امیرعبدالرضا سپنجی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مدیریت زمان در استفاده از ابزارهای تکنولوژی اظهار کرد: باید از نظر زمانی هر ابزار تکنولوژی مدیریت شود، حتی اگر فرد بخواهد در تمامی ساعات شبانهروزی به مطالعه بپردازد، قطعا از همه فعالیتهای زیستیاش باقی میماند؛ بنابراین مدیریت زمانی در هر فعالیتی اصل اولیه است.
وی افزود: استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی باید زمانبندی شود و مدیریت زمانی در آن بسیار مهم است. هر انسانی برای بهرهوری از رسانه ها نیاز دارد که دانش این بهرهوری را داشته باشد. باید کاربرد این ابزارها را در جامعه بسنجیم و در کنار معایب آن محاسنش را هم درنظر بگیریم.
بروز مشکلات در صورت عدم مدیریت زمانی
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: اگر کاربران نتوانند استفاده از شبکههای اجتماعی را در محیط کاری و خانوادگی مدیریت کنند، قطعا این موضوع مسئلهساز خواهد شد.
وی بیان کرد: آموزش بهرهمندی از رسانهها که نامش را سواد رسانهای گذاشتهایم باید از خانوادهها آغاز و در مدارس ادامه داشته باشد. فرزندانمان بدانند که در چه سنی و در برابر چه نمایشگر تصویری قرار دارند. همچنین والدین باید این توانمندی را به عنوان الگو برای فرزندانشان داشته باشند که درغیراین صورت به بیراهه خواهیم رفت و الگویی که فرزندان از والدین میگیرند، الگوی نامطلوبی خواهد بود.
سپنچی اظهار کرد: آموزش بهرهوری از رسانه یا به نوعی سواد رسانهای باید در مقطع دبستان به داشنآموزان آموزش داده شود. همچنین زیر دو سال استفاده از ابزارها ممنوع است و پس از این سن، تا شانزدهسالگی باید بین یک تا دوساعت و با نظارت خانواده انجام شود تا هر محتوایی در اختیارش قرار نگیرد. متأسفانه در جامعه چنین برنامه ریزی و زمان بندی نداریم و در نهایت دچار گرفتاری میشویم.
صداوسیما وارد میدان شود
وی بیان کرد: صداوسیما باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم الگوهایی را در قالب فیلم و سریال مطرح کند. مشابه این آموزش و نهادینهکردن را در بستن کمربند و عدم استفاده از موبایل به هنگام رانندگی را داشتهایم. باید چنین آموزشی در حوزه شبکههای اجتماعی هم رخ دهد تا کاربران بیشتر نسبت به استفاده از این ابزارها آگاهی داشته باشند.
سپنچی اظهار کرد: هر اندازه آموزشها غیرمستقیمتر باشد، اثرش بیشتر است چراکه آموزش مستقیم دافعه ایجاد میکند و دیگر شاهد تأثیرگذاری پیام را نخواهیم بود.
وی یادآور شد: نمیتوان مانع از استفاده کاربران در حوزه شبکههای اجتماعی شویم چرا که این ابزارها بخشی از تفریح و نیاز مردم جامعه است. ما باید آداب استفاده و آداب اجتماعی و اخلاقی آن را به مردم آموزش دهیم تا اگر در جمعی حضور دارند، به استفاده از ابزارها نپردازند که این امر توهین به جمع است.
استفاده از تکنولوژی در جمعهای خانوادگی ممنوع
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: به نظر میرسد اگر شاهد چنین رویدادی شدیم که فردی در یک جلسه و یا جمع خانوادگی مشغول استفاده از ابزارهاست، باید از اصل امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم و به صورت دوستانه تذکر دهیم.
وی بیان کرد: در فضای اداری هم کارفرمایان میتوانند جریمههایی درنظر بگیرند تا دیگر کارمندان در حین کار از استفاده ابزارهای تکنولوژی دوری کنند. به هرحال باید این آموزش داده شود تا حرمت جمعها مراعات شود.
سپنچی اظهار کرد: آداب اجتماعی و استفاده از تکنولوژیها باید تا پایان دبستان به فرزندان آموزش داده شود که اگر این اتفاق رخ ندهد در سالهای بعد مشکل خواهد شد و نمیتوانیم جبران کنیم.