به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 3 آذر در درس تفسیر در مسجد اعظم در سخنانی با بیان اینکه نسیان در ذات اقدس اله محال است گفت: آیه 32 سوره مومنون بر این مسئله تاکید دارد که غیر الله، اله دیگری نیست اگر غیر او بود هر الهی مخلوق خود را دارد چون دو تا مبدا که نمیتوانند یک کار را بکنند و چون علم آنان عین ذاتشان است پس مخالف هم میشوند در حالی که آنچه ما میبینیم در طبیعت تمامی آن با هم هماهنگ است و اگر تعدد باشد الا و لابد دو دستگاه است.
وی با اشاره به کاربرد تمثیل در قرآن افزود: مثل برای فهم بیشتر و تقریب به ذهن ماست وگرنه از مثل مشکلی حل نمیشود لذا ذات اقدس اله هم از بیرون و هم از درون برهان برای فهم ما اقامه کرد و مثل را هم بر آن افزود تا تقریب به ذهن شود.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به وضعیت افراد در قیامت بیان کرد: کسی که دروغ گفته و گفته معاذالله خدا چیزی نازل نکرده و انبیاء را تکذیب کرده و هم کاذب است و هم مکذب، جایگاهش در دوزخ است اما کسانی که پیامبر را تصدیق کردهاند هر چه بخواهند در بهشت در اختیار آنهاست.
این مفسر قرآن عنوان کرد: تعبیر برتر این است که نه تنها وارد بهشت میشوند بلکه بهشت برای آنان است؛ شفاعت کردن هم در برخی به نسبت قدرت ایمانی آنان فراهم است و فرمود لهم ما یشاءون.
آرزوی هر فرد به اندازه معرفت اوست
صاحب تفسیر تسنیم بیان کرد: در مرحله بعد فرمود که سلسله چیزهایی در بهشت است و در نزد خدا که فوق مشیت و خواست بهشتیان است؛ فرمود «لدینا مزید» که بالاتر از آرزوی آنان است چون آرزوی هر کسی به قلمرو معرفت اوست.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: فرمود چیزهایی در بهشت است که شما نمیدانید و در ذیل آن گفتهاند این ثواب برای نمازشب خوانها است؛ چیزهایی است که آرزوی آن را هم نمیکنید چون نمیدانید چه در نزد ما وجود دارد.
وی با بیان اینکه همان طور که در بخشی از قیامت، دهنها را مهر میکنند تاکید کرد: نیروی فعال یعنی عقل عملی هم در آنجا قفل است ولی اندیشه و ادراک و شهود باز باز است. همان طور که در دستگاه بیرون چشم و گوش و ... مسئول ادراک هستند سلسله نیروهایی مانند دست و پا نیز مسئول کارند که اگر این دستگاهها در غل و زنجیر باشند انسان نمیتواند کاری انجام دهد.
عالم بی عمل ویلچرنشین است
استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: عقل عملی متولی اراده و ایمان است و اگر کسی وارسته بود میشود عالم با عمل که هم خوب میفهمد و خوب هم تصمیم میگیرد؛ عالم بی عمل این است که کتاب مینویسد و مقاله و بحث دارد اما چون به خلوت میرود کار دیگر میکند چون دستگاه عمل، قفل و ویلچری است.
وی افزود: آن کسی که آیه حجاب را میفهمد اما به نامحرم نگاه میکند مشکل دید و فهم ندارد مشکل عزم و اراده و نیت دارد که ویلچری است در قیامت این دستگاه کاملا بسته میشود که دیگر انسان نمیتواند ایمان بیاورد.
اراده در قیامت تعطیل است
جوادی آملی اظهار کرد: آن روز دستگاه اراده متوقف میشود البته دستگاه علم فراوان است؛ جهنم را به او نشان میدهند میگویند بگو جهنم حق است نمیتواند بگوید زیرا در آن روز تبهکارن گرفتارند و پرهیزگاران نجات مییابند.
تفسیری متفاوت از مهجوریت قرآن
وی در تفسیر آیه 31 سوره فرقان مبنی بر مهجور شدن قرآن به تبیین آن پرداخت و گفت: این مهجور، متروک شدن نیست از سنخ هجرت نیست بلکه از سنخ هذیانگویی است؛ پیامبر میفرمود مشرکان و مردم حجاز مرا اهل هذیان میدانند معاذالله، نه اینکه قرآن را ترک بکنند چون تازه آن را شنیده بودند و قرآن در بین مردم حجاز تازگی داشت.
اراده معتادان لنگ است
وی با اشاره به تعبیر «جاء بالصدق و صدق به» درباره بهشتیان اظهار کرد: در اینجا تصدیق علمی نیست، بلکه مراد باور است؛ معتادها مشکل علمی ندارند که کسی آنها را نصیحت کند بلکه پا و دستشان لنگ است و اراده آنان از کار افتاده است وگرنه کسی که کارتون خواب است و در خطر میخوابد، مگر میشود او را با نصیحت عالم کرد.
وی در فراز دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما دو سال گرفتار جنگ داخلی بودیم و بعد هم هشت سال جنگ تحمیلی، این هفته هفته بسیج است؛ کشور را ملت با ایمان حفظ کرده است لذا باید این عامل تقویت و حفظ شود.
پرچم یاحسین(ع) کشور را حفظ کرده است
وی تاکید کرد: بارها عرض کردیم که پرچم سه رنگ عرضه ندارد خودش را حفظ کند؛ پرچم یاعلی و یا حسین و یا زهراست که میتواند؛ ما این سه رنگ را در جنگ جهانی و کودتای ننگین 28 مرداد هم داشتیم ولی از آن کاری ساخته نیست. بسیجیها در زمان جنگ گاهی میآمدند که ما آنها را از زیر قرآن رد کنیم 50 پرچم داشتند که هیچکدام سه رنگ نبود بلکه همه آن پرچم یا زهرا و یا حسین(ع) بود.