کد خبر: 2917576
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

«شیار ۱۴۳» به مدد حمایت‌ها دیده شد/ اهمیت چگونگی ارائه فیلم‌های دفاع مقدس در جذب مخاطب

گروه جهاد و حماسه: موفقیت فیلم «شیار ۱۴۳» در گیشه نشان داد که با حمایت‌های لازم، این دست فیلم‌ها نیز دیده می‌شوند؛ بنابراین موضوع دفاع مقدس همیشه برای مردم جذاب است و در موضوع جذب مخاطب، شکل ارائه آن است که اهمیت دارد.

بحث تبلیغات و حواشی که پیرامون فیلم‌های سینمایی وجود دارد یکی از موضوعاتی است که هیچ گاه در سینمای ما به صورت جدی به آن توجه نشده است، زیرا در سینمای ما این گونه باب است که برای یک فیلم سینمایی مجوز ساخت صادر شود و پس از آن نیز فیلم جلوی دوربین رفته و در نهایت برای آن پروانه نمایش صادر شود. این اتفاقات تنها نیمی از چرخه تولید سینماست و بخش جدی‌تر زمانی رخ نشان می‌دهد که قرار است فیلم اکران عمومی شود.

در سینمای امروز جهان به ویژه سینمای آمریکا که چه بخواهیم، چه نخواهیم پرمخاطب‌ترین سینمای دنیاست، برای اکران یک فیلم سینمایی از 5 یا 6 ماه پیش از آن، تبلیغات شروع می‌شود؛ در صورتی‌که در ایران وضع این‌گونه نیست و شاید شش ماه پیش از اکران، فیلم تازه جلوی دوربین رفته باشد. با بودن چنین شرایطی آیا می‌‌توان انتظار داشت که سینمای کشورمان رونق بگیرد؟ مسلماً جواب این سؤال، خیر است.

تمجید رهبر از «شیار 143»

هدف از بیان مطلب فوق، پرداختن به موضوعی است که برای اولین بار در سینمای ما رخ داد و از آن می‌توان به عنوان یک رفتار کاملاً حرفه‌ای و سینمایی نام برد. این امر مثبت نیز مربوط به اکران فیلم «شیار 143» است که اخیراً رهبر معظم انقلاب از آن تمجید کرده‌اند. این فیلم در جشنواره سی‌و‌دوم فجر با استقبال شدید مخاطبان رو به رو شد و جوایز متعددی را هم به خود اختصاص داد. این رویکرد در شرایطی انجام شده است که این فیلم در ابتدا مجوز حضور در جشنواره را نیز پیدا نکرده بود، اما با صحبت‌هایی که شد خوشبختانه این فیلم توانست در جشنواره حضور داشته باشد.

اتفاق اصلی برای این فیلم پس از نمایش آن در جشنواره فیلم فجر روی داد، آنجا که ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمساز بزرگ و ارزشی کشورمان تمام‌قد ایستاد و از این فیلم حمایت کامل کرد. پیرو همین اتفاق ناخودآگاه توجه مخاطبان و هنرمندان به فیلم بیشتر شد، به نحوی که این فیلم در سال گذشته محبوب مخاطبان مردمی جشنواره شد. در ضمن جوایزی که این فیلم در جشنواره فجر کسب کرد، سبب جلب توجه بیشتر مخاطبان به آن شد، اما این پایان راه نبود، چون از همان زمان ما شاهد تبلیغات منظم برای اکران این فیلم بودیم.

تبلیغات دانشگاهی فیلم «شیار 143»

پس از جشنواره هم طی مراسم‌های مختلف این فیلم در دانشگاه‌ها و فرهنگسراها به نمایش درآمد و در اصطلاح قشر فرهنگی جامعه مورد خطاب قرار گرفتند؛ همچینن پس از نمایش‌های اختصاصی، گروه سازنده در مراسم‌ها حاضر می‌شدند و درباره فیلم صحبت می‌کردند. این اتفاق سبب می‌شد، افرادی هم که فیلم را نپسندیده بودند، تحت تاثیر قرار بگیرند و در خانواده و اجتماع پیرامون خود مبلغ این فیلم باشند.

درباره تیزرهای تلویزیونی این فیلم هم باید گفت که برای اولین بار شاهد تبلیغات متفاوتی خارج از کلیشه‌های رایج بودیم. حتی تنوع این تبلیغات تلویزیونی در جای خود جالب بود. این اتفاقات و عوامل حمایتی سبب شد «شیار 143» امسال به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال معرفی شود. با این توضیح می‌توان نتیجه گرفت که موضوع دفاع مقدس همیشه برای مردم جذاب است و تنها شکل بیان آن است که زیبایی‌های آن را مشخص می‌کند. در انتهای این مطلب باید تاکید کرد که فرهنگ حماسه و دفاع مقدس تنها با برپایی میزگرد و سخنرانی در جامعه اشاعه پیدا نمی‌کند، بلکه این خواسته با تولید فیلم‌هایی چون «شیار 143» حاصل می‌شود.

captcha