به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، پیرو درج گزارشی درباره یک بازی با عنوان «Kick-Ass 2»، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، پاسخی به ایکنا ارسال کرده است که متن آن بدین شرح است: «بازی Kick-Ass 2 از جمله بازیهایی است که برای تعیین ردهبندی سنی به واحد ESRA ارسال گردید. واحد ESRA پس از بررسی کامل و دقیق این بازی، موارد ویرایشی این بازی که از قبیل تغییر نام بازی(اصطلاح Kick-Ass معنای لفظ به لفظ ندارد و معنای اصطلاحی آن رکیک نمی باشد اما بنیاد به دلیل عدم سوء استفاده بهانه گیران، به بازی تغییر نام یافته و ویرایش شده آن مجوز نشر داد. جهت اخذ اطلاعات بیشتر درباره معانی اصطلاحی از جمله معنای اصطلاحی Kick-Ass به دیکشنریهای مرتبط با اصطلاحات عامیانه مراجعه شود)، اصلاح پوشش کاراکترهای بازی، حذف کلمات رکیک به کار برده شده در بازی و همچنین تغییر نام تعدادی از کاراکترهای بازی که اسامی نامناسبی داشتند را برای ویرایش، به انجمن ناشران ارسال کرد و نسخه اصلی این بازی ممنوع اعلام شد. انجمن ناشران بازی، پس از اصلاح موارد فوق، بازی Kick-Ass 2 را با نام جدید Super Hero 2 برای واحد ESRA ارسال کرد و با توجه به کامل بودن اصلاحات بازی، مجوز بازی توسط بنیاد نیز صادر گردید. (علامت زرد مشخص شده در سایت معاونت نظارت بنیاد به معنی ممنوع بودن نسخه اصلی و مجاز بودن نسخه ویرایشی می باشد)
لازم به توضیح است که ESRA به دلیل بررسی دقیق و موشکافانه بازیها، بارها از سوی شرکت های ناشر بازی در ایران، متهم به سختگیری بیش از اندازه شده است. البته این اولین بار نبوده که اسرا، صدور مجوز بازیها را منوط به تغییر نام بازی کرده است و قبل از این بازی، بازی هایی وجود داشتند که صدور مجوز به شرط تغییر نام بازی شده است.
متاسفانه پیش از این نیز مشاهده شده است که شرکت های ناشر پس از دریافت مجوز بازی ویرایشی از بنیاد، تخلفاتی را انجام داده اند، که این موضوع بارها از طریق اسرا به ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری که متولی وقت نظارت بر بازار بوده اطلاع رسانی شده است.
با توجه به اینکه از هفته گذشته نظارت بر بازار بازی های رایانه ای بر عهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای گذاشته شده است، این بنیاد امیدوار است از این پس با هماهنگی هر چه بیشتر واحدهای نظارت، اسرا و بازرسی، که هر سه زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانهای می باشند، سلامت و کیفیت بازی های دارای مجوز بنیاد را تضمین کند.
شایان ذکر است: پس از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، همواره "فرهنگ استفاده مطلوب از بازی های رایانه ای" به عنوان یک هدف اساسی و مهم در اولویت قرار گرفت. علت انتخاب چنین هدفی در ایران، بهرهمندی از قدرت آموزشی و تاثیرگذاری بازیهای رایانهای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلالات روانی و آسیبهای فرهنگی و اعتقادی آن بود. سازمان ESRA، پس از انجام تحقیقاتی تقریبا یکساله، رده بندی سنی بازی های رایانه ای را از سال 1388 زیر نظر بنیاد ملی بازیهای رایانه ای آغاز کرد. این سازمان، بازیها را براساس محتواهای آسیبزایی که از سه دیدگاه روانشناسی، جامعه شناسی و علوم و معارف اسلامی بر گرفته شده است، رده بندی سنی می کند. شرکت های ناشر بازی در ایران، فقط می توانند بازی هایی را که مورد بررسی این نظام رده بندی سنی قرار گرفته اند و دارای مجوز می شوند، به طور قانونی برای فروش در بازار توزیع کنند. برخی بازی ها نیز به دلیل عدم انطباق با فرهنگ اسلامی- ایرانی، خطوط قرمز شرع، ملاحظات سیاسی و ... مجوز ورود به بازار را دریافت نمیکنند.»