کد خبر: 2668403
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
علم‌الهدی:

کلام الهی؛ محکم‌ترین و پایدارترین قوانین بشری است

گروه اندیشه: معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: آیات قرآن، کلامی برای همه عصرها و زمان‌ها و برای تمامی افراد و همه نژادها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علم‌الهدی، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درهمایش «وحدت اسلامی، چالش‌ها و فرصت‌ها از دیدگاه قرآن» که امروز، 12 دی‌ماه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، گفت: عظمت و کلمات قرآن آنقدر بالاست که در برابر آن کرنش می‌کنیم و با استمداد از قرآن کریم «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ» تفکر در این آیه بیان کریمانه و بزرگوارانه ذات اقدس پروردگار که اگر این آیات و کتاب مقدس را بر کوه نازل می‌کردیم نمی‌توانست تحمل کند همه ما متوجه‌ایم که با استفاده از ادامه آیه «تِلْکَ الأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» از جهت بیان ضرب‌المثل است کوه، نماد استقامت، سختی و صلابت است.
وی ادامه داد: به دلیل عظمتی که کوه‌ها در برابر دیدگان ما دارند ذات اقدس پروردگار این مثال را بیان می‌کند که اگر آیات را بر کوه نازل می‌کردیم، تاب نمی‌آورد و در خود فرو می‌رفت.
علم‌الهدی اظهار کرد: به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام(ص) عرض می‌کنم که این یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) در عالم هستی است که هیچ شی و شخصیتی نمی‌تواند ظرف نزول قرآن قرار گیرد. از حضرت آدم الی یوم‌القیامة قلب تنها کسی که می‌تواند تحمل کند که محل نزول قرآن باشد، قلب حضرت پیامبر(ص) است.
وی ادامه داد: قرآن دو بار بر قلب پیامبر نازل شده است و شاید بیشتر از دو بار، یک‌بار در شب قدر «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» آن شبی که از هزار ماه بالاتر است شب نزول قرآن بر قلب پیامبر(ص) است و بار دوم برای تناوب است که اصحاب بیان می‌کنند که هنگام که رنگ پیامبر(ص) عوض می‌شد این نشان از این بود که جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شده است تا آنجا که حتی اگر پیامبر(ص) بر مرکب سوار بوده است، از آن پیاده می‌شده چون آن مرکب تاب و تحمل نمی‌آورده است.
معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: قرآن از دیدگاه ما مسلمانان بالاترین و بهترین سند مسلمانی است. اگر امروز یک غیر مسلمان به شما مراجعه کند و بگوید آنچه که شما از تاریخ انبیاء(ص) و امامان(ع) می‌گویید برای من افسانه است آن سندی که شما می‌توان به آنها معرفی کنید، قرآن است چون ما آن را به عنوان معجزه جاوید اسلام و پیامبر(ص) است.
وی با اشاره به تفاوت قرآن با سایر معجزه‌های انبیا و حتی سایر معجزه‌های پیامبر اکرم(ص)، تصریح کرد: آنها مختص به دوران پیامبران بوده است اما قرآن تا قیامت بر این اعجاز باقی است چنانکه قرآن دعوت به تحدی کرده است «قل لئن اجتمعت الإنس والجن على أن یأتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله» اگر جن و انس همدیگر را کمک کنند برای اینکه مانند قرآن بیاورند، قطعاً از قدرت بشر خارج است.
علم‌الهدی گفت: تفاوت قرآن با سایر کتب و تورات و انجیل در این است که آن‌ها را نمی‌توان کلام مختص وحی نامید و این اختصاص به کلام خداوند دارد که توسط جبرئیل بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است نه اینکه نخواسته باشند مثل قرآن بیاورند، بلکه نتوانسته‌اند به مانند آن بیاورند، قرآن از تحریف ایمن است و بشر نتوانسته از قرآن یک کلمه کم کند و این مشترک بین تمام مذاهب است. اجماع همه بر این است که دست تحریف به قرآن دراز نشده است نه اینکه نخواستند تحریف کنند، بلکه نتوانستند.
وی اظهار کرد: ابرقدرت آمریکایی‌‌ها آمدن و پژوهش کردن قدرتی که مسلمانان را به جهاد حرکت می‌دهد، آیات جهاد است اما آنها نتوانستن آن را از قرآن حذف کنند و یا قرآنی را چاپ  کنند که در آن این آیات وجود نداشته باشد. قرآن کتابی برای همه نسل‌ها و همه عصرها است. هر کتاب هر چقدر در زمان خودش جاویدالاثر باشد اما ادبیاتش مختص به زمان خودش است و حتی نثر آن هم مختص به همان زمان است، اما آیات قرآن کلامی برای همه عصرها و زمان‌ها برای تمامی افراد و همه نژادها است. محکم‌ترین آیات و پایدارترین قوانین بشری، کلام الهی است.
معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اشاره کرد: با توجه به این قرآن نیازمند تفسیر است اما هر مفسری که آمده مطالب جدیدی از قرآن ارائه داده است و هیچ کدام آخرین تفسیر نبوده است اما این آیات آنقدر سلیس و روشن برای همه طبقات جامعه است.
وی اظهار کرد: بهترین مفسر قرآن، اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هستند. حدیث ثقلین حدیث متواتری بین تمامی مسلمانان است «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» من از میان شما می‌روم و دو یادگار باقی مانده است کتاب خدا و عترت معلوم است که غیر از این دو چیزی نیست برای رسیدن به ذات اقدس الهی، دو بال لازم است یکی قرآن و اهل بیت(ع) و نفرموده است ان توسلتم بلکه فرموده است إِنْ تَمَسَّکْتُمْ و معنای این دو با هم متفاوت است اگر متمسک به قرآن شوید هرگز گمراه نمی‌شوید.
علم‌الهدی ادامه داد: (قرآن و عترت) این دو همراه یکدیگر هستند و از هم جدا نمی‌شوند. ما مسلمانان باید توجه داشته باشیم که گاهی قرآن بین ما شیعیان مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد و حال آنکه براساس بیان صریح قرآن هم اهل بیت(ع) هر دو راه نجات هستند اگر ما بخواهیم ارکان وحدت بین جامعه مسلمانان نام ببریم همین کتاب خداست که حبل الله و ریسمان محکمی است که می‌تواند مسلمانان را دور هم جمع کند و مسئله نیاز امروز جامعه مسلمانان وحدت است.
وی یادآور شد: اگر مثل امروز فتنه‌ها جامعه مسلمانان را هدف قرار داده است و به جان هم انداخته است تنها راه نجات بشریت قرآن است. هر آنچه مایه نجات بشریت است و آنچه می‌توان زبان امر و ما برای گفتن باشد، کلام الله مجید است. ان‌ شاءالله بتوانیم با آیات قرآن سخن بگوییم و این تفاهم را برقرار کنیم.

captcha