گزارش ایکنا از روند پاکیزگی محیط‌های شهری و سنت‌های الهی که نو می‌شوند
کد خبر: 2957586
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶

گزارش ایکنا از روند پاکیزگی محیط‌های شهری و سنت‌های الهی که نو می‌شوند

گروه اجتماعی: با فرارسیدن روزهای پایانی سال، علاوه بر خانه‌ها، محیط‌های شهری نیز «خانه‌تکانی» می‌شوند و این سنت زیبا که بوی بهار را نیز به مشام هر عابری می‌رساند، نه تنها جزء آئین‌های اقوام مختلف ایرانی است، بلکه پیش‌تر از آن در آموزه‌های بلند دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، بارها بر این موضوع تأکید و اشاره شده است که دین مبین اسلام برای تمامی ابعاد زندگی انسان برنامه و توصیه‌ای ویژه دارد و در همین راستا نیز بسیاری از احادیث و روایات دینی از منابع معتبر استخراج شده و در قالب توصیه‌های سبک زندگی اسلامی به مردم ارائه می‌شود.
اما در این میان این سؤال مطرح می‌شود که برای عملیاتی کردن این توصیه‌ها و تأکیدات، چه راهکارهایی از سوی دستگاه‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و اجرایی می‌شود؟ و آیا حوزه‌های علمیه و علما و مبلغان دینی در این راستا گامی را برای ارائه راهکارهای عملی و یا ارائه خط‌مشی برداشته‌اند یا خیر؟
یکی از حوزه‌هایی که این روزها در جای‌جای کشور پررنگ‌تر از سایر ایام سال شده و نه تنها در بازتاب‌های رسانه‌ای، بلکه در ساعت‌های اولیه روز که از منزل خارج می‌شویم، با آن روبرو هستیم و تأثیر آن را به صورت ملموس دریافت می‌کنیم، پاکیزیگی محیط شهری است.
با فرارسیدن روزهای پایانی سال و نزدیکی به ایام نوروز، علاوه بر خانه‌ها و واحدهای مسکونی، محیط‌های شهری نیز «خانه‌تکانی» می‌شوند و این سنت زیبا که بوی بهار را نیز به مشام هر عابری می‌رساند، نه تنها جزو آئین‌های اقوام مختلف ایرانی است، بلکه پیش‌تر از آن در آموزه‌های بلند دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید شده است؛ همچنان که امام رضا(ع) فرموده‌اند: «مِن أخلاقِ الأنبیاءِ التَّنَظُّفُ: یکى از خصلت‏هاى پیامبران، پاکیزگى است.»
حجت‌الاسلام رحیم محسنی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی زنجان با تأکید بر این‌که دین مبین اسلام، دین جامعی است و برای هر بعد زندگی انسان یک برنامه و قانون مشخص دارد، به خبرنگار ایکنا گفت: دین مبین اسلام علاوه بر دارا بودن برنامه‌هایی برای سعادت بشر، با فطرت او نیز سازگار است.
وی افزود: از همین‌رو در بعد نظافت و پاکیزیگی نیز که یک امر فطری برای انسان محسوب می‌شود، اسلام مافوق تمامی ادیان الهی راهکار ارائه داده و می‌توان گفت که هیچ آئین و مکتبی انسان را به اندازه اسلام به نظافت و پاکیزگی فرد و اجتماع سفارش نکرده است.

بر مبنای برهان‌های عقلی نیز پاکیزگی امری اجتناب‌ناپذیر است
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی زنجان با اشاره به این‌که سیره عملی ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) نیز این موضوع را تأیید می‌کند، ابراز کرد: پاکیزگی و نظافت، همواره از سوی بزرگان دین مبین اسلام چه در بیوت آنها و چه در اجتماع رعایت می‌شده و اگر موردی متناقض را مشاهده می‌کردند، رفع آن را متذکر می‌شدند.
حجت‌الاسلام محسنی با بیان این که سلامت فردی و اجتماعی در گرو رعایت اصول بهداشتی است، اظهار کرد: نه تنها بر اساس روایات، بلکه بر مبنای برهان‌های عقلی نیز پاکیزگی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ همچنان‌که اگر در نظافت و پاکیزگی شهری همت نورزیده و بی‌توجه باشیم، ضرر این بی‌توجهی به خود ما خواهد رسید، چراکه شیوع بیماری‌هایی که از ناپاکی شهرها به وجود می‌آیند، مسئولان را وادار می‌کند تا از بیت‌المال برای درمان و ریشه‌کنی ان هزینه کنند و این به معنای از دست دادن سرمایه‌های ملی است.
وی با اشاره به حدیثی نبوی که در آن آمده است: «لاتُبَیِّتُوا القُمامَةَ فی بُیوتِکُم و أخرِجُوها نَهارا: خاکروبه را شب در خانه نگذارید و آن را در روز از خانه خارج کنید»، تأکید کرد: همین دلایل فطری و دینی سبب می‌شود که نیروهای زحمت‌کش شهرداری همواره به دنبال پاکیزگی محیط شهری بوده و زباله‌ها را با اصول بهداشتی از اطراف محل‌های زندگی انسان دفع کنند.

فعالیت 618 نیروی خدمات شهری در ایام پایانی سال در زنجان
علاوه بر تأکیداتی که بر رعایت پاکیزگی از سوی افراد شده است، نهادهایی نیز در سطح کشور در راستای حفظ پاکیزیگی محیط شهری فعالیت می‌کنند و از آن‌جایی که ظاهر شهرها، همچون جامه‌ای بر تن شهر است و امام علی(ع) نیز فرموده‌اند: «النَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ و الحُزنَ: لباس پاکیزه اندوه را مى‏زداید»، ثواب فراوانی نیز در این راستا کسب می‌کنند.
داوود نوری، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اقدامات شهرداری در روزهای پایانی سال برای حفظ پاکیزگی محیط شهری، به خبرنگار ایکنا گفت: امسال نیز در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به ایام نوروز، نظافت معابر، نقاشی نرده‌ها و رنگ‌آمیزی جداول در دستور کار مأموران خدمات شهری زنجان قرار دارد.
وی افزود: همچنین 23 المان شهری در هفته پایانی اسفندماه در سطح شهر جانمایی خواهند شد و در کنار آن نمایشگاه و فروشگاه گل و گیاه نیز در پارک ملت از روز گذشته آغاز به کار کرده است که در صورت استقبال مردم، به نمایشگاه دائمی تبدیل خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با تأکید بر این که اولویت شهرداری در پاکیزه نگه داشتن محیط شهری، بهره‌مندی شهروندان از فضای پاکیزه شهر است، ابراز کرد: در راستای جلب مشارکت مردم در پاکیزه‌سازی محیط شهری، 24 اسفندماه مبادی ورودی و خروجی شهر در اقدامی هماهنگ با حضور عموم مردم پاک‌سازی خواهد شد.
نوری تصریح کرد: در حال حاضر 618 نفر از نیروهای خدمات شهری در امور پاکیزگی مناطق شهری با شهرداری همکاری دارند.

جوانه‌زنی گیاهان، الهام‌بخش آغازی دوباره برای بشر است
علیرضا کاظمی، کارشناس عمران شهری نیز در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از مهم‌ترین اموری که در روند شهرسازی مورد توجه قرار می‌گیرد، نمای شهرهاست که در مراحل بعدی پس از ساخت و ساز شهری، در روند خدمات شهری و پاکیزگی محیط نیز مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.
وی افزود: نما و پاکیزگی محیط شهری به صورت مستقیم بر روحیات و برخوردهای اجتماعی مردم مؤثر است و با محیط زیبا و پاکیزه شهری می‌توان جلوی پریشانی افکار مردم را گرفته و از بروز برخوردهای نامناسب بین مردم جلوگیری کرد.
این کارشناس عمران شهری با اشاره به این که فصل بهار و جوانه‌زنی گیاهان، الهام‌بخش آغازی دوباره برای بشر است، خارنشان کرد: خانه‌تکانی شهری، این آغاز دوباره را به صورت عملیاتی به انسان منتقل می‌کند.
خداوند متعال آیات مختلفی بر آغاز دوباره در زمین نازل کرده است که از آن جمله آیات 26 و 27 سوره مبارکه عبس است که در آن آمده است: « ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا: سپس این زمین را شکافتیم شکافتنی(متناسب حال گیاهان و درختان و چشمه‌ها) فَأَنْبَتْنا فیها حَبًّا: پس در آن دانه‌ای رویانیدیم(با اقسام مختلف و بی‌شمار)»؛ از این‌رو پاکیزگی شهری و خانه‌تکانی محیط شهرها مصداقی از آغازی دوباره و عمل به آیات قرآن کریم است.

captcha