حسن باستانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره «تئاتر فجر» یکی از ثمرات فرهنگی انقلاب اسلامی است که پس از گذشت بیش از سه دهه از آغاز به کار آن، جایگاه و اعتبار بینالمللی در میان فستیوالهای مهم پیدا کرده است و از آنجا که فرزند انقلاب اسلامی است لذا باید هویتی در راستای اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی داشته باشد.
انقلاب اسلامی و آرمانهای آن حداقل در میان کشورهای اسلامی منطقه امری شناخته شده است
وی ادامه داد: اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی برای مردم ایران ارزشمند و محترم است؛ در نتیجه کارکردی در داخل مرزهای جغرافیایی ایران دارد و البته به جهت تبلیغات و اقدامات فرهنگی که تاکنون صورت گرفته است، بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهای مسلمان منطقه با این اهداف و آرمانها آشنا شده و چه بسا آن را سرلوحه و سرمشق تحولات فرهنگی و سیاسی کشور خود نیز قرار داده باشند.
باستانی تصریح کرد: با این وجود اگر جشنواره «تئاتر فجر» و سایر جشنوارههای فرهنگی و هنری با نام فجر که فلسفه وجودی آنها سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تنها خود را محصور و محدود در پرداختن به مضامین و مفاهیم انقلاب اسلامی کنند، شاید دیگر نتوان برای این رویداد تأثیرگذار واژه بینالمللی را قائل شد.
کارگردان نمایش «عید پاک» در ادامه گفت: جشنواره «تئاتر فجر» علاوه بر پرداختن به مفاهیم و مضامینی که در راستای تبیین و ترویج اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است باید به شکل فراگیر و گسترده، پذیرای آثار متنوعی از سراسر دنیا و از سوی متقاضیانی باشد که به این جشنواره و رویدادهای صورت گرفته در آن با دیدی کاملاً حرفهای و هنری نگاه کرده و هدفی جز رقابت حرفهای با دیگر رقبای هنری خود ندارند که البته ملاحظاتی از جمله سنخیت این آثار با هنجارهای عرفی و شرعی ایرانی نیز باید در انتخاب آنها رعایت شود.
جشنواره، بخشی را به آثاری اختصاص دهد که مستقیماً به مضمون انقلاب و تأثیرات آن اشاره دارند
این کارگردان تئاتر افزود: بهتر است در کنار تأمین همه سلایق حرفهای در زمینه تئاتر، جشنواره بخشی را بع آثاری که به طور مستقیم به مضمون انقلاب اسلامی و تأثیرات آن در منطقه و جهان میپردازند تخصیص دهد؛ البته تاکنون به این شکل بوده و آثاری در جشنواره حضور داشتهاند که با تنوع دیدگاه به موضوع انقلاب و دفاع مقدس پرداخته باشند اما در قالب بخش ویژه این امکان وجود نداشته که تصور میشود ظرفیت آن را داشته باشیم.
فقدان یک دستورالعمل اجرایی در قالب اساسنامه
باستانی تأکید کرد: مشکلی که در این سالها گریبانگیر «تئاتر فجر» شده است فقدان یک دستورالعمل اجرایی در قالب اساسنامه و یا آئیننامهای بوده است که دبیرخانه حتی به فرض تغییر کادر مدیریتی آن، هر سال خود را ملزم به رعایت آن کنند، اینکه ما از برگزاری جشنواره تئاتر فجر چه میخواهیم؟، چه هدفی را دنبال میکنیم؟ حال این اهداف میتواند کوتاهمدت باشد و یا بلندمدت.
کارگردان نمایش مذهبی «بیسرزمینتر از باد» در پایان گفت: متأسفانه چنین چشماندازی وجود ندارد، شاید اگر به عقب بازگردیم و به چرایی به وجود آمدن جشنواره «تئاتر فجر» دست یابیم با تأمین همه سلایق و خواستههای هنرمندان فعال در عرصه تئاتر داخلی و خارجی شرکت کننده در جشنواره، این جریان فرهنگی به قدر سهم خود در تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی موفقتر از پیش عمل کند.
یادآور میشود، سی و سومین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» به دبیری اردشیر صالحپور اول تا 12 بهمن برگزار خواهد شد.