رضا کریمی، کارگردان فیلم دفاع مقدسی «تگرگ و آفتاب» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره چرایی ساخت فیلم جدید خود اظهار کرد: بعد از فیلم «آدمکش» که آن را در سال 88 ساختم، ترجیح دادم که برای مدتی در سینما کار نکنم. برای همین به تلویزیون رفتم و سریال ساختم؛ البته در این مدت چند فیلمنامه نوشتم که یکی از آنها «تگرگ و آفتاب» بود. این سناریو همیشه در ذهن من بود، چون روایتی قصهگونه و مورد پسند داشت. در ضمن فضایش به گونهای است که من تا به حال آن را تجربه نکردهام، پس سعی کردم آن را جلوی دوربین ببرم.
وی درباره داستان این فیلم گفت: آنچه در فیلم روایت میشود بر اساس یک داستان واقعی است، البته در این کار به نوعی اقتباسی هم از رمان «داش آکل» شده است که آن را در تیتراژ فیلم هم آورده است، ولی اتفاقی که در این فیلم میبینیم در جهان واقعی روی داده؛ یعنی یک رزمنده به شهر میآید و به دلیل مواجهه با یک وصیتنامه در شهر ماندگار میشود.
این فیلمساز ادامه داد: روایت چنین قصهای در سینمای دفاع مقدس به عقیده من تا به حال روی نداده است، چون معمولاً زمانی که از ایثار و فداکاری رزمندگان سخن میگوییم، تنها به اتفاقاتی که در جبهه روی داده است میپردازیم؛ درصورتی که چنین از خودگذشتگیهایی را در زندگی شخصی رزمندهها هم میتوان به وفور مشاهده کرد. همین موضوع سبب شده من یکی از رویدادهای جذاب را که در دهه 60 روی داده انتخاب کنم و آن را جلوی دوربین ببرم.
کریمی در پاسخ به این سؤال که آیا وی بیم این را نداشته که فیلمش را با فیلم یا کتاب داش آکل مقایسه کنند، گفت: به عقیده من اقتباس از یک رمان ادبی، یک بازسازی یا یک فیلم موفق به هیچ وجه ناپسند نیست، بلکه آنچه مهم است برداشت خوب و موفق از قصه است که باید مورد توجه قرار گیرد. با این توضیح من سعی کردم داستان را به صورت جذاب بیان کنم، حال ممکن است این قصه پیشتر با یک زبان دیگر بیان شده باشد.
وی درباره حضور فیلمهای دفاع مقدسی در جشنواره سیوسوم فیلم فجر، یادآور شد: امسال حضور فیلمهای دفاع مقدسی پررنگتر از گذشته بود، هر چند که برخی از آثار این حوزه ممکن است کیفیت بالایی نداشته باشند، اما همین حضور باعث رونق این ژانر خواهد شد. در ضمن برداشتهایی که از موضوعات دینی در این دوره شده است، مطلوب بود. برای مثال در فیلم «کوچه بینام» یا «چهارشنبه 19 اردیبهشت» رویکردی بسیار زیبا را از نگاه دینی در فیلم میبینیم، بدون اینکه آن نگاه سبب دلزدگی تماشاگر شود.
این فیلمساز در پایان اظهار کرد: سینمای امروز نیازمند حمایت است؛ حمایتی که نه تنها در شعار، بلکه در عمل هم روی دهد. برای نمونه باید حمایت جدی را در اکران فیلمها شاهد باشیم، چون ساخت و نمایش فیلم در جشنواره، تنها نیمی از راه است، اما مسیر اصلی همان نمایش کار برای مردم است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.