کامیار صادقی، هنرمند نقاش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: معمولاً در جریان اجرای نقاشی دیواری که سابقهای چندین و چند ساله در مدیریت شهری دارد، هنرمندان نقاشی که برای این منظور انتخاب میشوند براساس منظر و هدفی که مسئولان و مدیران شهری در نظر دارند به اجرای نقاشی دیواری اقدام میکنند.
وی ادامه داد: بیشتر موضوع در حوزه دیوارنگاری را طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقولات مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت به خود اختصاص دادهاند و اغلب این آثار در قالب چهرهنگاری شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اجرا شدهاند که ویژگی همه آنها براساس همان اهداف شخص و یا سازمان سفارشدهنده، نگاهی تکبعدی به موضوع است که در اصل بزرگنمایی چهره شهیدی است که عکسی از او در قطعی کوچک در اختیار هنرمند نقاش گذاشته میشود.
این هنرمند نقاش تصریح کرد: با وجود آنکه نفس این عمل یعنی چهرهنگاری شهید ستودنی است و سیمای شهر مزین به چهره آنها میشود اما رفته رفته این موضوع به واسطه اصرار بر نگاه تکبعدی به ورطه تکرار میافتد به شکلی که جذابیت خود را به مرور از دست داده و نگاهها به آن جنبه های زیباشناسانه هنریاش را از دست خواهد داد.
صادقی در ادامه گفت: توقع میرود که دوسالانه دیوارنگاری شهری که موضوعی را به ایثار و شهادت و جایگاه ارزشی جانبازان اختصاص داده است، با فرض کلی این موضوع دست هنرمندان را در اجرای اثر خود باز گذاشته و آنها را ملزم به رعایت برخی قوانین دست و پاگیر نکند که در اینصورت با بروز خلاقیتی نوآورانه از سوی هنرمندان شاهد اجرای آثاری متنوع در زمینه دیوارنگاری شهری خواهیم بود.
این هنرمند نقاش در پایان گفت: با فرض این موضوع که نقاشی دیواری به دلیل مواجهه فراگیر با اقشار مختلف جامعه در اشاعه فرهنگ ارزشی ایثار و شهادت مؤثر است لذا مدیران شهری باید با ایجاد زمینه مناسب برای خلق آثار بدیع هنر نقاشی، مردم را علاقهمند به تأمل و تکفر بیشتر در این آثار کنند.
یادآور میشود، سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال برگزاری است.