به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین احمد احسانی، مدیر ستاد اقامه نماز قم در جلسه ستاد اقامه نماز این استان گفت: نماز حالتی است که از کمال و شناخت سرچشمه میگیرد و فقط از عهده کسی ساخته است که نزدیکترین فرد به خالق باشد.
وی افزود: بر اساس خطبه اول نهجالبلاغه لزوم ستایش در مقابل نعمت از نظر عقل قطعی و حتمی است. ستایش خداوند بر نعمتهایی که به امتهای گذشته نیز عطا شده لازم است. چنانچه نعمت جاری در گذشته قطعا در نعمت موجود مؤثر بوده، نعمتهای امروز در آینده مؤثر است. به گفته علامه طباطبایی «اگر دم ماهی در دریای کارائیب حرکتی کند در جو اثر خواهد گذاشت».
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم بیان کرد: بر اساس آیه 34 سوره ابراهیم و آیه 18 سوره نحل اگر کسی فهمید که در مقابل نعمتهای الهی از شکر ناتوان است به حق بندگی واصل شده است. اقامه نماز و ستایش خداوند کارایی فراوان دارد. اگر انسان به شکر نعمت و اقامه نماز مبادرت ورزد از غضب خدا به دور مانده و به عفو الهی پناهنده شده است و این یعنی پیوسته در حال تشکر و قدردانی بودن از خداوند و سربلندی در جهاد غلبه بر هوای نفس.
احسانی با اشاره به هفته وحدت، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه ضمن پردهبرداری از مقامهای توحیدی پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) به زحمتهای طاقتفرسایی که آن حضرت در راه آئین فطری قرآن و اسلام متحمل شد اشاره کرده و در پایان به درجات اخروی آن بزرگوار پرداخته است.
وی گفت: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه در کلامی کوتاه فرمودهاند «ادیان سلف، ادیان خاتم نبودهاند و قطعا پس از آنها دین دیگری نازل شده است؛ همچنین دین خاتم موعود، دین اسلام است که ختمکننده همه ادیان است که همه خلایق تا برپایی قیامت موظف هستند از این آئین مقدس پیروی کرده و سرپیچی نکنند».
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم افزود: فراز اول دعای دوم به ما میآموزد که مفهوم گواهی امامان(ع) بر احوال امت یعنی اعمال همه انسانها تا روز قیامت در نظارت کامل امامان است و آن بزرگواران از همه افعالی که از امت صادر میشود آگاه هستند.
حجتالاسلام احسانی با اشاره به ویژگیهای بارز رسول اکرم(ص)، بیان کرد: حضرت محمد(ص) امین در وحی الهی بود و هرگز از خود حرفی نداشت و به خودی خود دست به این کار نزد بلکه مأموریتی الهی داشت. متن دستور حضرت(ص) حق بود؛ ایشان به بهترین و عالیترین نوع تبلیغ متوسل شد و هنرمندانهترین روش را در دعوت از مردم به کار گرفت.
وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) نجیبترین فرد در بین بندگان خدا بود و هیچگونه نقطه ضعفی در تاریخ زندگی ایشان وجود نداشت. پیامبر(ص) قائدالرحمه بود، آن چه را او برای مردم آورده؛ تحمیل و مزاحمت نیست بلکه هدیهای عظیم از جانب حضرت حق است. رسول گرامی اسلام(ص) به تعبیر امام سجاد(ع) مفتاحالبرکه است یعنی اگر ایشان نبود در خیرات به روی مردم بسته میشد.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم گفت: فراز سوم دعای دوم صحیفه سجادیه به ما میآموزد ایستادگی بر صراط مستقیم ویژگی بارز راهبر راستین و دلسوز است. معیار دوری و نزدیکی، برادری یا دشمنی و خویشاوندی یا بیگانگی در مکتب مقدس اسلام معیار متعارف در عرف عام نیست بلکه ملاک دستور قرآن است.
وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) جز خداوند و صراط مستقیم هیچ روشی را نمیپذیرفت و در این راه تمامی موانع را از سر راه برمیداشت، اظهار کرد: بر اساس خطبه 108 و 194 نهجالبلاغه و آیات ششم سوره کهف و هشتم سوره فاطر، بیشترین رنج و خستگی پیامبر اعظم(ص) برای آن بود که دوستان و خاندان خود را بهدلیل کفرشان از خود دور کرده و آنها نیز با بیگانگان هم دست شده و به مخالفت با ایشان پرداختند.
احسانی گفت: کفار در اثر آلودگی به دنیا و مشغول شدن به خواستهها و رفتارهای ناپسند و رسوخ جهل و خوی حیوانی آنچنان به پرتگاه سقوط میغلتند که دیگر به سادگی قابل علاج نیستند. پیامبر(ص) از تحمل هیچ زحمت و مشقتی که در پیشبرد اهدافش مؤثر بود خودداری نکرد. شنیدن کلمات جسورانه 30 سال محاصره در شعب ابیطالب و ... باعث نشد که بار سنگین رسالت را لحظهای بر زمین بگذارد. ایشان با یارانش وارد دریایی پرتلاطم تبلیغ شد و با افراد هوسران و خودخواه مبارزه کرد تا حاکمیت خدا به جای حکومت جاهلیت بنشیند.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم اظهار کرد: عدهای فقط در نظام آماری مسلمان هستند ولی در عمل هرگز از اسلام نشانی ندارند. اما با ندامت و پشیمانی شخص در قلب و زبان و عمل از رفتار و کردار خود و جبران کردن گذشته بد با اعمال صالح و شایسته میتوان مورد شفاعت قرار گرفت؛ از این رو در قرآن کریم سخن از تبدیل «سیئات» به «حسنات» فراوان آمده است.
وی با اشاره به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز در 10 دیماه در خوزستان، تصریح کرد: امسال با شعار هر خانه ایرانی یک هیئت قرآنی برنامههای دهه فجر را با رویکرد تفسیر قرآن با شکوه بیشتر و با محتوای غنیتری برگزار کنیم.