نگاهی به آغاز و فعالیت مؤسسه «میقات‌‌القرآن»
کد خبر: 2889357
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

نگاهی به آغاز و فعالیت مؤسسه «میقات‌‌القرآن»

گروه فعالیت‌های قرآنی: میقات‌ القرآن، مؤسسه فرهنگی آموزش قرآن با برگزاری کلاس‌های مختلف به صورت رایگان جهت بالا بردن سطح علمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، میقات‌القرآن یکی از بزرگترین مراکز رایگان آموزش قرآن است که در زمینه آموزش قرآن و احکام به نشانی، تهران، میدان قزوین، خیابان قزوین شرقی، خیابان شهید جوادیان(قلمستان)، پلاک 167 واقع شده است.
مؤسسه میقات‌القرآن با تشکیل کلاس‌هایی در بین آقایان و بانوان در سه شعبه، جهت بالا بردن سطح علمی و فرهنگی فعالیت خود را شروع کرده و با ثبت‌ نام از داوطلبان در این مراکز و تعداد دانشجویان مشغول تحصیل در شعبه ولی‌عصر(مرکزی)، هزار و 681 نفر، شعبه سلمان فارسی، 539 نفر، شعبه ثامن‌الائمه(ع)، 501 نفر در رشته‌های تجوید، احکام، عربی و اعتقادات به کار خود ادامه می‌دهد.


تاریخچه تأسیس
مرحوم حاج‌میرزا حسن مصدقی و مرحوم سیـدحسن عطّار از سال 1314 ه.ش عهده‌دار اداره جلسات آموزش قرآن، درس عروة‌الوثقی و تعلیم احادیث برای ساکنان بازارچه‌های غلامعلی، عصار، محله‌ نو و صابون‌پزخانه تهران بودند. در سال 1345 ه.ش این وظیفـه بـه مرحوم حاج‌محمــود مخملباف محول شد.

میرزاحسن مصدقی

خیابان مولوی بازارچه صابون‌پزخانه منزل استاد نصرالله طلایی سال 1323 ه . ش

به کارگیری روش‌های جدید در امر آموزش کلام الله مجید همراه با تأسیس شعب جدید با عنوان کانون آموزش قرآن و تجوید باعث شد تا این جلسات روز به روز شکوفا شده و شاگردان زیادی در آن تحصیل کنند. از سخنان حاج‌محمود مخملباف در امر فراگیری آموزه‌های اسلام این است که می‌گفت: «ما به هیچ وجه نباید جلسات قرآن و احکام را ترک کنیم، حتی اگر آخرین شب زندگی ما باشد».

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، اقدام به تأسیس شعبه جدیدی در محله امیریه، کوچه بوستان به مدیریت مرتضی مخملباف شد. با تأسیس این شعبه که مزین به نام مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) شده بود، دوره‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، تجوید(در تمامی سطوح)، احکام عملیه و تربیت معلم قرآن‌کریم ویژه آقایان و بانوان برقرار شد و به مرور زمان دوره‌های اعتقادات اسلامی و ادبیات عرب نیز به این دوره‌ها افزوده شد.

در ادامه، نظر به استقبال عمومی از دوره‌های مذکور در این مؤسسه آموزشی نسبت به تأسیس شعب حضرت ثامن‌الائمه(ع) در خزانه بخارایی و سلمان فارسی در میان‌ جاده کرج (مسجد سلمان فارسی) ویژه آقایان و پس از آن ویژه بانوان اقدام شد و پس از آن با همیاری و کمک جمعی از نیکوکاران اقدام به خرید و ساخت ساختمان مرکزی مؤسسه شد که طی مراسمی باشکوه همزمان با سالگرد تأسیس کانون و خجسته سالروز عید سعید غدیر خم نسبت به بهره‌برداری از این مرکز قرآنی در سال 1381 اقدام به عمل آمد. در حال حاضر علاوه بر جلسات مذکور بالغ بر 12 جلسه دیگر(با نظارت این مرکز) در امر آموزش قرآن کریم و احکام عملیه مشغول به فعالیت هستند.

captcha