کد خبر: 2602244
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۰

نشلجی‌ها پای پياده راهی مشهد اردهال شدند

دومين آئين مذهبی ــ سنتی قاليشويان با عنوان سوگواری «جمعه نشلجی‌ها» طی سومين جمعه از مهرماه در مشهد اردهال كاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، مردم روستای نشلج كاشان امسال نيز بر اساس يك سنت مذهبی ديرينه در سومين جمعه از مهرماه‌ و در سالگرد هفتمين روز شهادت امامزاده سلطانعلی بن ‌امام محمد باقر(ع)، بعد از مراسمی كه در مسجد جامع نشلج برگزار شد، در دسته‌ها و هيئت‌های سينه‌زنی و زنجيرزنی با پای پياده راهی مشهد اردهال شدند و در صحن و بارگاه فرزند بلافصل ‌امام ‌محمد باقر(ع) با نوحه‌خوانی به عزاداری پرداختند.
در اين آئين كه يك هفته بعد از مراسم سنتی ــ مذهبی قاليشويان فين كاشان در سومين جمعه از مهرماه با حضور زائران كاشانی و مسئولان شهرستان كاشان برگزار شد، شركت‌كنندگان در اين مراسم ضمن اجرای مراسم تعزيه‌خوانی، نوحه‌خوانی و سينه‌زنی، در سوگ حضرت سلطانعلی، فرزند امام محمد باقر(ع) كه همچون جد خود امام حسين(ع) مظلومانه به شهادت رسيد، اشك ماتم ريختند.
مراسم جمعه نشلجی‌ها بيش از هزار سال سابقه دارد و روستای نشلج دارای مراسم معنوی و عزاداری ويژه و سنتی است كه در شهرستان كاشان زبانزد خاص و عام است زيرا در زمان شهادت آن حضرت سه تن از اهالی روستای نشلج در ركابش به شهادت رسيدند.
روستای نشلج كه كوه اردهال را در برگرفته در ۴۲ كيلومتری جنوب غربی كاشان و در پنج كيلومتری شهادتگاه امامزاده سلطانعلی(ع) است. اين روستا با بيش از سه هزار نفر، پرجمعيت‌‌ترين روستای شهرستان كاشان به شمار می‌آيد.
يادآور می‌شود، آئين مذهبی ــ سنتی قاليشويان با عنوان سوگواری «جمعه نشلجی‌ها» امسال با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسی، معاون اول قوه قضائيه برگزار شد.
captcha