امام جواد(ع) مهم‌ترين نقش را در تثبيت اسلام و تشيع ايفا كرد
کد خبر: 2600047
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹

امام جواد(ع) مهم‌ترين نقش را در تثبيت اسلام و تشيع ايفا كرد

گروه اجتماعی: خطيب جمعه تهران با تصريح اينكه با ميلاد امام جواد(ع) امامت امام رضا(ع) تثبيت شد، گفت:‌ امام جواد(ع) به مولود مباركی تبديل شد كه در اسلام و مكتب تشيع هيچ‌ كس به‌ اندازه آن همام چنين نقشی در تثبيت امامت و ولايت ايفا نكرده است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، حجت‌الاسلام كاظم صديقی، خطيب جمعه تهران شامگاه شنبه، 13 مهرماه در جمع سوگواران شهادت امام جواد(ع) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به شرايط زندگی امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: در زمان امام رضا(ع) به‌دليل اينكه آن حضرت دارای فرزند پسر نبود امامت او را قبول نمی‌كردند و بهانه‌های دشمنان اهل بيت(ع) اين بود كه امامان بايد دارای جانشين و فرزند باشند كه با ميلاد امام جواد(ع) امامت امام رضا(ع) تثبيت شد و دشمنان خلع سلاح شدند و اين امام بزرگوار اميد معتقدان اهل بيت(ع) شد.
حجت‌الاسلام صديقی بيان كرد: امام جواد(ع) به مولود مباركی تبديل شد كه در اسلام و مكتب تشيع هيچ‌كس به اندازه آن همام چنين نقشی در تثبيت امامت و ولايت ايفا نكرده است و ميلاد آن حضرت حجت ابد اطلاق شد و بهانه را از بهانه جويان گرفت و مكتب تشيع را تثبيت كرد.
خطيب جمعه تهران با تأكيد بر اينكه امامت يك نظام است و استقرار به ولايت اثنی‌عشر اسلام كامل است و انكار هر كدام از اين‌ها به‌منزله انكار تمام انبيا است، گفت: مرحوم شيخ حر عاملی از علمای برجسته، در 14 جلد كتاب به اثبات هاديان و امامان پرداخته است.
وی در ادامه سخنان خود با تصريح اينكه مشيت الهی بر اين است كه تمام عالم را جهت تربيت انسان‌ها خلق كند، گفت: اين جهان مدرسه‌ای جهت تعليم انسان‌هاست و تمام آفريده‌های خداوند كتاب‌الله هستند.
امام جمعه موقت تهران افزود:‌ اين آيات را خداوند برای انسان‌ها آفريده است و تمام موجودات مشغول تسبيح خدا و عبادت او هستند و خداوند منان بشر را ‌ميان همه موجودات به اراده اختيار و آزادی مجهز كرده است.
حجت‌الاسلام صديقی با اشاره به حديثی از امام جواد(ع) اظهار كرد:‌ جهت نيل به سعادت و حيات طيبه بايد انسان توفيق الهی داشته باشد البته اراده او نيز ملاك است و بشر تا زمانی كه خودش نخواهد به هيچ توفيقی دست نمی‌يابد.
خطيب جمعه تهران ادامه داد:‌ خداوند بشر را آزاد آفريد و ميشت او جبران تعلق گرفت تا تمام انسان‌ها بايد خودشان بخواهند كه راه راست را طی كنند.
وی خاطرنشان كرد: به‌‌دليل اينكه انسان آزاد است خداوند نيز حجت خود را بر او تمام می‌كند و در تمامی قرون و اعصار پيوسته نماينده‌ای از خود را ميان افراد بشر گمارده است كه اين نماينده تمامی صفات و غرائض انسان‌ها را دارد اما رفتار او يك الگو برای افراد بشر است.
حجت‌الاسلام صديقی خاطرنشان كرد: نخستين كار حجت خدا اين است كه رنگ خدا دارد يعنی صفات خداوند را در وجود خودش به انسان‌ها نشان می‌دهد و خليفه خدا با عملش مردم را به سمت خدا دعوت می‌كند در واقع عمل و رفتار او راهنمای انسان‌هاست.
خطيب جمعه تهران با تصريح اينكه در اين برهه از زمان نيز ولايت فقيه راهنمای مردم است بر ضرورت توجه به جايگاه ولايت فقيه در جامعه تأكيد كرد.
captcha