالی، يعقوب بن سليمان ملقب به ابويوسف، فردی محدث، فقيه اصولی، اديب و شاعری توانمند بوده و در زمره دانشمندان مسلط به زبان و اخبار قرار داده شده است.
شايد همين تسلط و توانايی ادبی بوده كه او را به كتاب و كتابخانه و تأليف جهت داده است. ياقوت حموی می‌نويسد: ابويوسف اسفراينی، مدتی خازنی دارالكتب نظاميه بغداد را بر عهده داشت و پس از مرگ او، اين مسئوليت بر عهده محمد بن ابيوردی گذاشته شد. دقت و نظارتی که در اداره امور مدارس نظامیه و کتابخانه بغداد به‌عمل می‌آمد، نیازمند افرادی آگاه و فهیم برای اداره امور بود.
با توجه به توانمندی‌های ابویوسف اسفراینی در ادبیات، شعر و فقه، آثاری ادبی، فقهی و تاریخی از او به یادگار مانده است که بعضی از این آثار امروزه در کتابخانه‌های معتبر نگهداری می‌شود.
بدايع‌الاخبار و روايع‌الاشعار، محاسن‌الادب و اجتناب‌الريب، سيرالخلافه، شرايط‌الخلافه، المستظهری، قائدالحكم و فوايد الكلم از جمله آثار اين دانشور است. وی در سال 498 ه.ق در بغداد ديده در نقاب خاك كشيد.
captcha