کد خبر: 2729187
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
سعید نجفیان:

توقع برآورده شدن آرمان‌های ارزشی از جشنواره‌ تأتر با ساختاری ضعیف بعید است

گروه هنر: قطعاً در تولیدات به نمایش درآمده در تأتر فجر، آثار دینی و ارزشی با کیفیت بالای فنی به چشم می‌خورد که البته توجه به حضور آنها درخور شأنشان نیست و این مسئله به ضعف در ساختار اداری جشنواره مربوط می‌شود.

سعید نجفیان، کارشناس و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: به جشنواره «تئاتر فجر» و هر جشنواره فرهنگی و هنری که با عنوان فجر و به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، می‌توان از دو دیدگاه نگریست؛ یک نگاه برگزاری رویدادی در گرامیداشت واقعه‌ای عظیم و ارزشی است که باید به یمن آن جشنی برگزار شود تا یاد و خاطره پایمردی و سلحشوری مردم ایران همواره زنده باقی بماند.
وی ادامه داد: نگاه دوم به ماهیت آن جشنواره و یا رویداد فرهنگی و هنری مربوط می‌شود؛ در ابتدا مواجهه با چنین جشنواره‌ای دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد یکی محتوایی و دیگر ساختاری؛ در بعد محتوایی اگر همچنان این باور وجود داشته باشد و رفته رفته تقویت شود که اساس جشنواره ارزشی نیست، این دیدگاه از انصاف به دور است، چرا که رویداد جشنواره «تئاتر فجر» هر ساله با صرف هزینه‌ای قابل توجه در کشوری روی می‌دهد که نظامش بر پایه ارزش‌ها و باورهای اعتقادی بنیان گذاشته شده است و اگر غیر این باشد که باید جلوی برگزاری آن گرفته شود.
دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» تصریح کرد: اینکه چرا در جشنواره «تئاتر فجر» صرف‌نظر از اینکه باید از نظر حرفه‌ای شاهد تنوع آثار با دیدگاه‌های مختلف باشیم، محتوای ارزشی و اعتقادی که با باورها و عقاید ملی و دینی ما همخوانی داشته باشد کمتر و یا اصلاً به چشم نمی‌خورد، ضعف در عملکرد یکساله مدیران اجرایی در ارزیابی آثار تولیدی به منظور اجرای عموم است.
نجفیان در ادامه گفت: مگر نه اینکه جشنواره «تئاتر فجر» برآیند فعالیت یک‌ساله تئاتر کشور است که با آثار خارجی راه‌یافته به آن تلفیق شده و در قالبی بین‌المللی در راستای تأمین نظر هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر برگزار می‌شود؟ پس چرا به میزان بهایی که مسئولان به برگزاری جشنواره‌های موضوعی و مناسبتی در طول سال می‌دهند، اثر و ردپایی از آن آثار در جشنواره هویدا نیست؟!   این کارگردان تئاتر افزود: جشنواره «تئاتر فجر» تجمعی از بهترین آثار تولیدی در عرصه نمایش است که یا برای این جشنواره تولید شده‌اند و یا پیشتر تولید شده و در رویدادهای دیگر به عنوان اثر برگزیده معرفی شده‌اند؛ قطعاً تعدادی از این آثار را نمایش‌هایی با موضوعات دینی و ارزشی به خود اختصاص می‌دهند پس چرا در ارزشیابی و ارزشگذاری‌ها فارغ از محتوا و موضوع و تنها با ملاک قرار دادن ارزش‌های فنی و هنری یک اثر نمایشی، به این آثار عنایت ویژه‌ای نمی‌شود؟
وی تأکید کرد: نگاهی که به این گونه آثار نمایشی وجود دارد آثاری کم‌ارزش‌تر از نمایش‌هایی است که با پز روشنفکری مروج فرهنگ غرب و بیگانه هستند و شاهد هستیم که حتی در صورت لطف و عنایت مسئولان در راهیابی این آثار به جشنواره، فضاهای نمایشی و سالن‌هایی در حاشیه رویداد که دسترسی به آنها سختتر از سایر آثار است، اختصاص داده می‌شود.
نجفیان در ادامه گفت: این معضل و مشکل ناشی از این نکته است که ما در بعد ساختار و اداری جشنواره همچنان دارای مشکل هستیم؛ با وجود سپری شدن سی ودو دوره از جشنواره و در آستانه سی و سومین دوره آن، اما انگار که برای نخستین‌بار است که این جشنواره را تجربه می‌کنیم لذا برنامه‌ای برای آن نداریم و همه‌چیز از تدارکات دبیرخانه، معرفی نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره و نظایر آن به روزهای آخر موکول می‌شود.
وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد تا این وضعیت را در ساختار مدیریتی جشنواره شاهد هستیم، جشنواره تنها در محدوده‌ای مشخص زمانی صرفاً برگزار می‌شود بدون آنکه هدفی برای آن طراحی شده و خروجی را بتوان از آن توقع داشت؛ در چنین ظرف فرهنگی با این مختصات و گنجایش نمی‌توان توقع نگاه ارزشی و برآورده شدن اهداف آرمانی را داشت.
یادآور می‌شود، سی و سومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» چهارشنبه اول بهمن افتتاح خواهد شد. 

captcha