نشست «نقش جوانان داخل کشور درباره نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی» برگزار شد
کد خبر: 2781958
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
در مشهد؛

نشست «نقش جوانان داخل کشور درباره نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی» برگزار شد

گروه سیاسی: نشست بزم اندیشه با موضوع «نقش جوانان داخل کشور درباره نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی»، در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست بزم اندیشه با موضوع نقش جوانان داخل کشور درباره نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی` عصر روز گذشته، 9 بهمن‌ماه در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست، فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس ارتباطات گفت: نگارش نامه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی موضوعی جدید است چرا‌که آخرین باری که رهبر ایران چنین نامه ای را منتشر کرد؛ نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، نخست وزیر وقت شوروی بود.

ایزدی با اشاره به اینکه میان رشته علوم ارتباطات و علوم سیاسی گرایش مشترکی به نام ارتباطات سیاسی وجود دارد، ابراز کرد: در زیر فصل این گرایش مبحثی به نام دیپلماسی عمومی مطرح است که هدفش تأثیرگذاری بر افکار عمومی سایر کشورها‌ست، تفاوتش با دیپلماسی عمومی در این است که که در دیپلماسی عمومی مقامات سایر کشورها به طور رسمی با هم به گفت‌وگو می‌پردازند اما در دیپلماسی عمومی، همان طور که از نام آن پیدا ست هدفش عموم مردم است که نامه اخیر رهبر معظم انقلاب شاهدی بر این مدعا است.

وی در تشریح دیپلماسی عمومی و اهداف آن اظهار کرد: برخی معتقدند که اگر به‌دنبال تأثیر انتشار پیامی هستیم بهتر آن است که از طریق عموم مردم این پیام منتشر شود تا همگان نسبت به آن دغدغه‌مند شوند چرا‌که طبق تحقیقات انجام شده این موضوع تأثیر بسزایی دارد، بنابراین پس از انتشار پیام رهبر معظم انقلاب نباید توقع داشت که انتشارش از نهادهای رسمی دنبال شود بلکه لازم است عموم مردم، به‌خصوص جوانان و افراد مسلط به سایر زبان های بین المللی نسبت به آن دغدغه داشته باشند چرا که میزان خلوص و تأثیرگذاری آن ‌بین مردم بیشتر است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه محتوای فارسی پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از قوت خوبی برخوردار بود، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب این پیام را، علی رغم کوتاهی اش، به‌‌گونه‌ای ارائه داده بودند که فقط برای مخاطب ایجاد سؤال کند تا او به‌دنیال تحقیق باشد چرا که انتشار آن، قدمی برای کارهای بزرگ‌تر است.

وی با اشاره به مبحث تولید محتوای پیام برای افرادی که در آن سوی مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: حدود دو ماه پیش تعدادی از دوستانم از کشور آمریکا به ایران آمدند و در گفته‌هایشان ابراز می کردند که در عرصه تولید پیام دغدغه دارند، ما طی پژوهشی متوجه شدیم که 3500 کتاب از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است که یا این محتویات به درستی پیام را نرسانده اند یا دغدغه مدنظر دریافت کنندگان پیام با اهالی آن سوی مرزهای ایران یکسان نبوده است.

کارشناس ارتباطات با بیان اینکه انتشار و تولید پیام برای آن سوی مرزهای ایران صرفاً جنبه تبلیغی و ثوابی ندارد، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه اخیرشان اشاره کردند جوانان اروپایی و آمریکایی سرنوشت و آینده کشورشان را به دست خواهند گرفت، چرا که وقتی آنان از کودکی در حوزه مباحث ضد اسلامی از سوی رسانه ها بمباران شوند و ما هم نسبت به این بی توجهی کنیم می تواند در حوزه امنیتی برایمان خطر ایجاد کند.

در ادامه نشست سمیرا رضوی، روزنامه نگار آمریکایی در تشریح نامه اخیر رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی گفت: نحوه طرح موضوع نامه رهبر معظم انقلاب که سوال با سوال است باعث می شود که ذهن مخاطب دچار چالش شده تا در نهایت به تحول بیانجامد، از این نظر نگارش متن این نامه برایم جالب بود.

رضوی درباره توجه به فرهنگ غرب، بخصوص آمریکا اظهار کرد: توجه به فرهنگ جوانان آمریکایی ضروری است چراکه آنان فرهنگشان خرید کردن، ورزش کردن، سینما رفتن و مواردی از این دست است، برای نمونه هنگامی که آنان به سینما می روند در آنجا محتویات فیلم، مسلمانان را افرادی خشن و تندخو نشان می دهد یا گاهی که من به بازار می روم از من سوال می کنند که چرا چنین پوشی، حجاب، را داری؟

وی همچنین درباره شبهات ذهنی جوانان غربی پیرامون اسلام افزود: سوالات و نکاتی که ذهن جوانان غربی را نسبت به اسلام منفی می کند بخشی از آن به القائات رسانه ها برمی گردد؛ برای مثال هنگامی که از اسلام عربستانی می گویند آن کشور را به گونه ای توصیف می کنند که این دین چهره ای زشت پیدا می کند و هنگامی که از کشور ایران سخن به میان می آورند آن را کشوری تندخو، معترض و توسعه طلب با عملکرد منفی توصیف می شود. در نهایت در ذهن مخاطب تصویری ارائه می شود که دیگر در ذهن مخاطب سوال ایجاد نمی کند و او به درجه اقناع می رسد.

این روزنامه نگار آمریکایی در تشریح شعار «مرگ بر آمریکا» گفت: در تظاهرات 22 بهمن سال گذشته، دختر شش ساله ام از من پرسید که آیا شعار مرگ بر آمریکا نابودی اقوام و خویشانم را به دنبال خواهد داشت؟ متأسفانه ما هنوز نتوانسته ایم این موضوع را به خوبی تبین و توضیح دهیم، شعار مرگ بر آمریکا به معنای نقد سیاست های غلط آمریکا ست و نه مردم آن.

captcha