به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری دکتر محمد اخباری، سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با اصحاب رسانه امروز، 13 اسفند در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد. وی با بیان اینکه این دانشگاه، بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی است، گفت: به همین جهت هم کارها برونسپاری است. حدود 54 هزار نفر مدرس داریم یعنی افرادی که صلاحیت تدریسشان را تأیید کردهایم و به آنها برای این کار یک آی دی دادهایم. در دانشگاه جامع برای 14 نفر یک مدرس وجود دارد در واقع نسبت استاد به دانشجو 14 نفر است.
وی در رابطه با سند راهبردی این دانشگاه اظهار کرد: اولین بحث ما این است که فعالیت در مسیر استانداردها و نیاز بازار کار و جهتگیری اشتغال در کشور باشد. دومین موضوع سند راهبردی نیز تأکید بر نظارت به تمامی فرآیندهایی است که جهت ارتقای نظام مهارتی در دانشگاه باید انجام شود.
در سال جدید مراکز دارای مدرس بدون مجوز، اجازه جذب دانشجو نخواهند داشت
اخباری ادامه داد: موضوع سوم نیز نظم دادن به مدرسان از بعد تدریس، محتوا، آزمون پایان ترم و استفاده از افراد خبره است که در سند راهبردی این موضوع گنجانده شده است. در بعضی از مراکز ما از کسانی استفاده میشود که آی دی ندارند و ما در سال جدید به آنها دانشجو نخواهیم داد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی عنوان کرد: کارگروهی را قرار دادهایم که نیازهای بازار اشتغال را نیازسنجی کنند تا بر مبنای آن نیازهای بازار را بسنجیم. 50 درصد ورودیهای ما شاغل هستند که برای ارتقای مهارت میآیند.
وی ضمن تصریح اینکه جزء سیاستهای وزارت علوم هم احیای مشاغل غیر دولتی است، اظهار کرد: دانشگاه جامع باید در برنامه ششم رقم مناسبی از مشاغل غیر دولتی را احیا کند. یکی از موضوعات هنرهای سنتی است که متأسفانه در حال افول است. باید برنامهریزی برای تدریس این هنرها را داشته باشیم زیرا یک حوزه مناسب برای اشتغال در مشاغل غیر دولتی است.
اخباری گفت: اساس اینجا بر تغییر است. هیچ رشتهای در اینجا به صورت مداوم، مجوز دریافت نمیکند و از تمدید دورههای مستمر جلوگیری میکنیم؛ چون نیاز بازار کار را مبنا قرار دادهایم. گروه معارف ویژهای راهاندازی کردیم که بر اساس بازار کسب و کار بتوانیم معارف اسلامی را تدریس کنیم. دانشگاه جامع از نظر بحث پژوهش و راهاندازی خوشههای رشد قدمهای خیلی خوبی برداشته است؛ از اینها پارکهای فناوری میتوانند بهره بگیرند و از طریق شرکتهای دانشبنیان آن را به جامعه منتقل کنند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره ساز و کار تأسیس رشتههای قرآنی مهارتمحور در این دانشگاه و استفاده از ظرفیت سایر نهادها در این زمینه، گفت: همه شرکتها و مؤسساتی که بخواهند دانشگاه مهارتی داشته باشند ما با آنها همکاری لازم را خواهیم داشت. در بحث قرآن هم آماده هستیم که مرکز مهارتهای قرآنی راهاندازی شود و در آنجا از جهات مختلفی رشتههای قرآنی مهارتمحور که میتوانند تأسیس شوند، بررسی شوند.