به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برنامه این هفته «افق» رادیو قرآن با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و با اجرا و کارشناسی محمدرضا پورمعین به بررسی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن بعد از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی پرداخت.
سیدعلی سرابی در این برنامه اظهار کرد: انقلاب ما انقلاب اسلامی و قرآنی است و امام خمینی(ره) نیز فرمودند: «کتاب انقلاب ما قرآن است»؛ تمام انگیزههایی که رهبران انقلاب را برای چنین انقلابی تشویق کرد برگرفته از قرآن است و پس از آن نیز انقلاب اسلامی بر مبنای قرآن، عمل و حرکت کرد و نیست کلامی از سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مگر اینکه استناد به قرآن داشته باشد.
تلاش بسیار خوبی در ارتباط با توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفته است
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره در فرمایشات خود بر توجه و تدبر در قرآن تأکید داشتهاند، عنوان کرد: ما نسبت به قرآن به قدری عقبافتادگی داریم که اگر کارهای بیشتر از این با حجم چندبرابر انجام میدادیم باز آنطور که باید حق قرآن را ادا نمیکردیم؛ اما باید شکرگزار باشیم که در سایه انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری، تلاش بسیار خوبی در ارتباط با توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفته است.
قائم مقام شورای عالی قرآن در این بخش از سخنان خود گفت: نسبت به ماهیت قرآن که یک ماهیت لایتناهی است، ارتباط با قرآن و بهرهمندی از قرآن هیچ حدی ندارد و زمانی که فراگیری قرآن را که شامل روخوانی، درک مفاهیم قرآن و... است در نظر بگیریم یک رضایتمندی نسبی در جامعه داشتهایم که در مقایسه با خود قرآن هیچگاه به حد ایدهآل نمیرسیم.
وی ادامه داد: برای قرآن و ارتباط و انس با قرآن نمیتوان انتهایی را فرض کرد اما میتوانیم، بگوییم که طی 35 سال گذشته در حوزه قرآن چه مقدار تلاش کردهایم و در این سالها چه مقدار شاخصهای قرآنی در جامعه بالا رفته است.
توجه به درس قرآن در آموزش و پرورش همانند سایر دروس است
سرابی درباره آموزش قرآن در کشور و خروجیهای آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومی قرآن گفت: آنچه در نظام رسمی آموزش ما در مدارس اتفاق میافتد با توجه به جایگاهی که درس قرآن بین سایر دروس دارد کیفیت و کمیت آموزش قرآن ما نسبت به بقیه دروس تفاوت چندانی ندارد و به طورمعمول برخی از دروس مانند ریاضی، زبان، فیزیک، سختتر و برخی دروس نیز آسانتر هستند که قرآن هم همانند دیگر دروس آموزش داده میشود.
وی ادامه داد: اگر ارزیابی در درس قرآن داشته باشیم، میبینیم که در درس قرآن خروجی کمتری نسبت به دیگر دروس نداشتهایم و همان توجهی که به تمام دروس وجود دارد به درس قرآن هم وجود دارد اما اینکه جایگاه شایسته قرآن در بین دروس و نظام رسمی ما باید چه باشد؟ به نظر میرسد جایگاه شایسته قرآن در نظام آموزش ما پاس داشته نمیشود و ما به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
سرابی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در دیدارهای خود با متولیان امر آموزش قرآن تأکید بر توجه جدی به امر قرآن و آموزش قرآن داشتهاند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و توجه ویژهای به قرآن صورت گیرد.
برنامهریزی صحیح با حاکمیت عقل جمعی؛ حلقه مفقوده فعالیتهای قرآنی
این فعال قرآنی درباره بهبود توسعه فعالیتهای قرآنی و به دست آوردن خروجی مورد نظر در این حوزه، عنوان کرد: حلقه مفقوده برنامهریزی صحیح با حاکمیت عقل جمعی است؛ ما در کنار هم باید بنشینیم و یک برنامهریزی دقیقی انجام دهیم و همه ما نیز متعهد شویم که آن برنامه را پیگیری و اجرا کنیم.
وی ادامه داد: سوء مدیریت از کمبود امکانات آزاردهندهتر است و بنده نباید در منزل بنشینم و برای مملکت برنامهریزی کنم بلکه برنامهریزی باید به صورت جمعی باشد و همه اعضای قرآنی در آن نقش داشته و به این برنامهریزیها نیز عمل کنند.
در این بخش از برنامه لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی میهمان تلفنی برنامه بود که درباره دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران طی سالهای بعد از انقلاب اسلامی گفت: ما باید ببینیم که با چه چیزی ارزیابی میکنیم؛ آیا با همان کمال مطلوبی است که در قرآن آمده است که رسیدن به این کمال برای ما امکانپذیر نیست.
افتخاری افزود: اگر بخواهیم این دوران را با قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، میتوانیم، بگوییم نسبت به قبل از انقلاب رشد بسیار خوبی داشتهایم و نسبت به دهه اول انقلاب رشد خوبی داشتهایم که این رشد را مدیون راهنماییهای مقام معظم رهبری بودهایم و خداوند نیز در سالهای اخیر توفیق داده با همکاری صاحبنظران قرآنی بتوانیم از ظرفیتهای مجلس شورای اسلامی نیز برای تصویب برخی از قوانین و بودجهها استفاده کنیم.
فعالیتهای قرآنی بعد از انقلاب، قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست
محمدرضا ستودهنیا، استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان میهمان دیگر برنامه افق بود که طی سخنانی اظهار کرد: به هیچ عنوان، فضای بعد از انقلاب اسلامی در حوزه قرآن قابل قیاس با قبل از انقلاب چه به جهت پرداختن به قرآن و چه آموزش قرآن نیست و اگر قبل از انقلاب هم کسانی کار قرآنی داشتهاند به دلیل سعی و تلاش شخصیشان بوده و فضای لازم برای انجام این فعالیتها وجود نداشته است.
وی افزود: اما بعد از انقلاب اسلامی در بخش خواندن قرآن انقلاب عظیمی رخ داد و تحول چشمگیری را در ایران شاهد بودهایم و خواص به خوبی میدانند که چه کارهای عظیمی طی دهههای گذشته انجام شده است.
ستودهنیا در ادامه گفت: گاهی اوقات کارهای خوبی انجام میشود و گاهی اوقات ممکن است یک کار قرآنی ضعیف جلوه کند. به عنوان مثال برای انجام یک کار پژوهشی در حوزه قرآن اگر بخواهیم کاری انجام دهیم ممکن است حمایتهایی هم وجود داشته باشد، اما اگر یک پژوهشگر بخواهد به صورت آزاد به پژوهش بپردازد، نمیداند که چه باید انجام دهد و سازوکار رضایتبخشی در حمایت از پژوهشهای قرآنی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هماکنون چند پژوهش در دست دارم که باید به نتیجه برسد، ادامه داد: یکی از دغدغههای بنده به عنوان پژوهشگر قرآنی این است بعد از اینکه یک کار پژوهشی انجام دادم باید این پژوهش را چگونه به نتیجه برسانم.