سیدمحمدحسین میرمحمدی، ارائهدهنده طرح آموزش همگانی قرآن در خانه، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اینکه در این طرح، آموزش عمومی قرآن در خانه، صورت میگیرد، گفت: این طرح، مورد توافق نمایندههای مجلس قرار نگرفت که مهمترین دلیلی که باعث شد این طرح رأی نیاورد، پیشبینی نشدن محل تأمین اعتبار این طرح بود. با توجه به اینکه از وضعیت قرآنی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان مطلع بودم و برای رفع این معضل به ارائه چنین طرحی اقدام کردم.
با اصل طرح مخالفتی صورت نگرفته است
وی با بیان اینکه با اصل این طرح، مخالفتی صورت نگرفته است بلکه با فوریت آن مخالفت شده است، افزود: این طرح در ابتدا به صورت دوفوریتی مطرح شد و پس از آن یکفوریتی شد که رأی نیاورد و در نهایت نیز به صورت عادی در جلسه کمیسیون فرهنگی مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بیان اهداف طرح
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح و اینکه چه اهدافی در این طرح وجود داشته است، اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که کار قرآنی در کشور به خوبی انجام گرفته است اما هنوز و پس از گذشت این همه سال، بخش عمدهای از مردم در روخوانی قرآن کریم مشکل دارند. برای برطرف شدن این موارد چارهای جز نزدیک شدن به طرحهایی همچون آموزش همگانی قرآن کریم در خانه نداریم.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی به سرمایهگذاری سایر کشورهای اسلامی بر روی آموزش قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: جا دارد که کشور ما نیز به عنوان امالقرای دنیای اسلام، سرمایهگذاریها در این بخش را بیشتر کند. معتقد هستم که کاری که هم اینک شهرداری تهران در شورایاریها انجام میدهد، میتوان در عرصه فعالیتهای قرآنی نیز انجام داد. شهرداری شورایاریها را وارد محلات کرده است و ما نیز باید فعالیتهای قرآنی را وارد بطن محلات کنیم.
میرمحمدی بیان کرد: ما میتوانیم در قالب یک پروژه هر کدام از اعضای خانوادههایی که در روخوانی قرآن مهارت دارند به سایر اعضای همان خانواده قرآنآموزی کنند، مانند همان کاری که نهضت سوادآموزی در مقطعی آن را انجام داد. ما میتوانیم شورایاریها را ملزم کنیم که در محلات نفر به نفر نسبت به این امر اهتمام ورزد.
این طرح به دنبال فراگیر شدن آموزش قرآن در خانهها بود
وی با بیان اینکه طرح آموزش همگانی قرآن کریم به دنبال فراگیر شدن قرآن کریم در خانوادهها از طرق گوناگون بود، گفت: در کمیسیون فرهنگی برای دفاع از این طرح حضور یافتم، دو نفر برای مخالفت با این طرح صحبت کردند و جالب بود هیچ شخصی برای دفاع از این طرح قرآنی، حاضر به صحبت کردن نشد. همانجا اعلام کردم که برای خودم و کمیسیون فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تأسف میخورم که برای دفاع از یک طرح قرآنی هیچکس حاضر نیست صحبت کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر هم این طرح دارای اشکالاتی بود نباید با کلیات آن مخالفت صورت میگرفت، بیان کرد: در آن جلسه از ارائه چنین طرحی تقدیر کردند و در برابر انتقاداتی که در مورد مخالفت با این طرح ارائه کردم، به بحث شورای توسعه فرهنگ قرآنی و پیگیری چنین مطالباتی از آن طریق را مطرح کردند.
برای اجرای فعالیتها، نباید درگیر چارچوبها شد
میرمحمدی با بیان اینکه در بحث اجرای فعالیتها نباید خود را درگیر چارچوبها کنیم، گفت: ضمن اینکه باید بر نظم و پیگیری فعالیتها در چارچوبهای سازمانی احترام بگذاریم اما برای اینکه بتوانیم شاهد رشد در فعالیتها باشیم باید برخی چارچوبها را رها کنیم، چرا که یک نهاد به تنهایی نمیتواند همه موارد را رصد و در مورد آن برنامهریزی کند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در پاسخ به این سؤال که چگونه یک طرح قرآنی به ذهن عضو اقتصادی مجلس میرسد، خاطرنشان کرد: در بحث مسائل فرهنگی و دینی و قرآنی از قدیمالایام اهتمام ویژه داشتهام، همیشه سعی کردهام در بازدیدهایی که حوزه انتخابیام دارم با فعالان قرآنی و موسسات قرآنی نیز دیدارهایی داشته باشم؛ چرا که بر این باورم که ریشه همه مشکلات دور شدن از قرآن است.
وی یادآور شد: طرح آموزش همگانی قرآن کریم در خانه به دنبال توسعه آموزش قرآن به شکل نفر به نفر بود و هدف در واقع همین امر بود. ما با ارائه این طرح میخواستیم به عنوان مکمل طرحهایی که پیش از این نیز ارائه شده است عمل کنیم. بنابر این دلیلی برای مخالفت با چنین طرحهایی وجود ندارد.
میرمحمدی گفت: صحبتهایی با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتهام در این راستا قرار است تا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی قرار گیرد و دفاعیات خودم از این طرح را آنجا ارائه دهم که منتظر این کار هستم. امیدوارم تا قبل از پایان سال سرنوشت این طرح نهایی شود. باید همه فکرها و اندیشهها به کار گرفته شود تا ببینیم چگونه آموزش همگانی قرآن کریم شکل بگیرد. باید قرآن را نیز مانند الفبای فارسی بیاموزیم چرا که قرآن الفبای زبان زندگی است.