کد خبر: 2885823
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
قهرمان ایزدی:

انرژی و زمان بیشتری برای جذب بانوان به فعالیت‌های قرآنی گذاشته شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: برگزیده دوازدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: باید انرژی و زمان بیشتری برای ایجاد علاقه‌مندی به انجام فعالیت‌های قرآنی و جذب بانوان به این فعالیت‌ها گذاشته شود.

شهین قهرمان‌‌ایزدی، برگزیده دوازدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: بنده متولد شیراز هستم و تحصیلات خود در مقطع کارشناسی را در رشته الهیات و مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری را نیز در رشته علوم قرآن و حدیث گذرانده‌ام.
وی اظهار کرد: هرچند که رشته تحصیلی من در دبیرستان علوم تجربی بود، اما به این دلیل که خانواده‌ام با انجام فعالیت‌های قرآنی‌ام همسو بودند و مدیر دبیرستان نیز حمایت زیادی از فعالیت‌های قرآنی‌ام داشت فعالیت خود را در همان سال‌ها به صورت تخصصی دنبال کردم و بعد از دبیرستان وارد مکتب توحید قم شدم.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در دانشکده‌های مختلف به تدریس پرداخته و فعالیت‌های اجرایی متعددی نیز داشته‌ام، عنوان کرد: دوسالی است که فعالیت‌های اجرایی خود را محدود کرده و فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه قرآن را توسعه داده‌ام.
وی با اشاره به آثار پژوهشی خود طی سال‌های گذشته، گفت: «دعا در نگاه و کلام حضرت علی(ع) و مقایسه آن با قرآن»، «قرابت نهج‌البلاغه در بیان اوصاف پیامبر گرامی اسلام»، «زیدابن عابد و مسئله جمع قرآن» از جمله مقالات من در این حوزه هستند.

فعالیت‌های قرآنی نباید در کارهای پژوهشی خلاصه شود
قهرمان یزدی ادامه داد: البته فعالیت‌های قرآنی نباید در کارهای پژوهشی خلاصه شود و باید به صورت همزمان در سایر رشته‌های قرآنی نیز ادامه داشته باشد؛ فعالیت‌های قرآنی اگر به خوبی شکل بگیرد و برنامه‌ریزی خوبی برای اجرای این برنامه‌ها صورت گیرد، می‌توانیم شاهد موفقیت در تمامی رشته‌های قرآنی باشیم.
وی در ادامه گفت: طی سال‌های گذشته که در کارهای اجرایی و علمی فعالیت داشته‌ام شاید چندین دانشجوی خود را تشویق کردم تا حفظ کل قرآن را نیز انجام دهند و پس از اینکه تعدادی از دانشجویانم حافظ کل قرآن شدند آنها را به سفر زیارتی سوریه بردم و تشویقی برای آنها باشد و سایر فعالیت‌های قرآنی خود را با انگیزه بیشتری دنبال کنند.
این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه کار علمی در حوزه قرآن با کارهای علمی در سایر حوزه‌ها تفاوت دارد، عنوان کرد: به هر حال تحقیقات میدانی در رشته‌های انسانی راحت‌تر از علوم قرآن و حدیث است و برای کار پژوهشی در حوزه قرآن و حدیث باید وقت بیشتری گذاشته شود؛ همچنین باید انرژی و زمان بیشتری برای ایجاد علاقه‌مندی به انجام فعالیت‌های علمی از سوی دانشجویان خانم گذاشته و زمینه تشویقی بیشتر برای ادامه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان فراهم شود.

تکریم بانوان قرآن‌پژوه نباید به یک تکریم خلاصه شود
وی با بیان اینکه تکریم بانوان قرآن‌پژوه نباید به یک مراسم و تجلیل خلاصه شود، گفت: همان طور که قرآن، مظلوم است فعالیت‌های قرآنی نیز مظلوم است؛ باید باور کنیم برای قرآن و آشنایی مردم با قرآن و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم و نباید دلمان برای هزینه کردن در فعالیت‌های قرآنی بلرزد.
قهرمان ایزدی ادامه داد: برای آشنایی با قرآن باید هزینه و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم و نباید فعالیت‌های قرآنی را جزو کارهای حاشیه‌ای و جنبی بدانیم؛ باید علوم قرآن و حدیث را اساس همه امور در کشور قرار دهیم.
وی با بیان اینکه اگر روان‌شناسی جدید، خود را به قرآن پیوند دهد به طور قطع حرف‌های زیادی خواهد داشت، گفت: تمامی علوم و رشته‌ها را باید در خدمت قرآن بگیریم و تنوع بیشتری در تولید محتوای قرآنی داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبان خود از هر قشر و سلیقه‌ای جذب کنیم. در این میان، رسانه‌ها و صداوسیما مسئولیت سنگینی برعهده دارند و باید تلاش زیادی در جهت آموزش قرآن و در اختیار قرار دادن دیگر علوم در خدمت قرآن تلاش کنند.

برای جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی ابتدا از روش تشویق استفاده کنیم
این پژوهشگر قرآنی با اظهار تأسف از اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی تنوع وجود ندارد، گفت: برای جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی باید ابتدا از روش تشویق استفاده کنیم و بعد از اینکه جوانان را با فعالیت‌های قرآنی آشنا کردیم در مراحل بعد به انجام کارهای تخصصی و متنوع اقدام کنیم؛ همچنین باید بتوانیم از زبان هنر برای جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی بهره بگیریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این مطلب که رشته‌های دانشگاهی ما پاسخگوی نیاز جامعه در امور قرآنی نیستند، افزود: یکی از اقداماتی که باید در جهت توسعه رشته‌های قرآنی در دانشگاه و دروس دانشگاهی باید اتفاق بیافتد این است که کارگروه‌هایی به منظور بررسی سرفصل‌های دروس آموزش و پرورش و دانشگاه تشکیل شده و جایگاه قرآن در دروس ابتدایی تا دکتری را مورد بررسی قرار داده و یک ارزیابی و بازنگری عمومی داشته باشد تا در نهایت نتایج این بررسی‌ها برای تألیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

captcha